با تست MBTI با شخصیت و روحیات خود بیشتر آشنا شوید

آیا تابه حال شنیده‌اید که شخصی خود را به عنوان یک INTJ یا ESTP توصیف کرده باشد و شما معنی آن را ندانید؟ آنچه که این افراد می گویند، نوع شخصیت آن‌ها بر اساس شاخص تست مایرز-بریگز یا به اختصار، تست MBTI است.

تست MBTI، یک پرسش‌نامه روان‌سنجی فردی است که برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و اولویت‌های افراد طراحی شده است. این تست توسط ایزابل مایرز (Isabel Myers) و مادرش کاترین بریگز (Katherine Briggs) و بر اساس کارشان بر روی تئوری کارل یونگ (Carl Jung) درمورد انواع شخصیت تهیه شده است.

امروزه، تست MBTI به‌عنوان یکی از از پرکاربردترین ابزارهای روان‌شناسی در دنیا شناخته می‌شود.

اهمیت تست MBTI

به‌طور مشخص، تست شخصیت شناسی به افراد کمک می‌کند تا شناخت بهتری از خود و دیگران پیدا کند. این شناخت یکی از باارزش‌ترین خصیصه‌هایی است که افراد در هر سازمان یا مجموعه‌ای می‌توانند در اختیار داشته باشند. اهمیت شناخت صحیح از شخصیت، هم برای سازمان و هم برای افراد، از چنان اهمیتی برای موفقیت فردی و سازمانی برخورد است که به‌هیچ ‌عنوان نمی‌توان آن را دست‌کم گرفت.

برای یک استخدام موفق شما می‌توانید پس از انجام تست نتیجه آن را در  رزومه ساز کاربوم به رزومه خود پیوست کنید. با این کار احتمال بررسی رزومه و استخدام خود را بالا ببرید.

پیدایش آزمون MBTI

ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز، هر دو علاقه‌به مند به نظریه انواع شخصیت یونگ بودند و فهمیدند که این تئوری می‌تواند کاربردهایی هم در دنیای واقعی داشته باشد. در طول جنگ جهانی دوم، مایرز و بریگز شاخصی را توسعه دادند که می‌تواند برای شناخت تفاوت‌های فردی، به کار گرفته شود. این دو نفر معتقد بودند اگر تستی طراحی کنند تا مردم شخصیت خودشان را بهتر بشناسند، می‌توانند مشاغلی متناسب با شخصیت خود انتخاب کنند و زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشند.

مایرز اولین نسخه کاغذی این تست را در دهه ۱۹۴۰ ایجاد کرد. او به همراه مادرش، این تست را بر روی دوستان و خانواده خود انجام دادند. آن‌ها در دو دهه بعد نیز به توسعه این تست پرداختند.

بررسی اجمالی تست مایرز بریگز

بر اساس پاسخ‌های داده شده به تست MBTI، افراد یکی از ۱۶ نوع شخصیت را دارند. هدف تست این است که افراد، ویژگی‌های شخصیتی خود را از جمله علاقه‌‌مندی‌ها، نقاط قوت، ضعف، اولویت‌های شغلی احتمالی و سازگاری با افراد دیگر را بیشتر کشف و درک کنند.

هیچ‌کس «بهترین» شخصیت را ندارد و شخصیت هیچ‌کس، «بهتر» از شخصیت فرد دیگر نیست. همچنین این تست به‌دنبال پیداکردن اختلاف عملکرد یا ناهنجاری نیست؛ در عوض، هدف آن فقط این است که درباره خودتان بیشتر بدانید.

چهار معیار اصلی تست شخصیت MBTI

۱- برون‌گرایی (E) و درون‌گرایی (I)

برون‌گرایی و درون‌گرایی، اولین بار توسط یونگ در تئوری انواع شخصیت بررسی شد. یونگ از این اصطلاحات، به‌عنوان روشی برای توصیف چگونگی پاسخ و تعامل مردم با دنیای اطرف‌شان استفاده کرد. با اینکه این اصطلاحات برای اکثر مردم آشنا است؛ اما در تست MBTI استفاده آن‌ها، تاحدودی با کاربرد معمول‌شان متفاوت است.

افراد برون‌گرا (Extraverts)، عمل‌گرا (action-oriented) هستند، از تعاملات اجتماعی مکرر لذت می‌برند و از صرف وقت با بقیه، انرژی می‌گیرند.

افراد درون‌گرا (Introverts)، فکرگرا (thought-oriented) هستند، از تعاملات اجتماعی عمیق و معنی‌دار لذت می‌برند و از تنهابودن، انرژی می‌گیرند. همه ما با درجات متفاوت، درون‌گرا و برون‌گرا هستیم، اما بیشتر ما تمایل داریم یکی از این‌ دو عبارت به‌عنوان شخصیت ما معرفی شود.

۲- حسی (S) یا شهودی (N)

تعیین‌کننده این معیار، نوع جمع‌آوری اطلاعات افراد از دنیای اطراف‌شان است.

درست مثل برون‌گرایی و درون‌گرایی، همه افراد در موقعیت‌های مختلف، می‌توانند شهودی یا حسی باشند. براساس تست شخصیت MBTI، مردم تمایل دارند در یکی از این دو غالب باشند. افراد حسی (Sensing) ، توجه زیادی به واقعیت دارند؛ به‌ویژه آن‌چیزی را که می‌توانند از حواس‌شان بیاموزند. این افراد، تمایل دارند روی واقعیت‌ها و جزئیات تمرکز کنند و از تجربهکردن لذت ببرند.

افراد شهودی (Intuition) ترجیح می‌دهند بیشتر به الگوها و تصورات‌ توجه کنند. آن‌ها درباره احتمالات، آینده و نظریه‌های انتزاعی فکر می‌کنند و از آن لذت می‌برند.

۳- منطقی (T) یا احساسی (F)

این مقیاس با نحوه تصمیم‌گیری افراد، بر اساس اطلاعاتی که از حسی یا شهودی بودن آن‌ها به دست‌ آمده است، مشخص می‌شود. افرادی که ترجیح می‌دهند منطقی باشند (Thinking) بر واقعیت‌ها و داده‌های عینی بیشتر تأکید می‌کنند. آن‌ها هنگام تصمیم‌گرفتن؛ استوار، منطقی و بی‌غرض هستند.

کسانی که احساسات (Feeling) را ترجیح می‌دهند، در هنگام تصمیم‌گیری، مردم و احساسات‌شان را هم در نظر می‌گیرند.

۴- قضاوت‌گر (J) یا ادراکی (P)

مقیاس نهایی درباره نحوه تمایل مردم به مقابله با جهان خارج است. کسانی که قضاوت‌گر (Judging) هستند، ساختار و تصمیمات استوار را ترجیح می‌دهند. افرادی که تمایل دارند ادراکی (Perceiving) باشند، فکر بازتر، منعطف‌تر و سازگارتری دارند. این دو گرایش، با مقیاس‌های قبلی هم در تعامل است. به یاد داشته باشید، همه اشخاص می‌توانند مدتی برون‌گرا باشند. این معیار کمک‌تان می‌کند بفهمید که چه زمانی برون‌گرا هستید؛ هنگام جمع‌آوری اطلاعات (حسی یا شهودی) یا هنگام تصمیم‌گیری (احساسی یا منطقی).

تحلیل تیپ شخصیتی ENFJ ؛ بخشنده (برون‌گرا، شهودی، احساسی و قضاوت‌گر)

تیپ شخصیتی ENFJ یکی از ۱۶ نوع تیپ شخصیتی مختلف است که که در تست مایرز- بریگز (Myers- Briggs) یا همان تست MBTI تعریف شده است. تیپ شخصیتی ENFJ اغلب خون‌گرم و معاشرتی، برون‌گرا، وفادار و حساس توصیف می‌شوند.

از بین انواع تیپ‌های شخصیتی، ENFJها اغلب به‌عنوان اجتماعی‌ترین نوع افراد شناخته می‌شوند. آنها در ایجاد روابط دوستانه با هر نوع شخصیتی، حتی با افراد درون‌گرا و کم‌حرف توانمند هستند. به‌دلیل توانمندی خود در درک احساسات دیگران و اثرگذاری این احساسات بر نحوه برخورد افراد، این مهارت را دارند که دیگران را تحت‌تأثیر قرار دهند و حتی آنها را اداره کنند. این ویژگی‌ آنها به‌واسطه سیستم ارزشی قدرتمندی که دارند و تمایلشان برای کمک به دیگران متعادل می‌شود. تیپ شخصیتی ENFJ برعکس تیپ شخصیتی ISTP است. در این مطلب درباره ویژگی‌های رفتاری و خصوصیات شخصیتی تیپ شخصیتی ENFJ می‌خوانید.

رابطه تیپ شخصیتی ENFJ با سایر تیپ‌ها

برای مطالعه رابطه تیپ شخصیتی ENFJ با هر یک از تیپ‌ها روی لینک موردنظر کلیک کنید: 

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی ENFJ

تیپ شخصیتی ENFJ برون‌گرایان قدرتمندی هستند. آنها از وقت‌گذراندن با دیگران لذت می‌برند، مهارت‌های ارتباطی خوبی دارند و اغلب خون‌گرم و معاشرتی، بامحبت و حامی هستد. این دسته از افراد، نه‌تنها مشوق بسیار خوبی برای دیگران هستند، بلکه از کمک‌کردن به آنها نیز احساس رضایتمندی دارند.

تیپ شخصیتی ENFJ معمولا بسیار علاقه‌مندند به اینکه وقت خود را به کسانی اختصاص دهند که از نیازهای خود غافل‌اند؛ همچنین آنها نسبت به خودشان سخت‌گیر هستند؛ وقتی اوضاع خوب پیش نمی‌رود خودشان را سرزنش می‌کنند و خود را مقصر می‌دانند؛ به همین دلیل مهم است که این افراد به‌طور مرتب زمانی را به توجه‌کردن به نیازهای خود اختصاص دهند.

به‌کمک تست‌های خودشناسی، توانایی‌ها و استعدادهایتان را بشناسید.

آنها همچنین در کسب رضایت و توافق عام، بین افراد مختلف مهارت دارند؛ به همین دلیل، می‌توانند رهبران برجسته‌ای باشند و برای گروه، شور و شوقی به ارمغان آورند که می‌تواند انگیزه‌بخش و الهام‌بخش باشد.

یکی از باورهای رایج درباره افراد دارای تیپ شخصیتی ENFJ این است که همیشه اجتماعی هستند. با وجود اینکه آنها عاشق مردم‌اند، اما برای جذب و سازماندهی افکار خود، باید زمانی را به خود اختصاص دهند.

نقاط قوتنقاط ضعف
اجتماعی و خون‌گرمبه‌دنبال جلب رضایت دیگران
همدلیحساسیت بیش‌ازحد
دایره گسترده ارتباطات اجتماعیمردد و نامطمئن
مشوقفداکار
سازمان‌یافته 

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی ENFJ

هریک از انواع شخصیتی MBTI را می‌توان با مجموعه سلسله‌مراتبی از رویکردهای شناختی که بیانگر چگونگی تعامل هر فرد با جهان پیرامون خود است، شناسایی کرد. این عملکرد‌ها بر آگاهی و چگونگی دریافت اطلاعات افراد درباره جهان و نحوه استفاده آنها از این اطلاعات برای تصمیم‌ گیری، متمرکزند.

رویکرد غالب: برون‌گرای احساسی

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ این عملکرد شناختی، خود را از طریق رفتارهای اجتماعی مناسب و روابط هماهنگ اجتماعی بیان می‌کنند. آنها اغلب با احساسات دیگران بسیار هم‌سو و هماهنگ هستند، تا حدی که برای رضایت‌خاطر دیگران، نیازهای خود را نادیده می‌گیرند.

تأکید این گروه هنگام تصمیم‌گیری بیشتر روی ملاحظات شخصی است تا موضوعی؛ دغدغه مهم آنها چگونگی اثرگذاری تصمیمشان بر دیگران است.

رویکرد کمکی: درون‌گرای شهودی

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ علاقه‌مند هستند که به‌جای گذشته، به آینده فکر کنند. آنها اغلب آن‌قدر بر اهداف بزرگ‌تر متمرکز می‌شوند که تمرکز خود را روی موضوعات ضروری و فوری از دست می‌دهند. همان ‌طور که درباره جهان، اطلاعات کسب می‌کنند، رویکرد درون‌گرای شهودی آنها، این داده‌ها را برای ایجاد تصورات، ایده‌ها و افکار پردازش می‌کند. این امر به آنها اجازه می‌دهد تا الگوهای خود را مشخص کنند و از داده‌های پیچیده یا انتزاعی استفاده کنند.

رویکرد سوم: برون‌گرای حسی

احساس برون‌گرایی در این دسته از افراد باعث می‌شود تا با جمع‌آوری جزئیات مشخص و اطلاعات حسی از محیط، در لحظه حضور داشته باشند؛ به همین دلیل، اغلب به‌دنبال تجربیات و احساسات جدید و جالب هستند. این تیپ شخصیتی تمایل دارند که اطلاعات و آگاهی زیادی از محیط فعلی خود داشته باشند؛ این موضوع می‌تواند باعث فهم و تقدیر آنها از زیبایی و تمایلشان به ایجاد یک فضای دل‌نشین شود.

رویکرد فرعی: درون‌گرای منطقی

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ سازمان‌یافته هستند و از ساختار و برنامه‌ ریزی دقیق لذت می‌برند. پیروی از یک برنامه قابل‌پیش‌بینی و مشخص، به این افراد کمک می‌کند تا احساس کنند که کنترل دنیای اطراف خود را در دست دارند. از آنجا که این، عملکردی ضعیف به حساب می‌آید، ممکن است آنها اعتماد زیادی به قابلیت خود در زمینه منطقی‌بودن و سازمان‌یافته‌بودن نداشته باشند. گسترش این رویکرد می‌تواند به این نوع از افراد کمک کند تا احساس تعادل بیشتری داشته باشند و روند تصمیم‌گیری خود را کنترل کنند. غفلت از این جنبه از شخصیت، می‌تواند باعث شود که آنها هنگام تصمیم‌گیری فقط به ارزش‌های شخصی خود متکی شوند و از ضرورت منطق دور بمانند.

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ که ممکن است بشناسید

 

  • ابراهیم مازلو (Abraham Maslow)، روان‌شناس؛
  • پیتون مانینگ (Peyton Manning)، بازیکن فوتبال؛
  • باراک اوباما (Barack Obama)، رئیس‌جمهور ایالات متحده؛
  • بونو (Bono)، نوازنده؛
  • الیزابت بنت (Elizabeth Bennet)، شخصیت رمان غرور و تعصب؛

روابط شخصی تیپ شخصیتی ENFJ

تیپ شخصیتی ENFJ، دیگران را بسیار باارزش می‌دانند و در روابط شخصی گرم، مشوق، حامی و پشتیبان هستند. بعضی اوقات، غرق در مشکلات دیگران می‌شوند؛ این گروه نوع‌دوست و عاشق کمک‌کردن به دیگران هستند، تا جایی که برخی اوقات این ویژگی آنها می‌تواند کمی تحمل‌ناپذیر شود. با وجود این، آنها معمولا بسیار دوست‌داشتنی هستند و دیگران به این احساس نگرانی و توجه خالص و واقعی آنها احترام می‌گذارند.

والدینی که تیپ شخصیتی ENFJ را دارند، مشوق و گرم هستند. آنها به‌طور مستقیم در زندگی فرزندانشان درگیر می‌شوند و گاهی اوقات می‌توانند کاملا سخت‌‌گیر باشند. تیپ شخصیتی ENFJ باید به خاطر داشته باشند که به فرزندان خود فرصت دهند تا شخصیت خود را به‌خصوص در سنین بلوغ و نوجوانی کشف و ابراز کنند.

تیپ ENFJ شخصیتی اجتماعی دارند و از وقت‌گذراندن با دیگران لذت می‌برند. قرارگرفتن در محیط‌های اجتماعی به آنها انرژی می‌دهد. معمولا در دوستی‌ها و روابط، دیگران آنها را به‌عنوان افرادی پشتیبان و سرگرم‌کننده در جمع توصیف می‌کنند. این گروه در ارتباط با دیگران بسیار خوب هستند و به کسانی که وقتشان را با آنها می‌گذرانند، کمک می‌کنند تا بهترین‌ها را به دست آورند.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ENFJ

تیپ شخصیتیENFJ اغلب در مشاغل خود بهترین هستند تا جایی که می‌توانند به دیگران کمک کنند و زمان زیادی را برای تعامل با دیگران سپری می‌کنند. به‌دلیل داشتن مهارت‌ های برقراری ارتباط و سازمانی قوی، می‌توانند رهبران و مدیران بزرگی شوند. آنها در سازماندهی فعالیت‌ها خوب عمل می‌کنند و به هریک از اعضای گروه کمک می‌کنند تا به بیشترین سطح توانایی بالقوه خود برسند و درگیری‌های بین ‌فردی را حل‌و‌فصل کنند. آنها تلاش می‌کنند تا در هر شرایطی هماهنگی را برقرار کنند و همیشه این‌طور به نظر می‌رسد که می‌دانند برای برطرف‌کردن تنش‌ها و به‌حداقل‌رساندن اختلافات چه باید بکنند.

بهترین شغل های مناسب تیپ شخصیتی ENFJ

بهترین مشاغل برای تیپ شخصیتی ENFJ مشاغلی هستند که در آن بتوانند از نزدیک با افراد دیگر هم‌کاری کنند. شخصیت‌های ENFJ از اجتماعی بودن لذت می‌برند و وقتی که تأثیر مثبتی در زندگی مردم داشته‌باشند، در بهترین حالت هستند.

۱. مشاور و راهنما

ماهیت بسیار هم‌دلانه‌ی تیپ شخصیتی ENFJ آن‌ها را در مشاوره با دیگران بسیار کارآمد می‌کند. این تیپ شخصیتی به طور طبیعی مایل به تلاش برای یادگیری بیش‌تر در‌مورد اطرافیان خود و یافتن راه‌هایی برای کمک به آن‌ها هستند.

این نوع افراد، به عنوان مشاور راهنما، می‌توانند آرزوی خود را برای کمک به دیگران در راستای بهبود زندگی‌شان، هر روز برآورده کنند. برخی از بهترین مشاغل تیپ شخصیتی ENFJ مشاغلی هستند که به طور مستقیم با ایجاد تجربه‌ی مثبت برای افراد دیگر ارتباط دارند.

۲. معلم

یکی از نام‌های مستعار معمول برای تیپ شخصیتی ENFJ «معلم» است؛ بنابراین، جای تعجب نیست که این حرفه به‌خوبی برای این افراد مناسب باشد.

آن‌ها در توضیح مفاهیم برای دیگران، بر اساس سبک یادگیری، مهارت دارند. تیپ شخصیتی ENFJ هم‌چنین بسیار هم‌دلانه عمل می‌کنند، این مهارت مهمی برای معلمانی است که به ارزیابی و درک افکار و احساسات دانش‌آموزان خود نیاز دارند. معلمی با شخصیت ENFJ احتمالا در برقراری ارتباط با دانش‌آموزان خود و یافتن راه‌های معنی‌دار برای برقراری ارتباط با آن‌ها مهارت دارد.

۳. مدیر روابط عمومی

درک نیازها و انگیزه‌های دیگران نیز در حرفه‌ی روابط عمومی بسیار ارزش‌مند است. تیپ شخصیتی ENFJ اغلب درک می‌کنند که به طور شهودی می‌دانند که چگونه از موقعیت‌های دشوار یا حساس استفاده کنند. آن‌ها بسیار خودکنترل و خودگردان نیز هستند که این ویژگی به آن‌ها کمک می‌کند تا در این زمینه سریع‌تر گام بردارند. ماهیت خلاقیت فرد با تیپ شخصیتی ENFJ در روابط عمومی نیز ارزش‌مند است، زیرا این متخصصان باید بدانند که چگونه به طور مؤثر نظر مردم را به برندها و سازمان‌ها جلب کنند.

۴. مدیر فروش

تعامل شخصی برای تیپ شخصیتی ENFJ مهم است که این مورد آن‌ها را به کاندیداهای رقابتی برای نقش مدیرفروش تبدیل می‌کند. این افراد از فرایند یافتن آن‌چه دیگران به آن علاقه دارند و شناسایی راه‌های تأمین نیازهای مردم لذت می‌برند. تیپ شخصیتی ENFJ به‌خوبی سازمان‌یافته‌اند و برای تهیه‌ی لیست بزرگی از مشتریان، به انگیزه‌ی بیرونی احتیاج ندارند. این تیپ شخصیتی برای فروشنده‌ای با محصولات یا خدماتی که شخصا به آن‌ها اعتقاد دارد، کار می‌کند.

۵. مدیر هنری

تیپ شخصیتی ENFJ اغلب علاقه‌ی شدیدی به هنر دارند. آن‌ها در ارزیابی و درک ترجیحات دیگران نیز مهارت دارند. این مهارت‌ها به‌خوبی به سِمَت‌های مدیر هنری منتقل می‌شوند. در این زمینه، تیپ شخصیتی ENFJ در شناسایی مفاهیمی که موردِتوجه تعداد بسیاری از افراد باشند، بسیار خوب عمل می‌کند. مهارت‌های طبیعی آموزش و ارتباطات آن‌ها نیز برای ارائه‌ی ایده‌ها به مشتریان بسیار ارزش‌مند است.

۶. مدیر منابع انسانی

جذاب و خوش‌مشرب بودن باعث آسان شدن ارتباط تیپ شخصیتی ENFJ با دیگران می‌شود. این باعث می‌شود که آن‌ها برای کار در حوزه‌ی روابط انسانی مناسب باشند؛ کاری که در آن وظیفه‌ی آن‌ها این است که محل کار را برای کارمندان راحت‌تر کنند؛ علاوه بر این، شهود اشخاص ENFJ به آن‌ها کمک می‌کند احساسات دیگران را به‌خوبی درک کنند و این باعث می‌شود که ارتباط بهتری برقرار کنند.

مشاغلی که تیپ شخصیتی ENFJ باید از آن‌ها خودداری کنند

تیپ شخصیتی ENFJ در مشاغلی که انعطاف و تنوع دارند، به‌خوبی عمل می‌کنند. مشاغلی که شامل کارهای تکراری یا رهنمودهای دقیق هستند، معمولا گزینه‌ی مناسبی به نظر نمی‌رسند. اگر یک تیپ شخصیتی ENFJ هستید و به دنبال مسیر شغلی جدید هستید، ممکن است از گزینه‌های زیر خودداری کنید:

حسابدار

تیپ شخصیتی ENFJ معمولا تا حد مناسبی به تعامل شخصی احتیاج دارند. حساب‌داران و سایر متخصصان مالی معمولا وقت بیش‌تری را برای کار در تنهایی سپری می‌کنند.

متخصص IT

یک تیپ شخصیتی ENFJ احتمالا باید از کار در IT و سایر زمینه‌هایی که بیش‌تر بر فناوری و تجهیزات تمرکز دارند تا افراد، بپرهیزد.

اجرای قانون

در حالی که جنبه‌های بسیاری از اجرای قانون وجود دارند که ممکن است برای تیپ شخصیتی ENFJ جذاب باشند، این مسیر می‌تواند برای این افراد دشوار باشد. نتایج منفی بر کسانی که دارای این نوع شخصیت هستند، سنگینی می‌کند.

مهندس مکانیک

هم‌کاری نزدیک با ماشین‌آلات ممکن است برای بسیاری از تیپ‌های شخصیتی ENFJ بیش از حد غیرشخصی باشد. وقتی تیپ شخصیتی ENFJ از کار با ظرافت و ابهام لذت می‌برند، کاملا مشخص می‌شود که کار در این زمینه برای آن‌ها مناسب نیست.

محقق

در حالی که تیپ شخصیتی ENFJ از یادگیری لذت می‌برند، این کار را در محیطی اجتماعی که با دیگران ارتباط نزدیک برقرار می‌کنند و موضوعات را به صورت عملی بررسی می‌کنند، بهتر انجام می‌دهند.

نکاتی برای تعامل با تیپ شخصیتی ENFJ

روابط دوستانه تیپ شخصیتی ENFJ

یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه دوست خوبی برای فردی با تیپ شخصیتی ENFJ باشید، این است که مراقبت و پشتیبانی ذاتی آنها را بپذیرید. این اشخاص از کمک‌کردن به دوستان خود لذت می‌برند. این نکته مهم است که به آنها نشان دهید که آنچه را ارائه می‌دهند، قبول می‌کنید و قدردان آن هستید؛ اگرچه اینکه شما در ازای آن، پشتیبانی و حمایت متقابل داشته باشید نیز، حائز اهمیت است. تیپ شخصیتی ENFJ اغلب از اینکه هنگام نیازمندی تقاضای کمک کنند، احساس راحتی نمی‌کنند. در بسیاری از موارد، صرفا گوش ‌کردن به هرآنچه که آنها با دیگران به اشتراک می‌گذارند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

والدین

کودکانی که تیپ شخصیتی ENFJ دارند، ممکن است تصور کنند که کنارآمدن با موارد استثنائی والدینشان، کار دشواری است. در بعضی از مواقع، رویکرد دست‌وپاگیر والدینی با تیپ شخصیتی ENFJ در سبک فرزند‌پروری‌، می‌تواند خفقان‌آور و بسیار سخت‌گیرانه باشد و به دشوارشدن کشف جهان پیرامون کودکان به‌روش خودشان منجر شود.

والدین این دسته از فرزندان، باید بدانند که آنها بسیار مهربان و همدل هستند، تا جایی که گاهی اوقات ممکن است در احساسات غلیظی که دیگران برانگیخته‌اند، غرق شوند. این کودکان حامی هستند، اما ممکن است برایشان دشوار باشد که با وجود مشکلات خود، بار دیگران را نیز به دوش بکشند. والدین باید هم‌زمان با اینکه اهمیت و توجه‌ نشان‌دادن نسبت به دیگران را در فرزندانشان تشویق می‌کنند، به سلامت احساسی و بهداشت روانی خود آنها نیز توجه داشته باشند.

روابط عاطفی تیپ شخصیتی ENFJ

از آنجا که تیپ شخصیتی ENFJ نسبت به احساسات دیگران بسیار حساس هستند، خوشبختی شما برای خوشبخت‌شدن شریک زندگی‌تان بسیار مهم است. تا جایی که حتی ممکن است او برای اطمینان از تأمین نیازهای شما، نیازهای خود را در مرحله آخر قرار دهد. به شریکتان که تیپ شخصیتی ENFJ را دارد، بگویید که تا چه اندازه قدردان تمام توجهات، پشتیبانی‌ها و مراقبت‌های او هستید و مایلید که در مقابل تمام آنها را جبران کنید، حتی اگر کمک‌خواستن برای او دشوار باشد.

تحلیل تیپ شخصیتی ENFP ؛ قهرمان (برون‌گرا، شهودی، احساسی، ادراکی)

تیپ شخصیتی ENFP یکی از ۱۶ نوع شخصیت شاخص مایرز - بریگز یا همان تست MBTI است. این تیپ شخصیت اغلب افرادی مشتاق، کاریزماتیک و خلاق توصیف می‌شوند. آنها بسیار جذاب، پرانرژی، مستقل و خلاق هستند و در صورت داشتن آزادی عمل برای خلاقیت و ابتکار، بهترین عملکرد را دارند. تقریبا ۵ تا ۷ درصد از افراد، دارای تیپ شخصیتی ENFP هستند. در این مطلب درباره ویژگی‌های رفتاری و خصوصیات شخصیتی تیپ شخصیتی ENFP می‌خوانید.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی ENFP

تیپ شخصیتی ENFP‌ مهارت‌ فوق‌العاده‌ای در برقراری ارتباطی دارند. علاوه بر داشتن اشتیاق فراوان، واقعا به دیگران اهمیت می‌دهند. این افراد به‌خوبی احساسات اطرافیان را درک می‌کنند؛ همچنین با توجه به شخصیت کاریزماتیک، خلاقیت و اشتیاقی که این گروه دارند، می‌توانند رهبران بزرگی باشند.

 افرادی که از این تیپ شخصیتی برخوردارند، از امور روزمره بیزار هستند و ترجیح می‌دهند بر امور مربوط به آینده تمرکز کنند. اگرچه در ایده‌پردازی عالی هستند، بعضی اوقات تا آخرین لحظه کارهای مهم را کنار می‌گذارند. مشکل رایج آنها، بی‌توجهی به تکمیل ایده‌ها، علی‌رغم توانمندبودنشان در رویاپردازی است.

همچنین این تیپ افراد به‌راحتی دچار حواس ‌پرتی می‌شوند، خصوصا هنگامی‌ که روی مسائل خسته‌کننده یا بی‌اهمیتی کار می‌کنند.

تیپ شخصیتی ENFP انعطاف‌پذیرند و دوست دارند گزینه‌های پیش روی خود را باز نگه دارند. آنها می‌توانند خودجوش و متناسب با تغییرات، بسیار منعطف عمل کنند؛ همچنین از کارهای روزمره متنفرند و ممکن است در صورت بی‌نظمی‌ و تعلل، با مشکل مواجه شوند.

نقاط قوتنقاط ضعف
گرم و مشتاقنیازمندبودن به تأیید دیگران
همدل و دل‌سوزبی‌نظم
بسیار مردم‌دوستتمایل به رهایی از استرس‌ها به‌روشی راحت و ساده
مهارت‌های ارتباطی قویتوانایی در احساساتی‌شدن بیش از اندازه
سرگرم‌کننده و خودجوشبیش از حد فکرکردن
بسیار خلاقتقلاکردن در پیروی از قوانین

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی ENFP

هریک از تیپ‌های شخصیتی از ۴ کارکرد شناختی تشکیل شده‌اند که به چگونگی پردازش اطلاعات و تصمیم‌ گیری افراد مربوط می‌شوند. ۲ کارکرد اول بارزترین نقش را در شخصیت آنها بازی می‌کنند؛ گرچه ۲ کارکرد دیگر نیز در شخصیت آنها نقش دارند، تأثیرشان فقط در موقعیت‌های خاص مشخص می‌شود.

 

 

تیپ شخصیتی ENFP‌ اغلب بر احتمالات تمرکز می‌کنند. در تفکر انتزاعی، خوب هستند و ترجیحشان این است که بر جزئیات تمرکز نکنند. آنها مبتکر و متمرکز بر آینده هستند؛ همچنین در مشاهده تصویر اشیا، قوی‌تر هستند تا در توجه به واقعیت آن. این گروه به تمرکز بر روابط علاقه‌مندند و در یافتن الگو و ارتباطات بین افراد، موقعیت‌ها و ایده‌ها مهارت دارند.

رویکرد کمکی: درون‌گرای احساسی

تیپ شخصیتی ENFP هنگام تصمیم‌گیری، ارزش بیشتری برای احساسات و ارزش‌ها قائل می‌شود تا معیارهای منطقی و عینی. این افراد تمایل دارند به اینکه احساسات خود را دنبال کنند، با دیگران همدل باشند و تصمیماتشان را بر اساس احساسات خود بگیرند. آنها به صادق‌بودن با خود و ارزش‌های خود علاقه‌مندند. دنیای آنها با ارزش‌هایشان در دنیای ایدئال هم‌سو خواهد بود. 

رویکردسوم: برون‌گرای منطقی

این کارکرد شناختی مبتنی بر سازماندهی اطلاعات و ایده‌ها با روشی منطقی عمل می‌کند. این تیپ شخصیتی ممکن است از این کارکرد برای مرتب‌کردن داده‌های پراکنده به‌منظور برقراری ارتباطات استفاده کنند؛ به‌عنوان مثال، یک فرد ENTP ممکن است حین حل مسئله با صدای بلند فکر کند تا بتواند برای دنبال‌کردن خط فکری خود، همه اطلاعات را روی میز قرار دهد.

رویکرد فرعی: درون‌گرای احساسی

تیپ شخصیتی ENFP از این کارکرد برای مقایسه تجربیات امروز با گذشته استفاده می‌کنند. در این حالت، این افراد اغلب می‌توانند خاطرات، احساسات و حواس مرتبط با آن وقایع را به یاد بیاورند؛ در نتیجه آنها می‌توانند بر اساس تجربیات قبلی، به‌دنبال انتظارات خود و الگویی برای رویدادهای آینده باشند.

افراد با تیپ شخصیتی ENFP که ممکن است بشناسید

  • اندی کافمن (Andy Kaufmann)، کمدین؛
  • دکتر سوس (Dr. Seuss)، نویسنده کودکان؛
  • سالوادور دالی (Salvador Dali)، هنرمند؛
  • الن دژنرس (Ellen Degeneres)، کمدین و مجری گفت‌وگوی نمایش؛
  • ران ویلی (Ron Weasley)، هری پاتر.
 

افراد با تیپ شخصیتی ENFP برون‌گرا هستند، به این معنی که عاشق وقت‌گذراندن با دیگران هستند؛ در واقع معاشرت انرژی بیشتری به آنها می‌دهد و کمک می‌کند تا تازگی، طراوت و هیجان را در زندگی احساس کنند. با وجود اینکه انواع دیگر افراد برون‌گرا، تنهایی را نمی‌پسندند، تیپ شخصیتی ENFP برای تفکر و تأمل به خلوت نیاز دارند.

تیپ شخصیتی ENFP روابط گرم و پرشوری دارند. افراد برون‌گرا به‌طور طبیعی خوش‌بین و اجتماعی هستند. آنها همیشه به‌دنبال رشد در روابط و راه‌هایی برای تقویت هرچه‌بیشتر همکاری‌های خود هستند. این گروه، افرادی خودجوش و به‌دنبال جلب توجه هستند. برخی مواقع ریسک‌پذیری آنها می‌تواند برای اشخاص موردعلاقه‌شان، استرس‌زا باشد.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ENFP

هنگام انتخاب مسیر شغلی، بهتر است نقاط قوت و ضعف بالقوه را درمورد تیپ شخصیتی خود بشناسند. این گروه در کارهایی موفق هستند که به انعطاف زیادی نیاز دارند.

از آنجا که اشخاصی همدل و مردم‌دوست هستند، اغلب در مشاغل خدماتی عملکرد خوبی دارند؛ همچنین باید از مشاغل با وظایف روتین و جزئیات‌محور دوری کنند.

مشاغل محبوب تیپ شخصیتی ENFP

  • روان‌شناس؛
  • روزنامه‌نگار؛
  • بازیگر؛
  • مجری تلویزیون/گزارشگر؛
  • متخصص تغذیه؛
  • پرستار؛
  • کارگر اجتماعی؛
  • سیاست‌مدار؛
  • مشاور.

نکاتی برای تعامل با تیپ شخصیتی ENFP

 

تیپ شخصیتی ENFP دوستانی سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز هستند. آنها از انجام کارهای جدید لذت می‌برند و معمولا دایره گسترده‌ای از دوستان و آشنایان دارند. این گروه احساسات دیگران را درک می‌کنند و به‌سرعت اطرافیان خود را می‌فهمند. با حمایت عاطفی از دوستان با تیپ شخصیتی ENFP خود، در دستیابی به اهداف به آنها کمک کنید.

والدین

با توجه به نفرت افراد با تیپ شخصیتی ENFP از کارهای تکراری، ممکن است گاهی فرزندانشان آنها را ناسازگار بدانند؛ با این حال، به‌طور معمول با فرزندان خود روابط محکم و دوست‌داشتنی دارند و در انتقال ارزش‌هایشان خوب عمل می‌کنند. والدین فرزندانی با این تیپ شخصیتی، متوجه تخیل قوی و اشتیاق فراوان فرزندشان به زندگی خواهند شد. ممکن است در بعضی مواقع، انرژی کودک شما بسیار زیاد به نظر برسد، اما باید برای شکوفایی خلاقیت او به‌دنبال راه‌هایی باشید.

یکی از معضلات این تیپ شخصیتی، مواجهه با ساختار و محدودیت‌ها است؛ با وجود اینکه نیاز به چنین مواردی را تشخیص می‌دهند، همیشه محدودیت‌پذیر نیستند. والدین این فرزندان باید آنها را برای داشتن خلاقیت تشویق کنند، اما در کنار آن قوانین و دستورالعمل‌هایی را نیز به آنها ارائه دهند.

روابط عاطفی تیپ شخصیتی ENFP

تیپ شخصیتی ENFP روابط عاشقانه پرشور و پراشتیاق را دوست دارند. روابط طولانی‌مدت بعضی اوقات ممکن است به بن‌بست برسد، زیرا این افراد همیشه به‌جای تمرکز بر داشته‌ها، به احتمالات فکر می‌کنند. برای حفظ روابط عاشقانه، لازم است به‌دنبال راه‌های جدیدی باشید تا هیجان در رابطه شما جاری شود.

تحلیل تیپ شخصیتی ESFJ ؛ مراقب (برون‌گرا، حسی، احساسی، قضاوتی)

تیپ شخصیتی ESFJ یکی از ۱۶ شخصیت معرفی‌شده در شاخص مایرز - بریگز یا همان تست MBTI است. افراد با تیپ شخصیتی ESFJ تمایل دارند به اینکه اجتماعی، وفادار، سازمان‌یافته و خوش‌قلب باشند. آنها از تعامل با دیگران انرژی می‌گیرند و معمولا به‌عنوان افرادی اجتماعی و گروه­‌گرا معرفی می‌شوند. آنها خیلی خوب دیگران را در جهت بهترین‌شدن تشویق می‌کنند و برای پذیرفتن حقایق تلخ درمورد نزدیکان خود، لحظات سختی را تجربه می‌کنند. در این مطلب درباره ویژگی‌های رفتاری و خصوصیات تیپ شخصیتی ESFJ می‌خوانید.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی ESFJ

درست است که تیپ شخصیتی ESFJ از کمک به دیگران لذت می‌برند، اما به تحسین کارهایشان نیز نیاز دارند؛ به این معنی که انتظار دارند کارهایشان مورد توجه و قدردانی دیگران قرار بگیرند. این افراد به نیازها و احساسات افراد دیگر حساس هستند؛ به همین خاطر، در مراقبت و حمایت از آنها خوب عمل می‌کنند. این تیپ شخصیتی مایل‌اند که دیگران دوستشان داشته باشند و از بی‌مهری یا بی‌تفاوتی اطرافیان، خیلی سریع آسیب می‌بینند.

تیپ شخصیتی ESFJ، نظام ارزشی خود را بر اساس دستورالعمل‌های شخصی و اخلاقی درونی تنظیم نمی‌کنند و منابع بیرونی مانند جامعه، نظام باورهای آنها را شکل می‌دهد. این گروه زمانی که با ارزش‌ها و استانداردهای بالا پرورش یافته باشند، به افرادی سخاوتمند تبدیل می‌شوند؛ اما زمانی که در محیط‌های فقیر رشد کرده باشند، ممکن است در بزرگ‌سالی به انحرافات اخلاقی دچار شوند  و فریب‌کار و خودمحور شوند.

افرادبا تیپ شخصیتی ESFJ تمایل زیادی به کنترل دنیای پیرامون خود دارند. داشتن سازماندهی، برنامه ‌ریزی و زمان‌بندی، به آنها کمک می‌کند تا احساس تسلط بر جهان اطراف خود داشته باشند.

تیپ شخصیتی ESFJ به‌طور طبیعی قادر به درک بقیه افراد هستند. آنها ناظران دقیقی هستند و مهارت خاصی در پشتیبانی و حمایت از دیگران برای بهترین‌شدن دارند. اطرافیان نیز معمولا به‌سمت تیپ شخصیتی ESFJ جذب می‌شوند، چرا که این گروه به دیگران کمک می‌کنند و این موضوع احساس خوبی را در درون آن افراد ایجاد می‌کند.

افسانه رایجی درمورد افراد دارای تیپ شخصیتی ESFJ وجود دارد؛ اینکه آنها گاهی می‌توانند نقش جاده‌بازکٌن را داشته باشند و دیگران با کمک ایشان می‌توانند ترس‌های ناشی از مخالفت یا عدم پذیرش را درون خود پشت سر بگذارند. درست است که این تیپ شخصیتی می‌خواهند هر طور که شده دیگران را راضی نگه دارند، اما این به آن معنا نیست که فرد مطیع و بله‌قربان‌گویی هستند.

نقاط قوتنقاط ضعف
مهربان و وفادارمحتاج‌بودن به دیگران
برون‌گرانیازمندبودن به تأیید دیگران
سازمان‌یافتهحساس‌بودن به انتقاد
مرد عمل و مطمئن 
لذت‌بردن از یاری‌رساندن به دیگران 

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی ESFJ

MBTI پیشنهاد می‌کند که رویکردهایی شناختی مانند تفکر، حس، احساس و شهود، وجود دارند که به شکل‌گیری شخصیت هر فرد کمک می‌کنند. ترتیب سلسله‌مراتب این رویکردها، روندی است که به آرایش هریک از تیپ‌ های شخصیتی‌ کمک می‌کند. هر عملکرد فردی به‌صورت درونی (درون‌گرا) یا بیرونی (برون‌گرا) بیان می‌شود.

هریک از تیپ‌های شخصیتی ۴ رویکرد دارد که شامل رویکردهای غالب (قوی‌ترین و طبیعی‌ترین عملکرد) و کمکی (دومین رویکرد قوی که از عملکرد غالب پشتیبانی می‌کند) است؛ رویکرد سوم یا ترجیحی، از اهمیت کمتری برای این افراد برخوردار است و آنها مایل‌اند که مهارت‌های کمتری در این بخش داشته باشند. در عملکرد پایین یا چهارم نیز افراد کمترین تمایل را به داشتن مهارت دارند.

رویکرد غالب: برون‌گرای حسی

تیپ شخصیتی ESFJ به تصمیم‌ گیری بر اساس احساسات شخصی، هیجانات و نگرانی‌های دیگران تمایل دارند. آنها علاقه‌مندند که بیشتر به تأثیر معیارهای عینی درمورد اثرات شخصی هر تصمیمی فکر کنند.

تیپ شخصیتی ESFJ معمولا بر اساس احساسات درونی خود درباره مردم و موقعیت‌ها قضاوت می‌کنند؛ در نتیجه اغلب تصمیماتی ناگهانی می‌گیرند و باعجله احساسات و نظرات خود را بیان می‌کنند؛ این رفتار می‌تواند در برخی از موارد عالی باشد، چون به آنها اجازه می‌دهد تا سریع‌تر انتخاب کنند؛ اما در بعد منفی، برخی از اوقات می‌‌تواند به قضاوت‌های بیش‌ازحد تند آنها راجع به دیگران منجر شود.

رویکرد کمکی:  درون‌گرای احساسی

تیپ شخصیتی ESFJ بیش از آینده، روی حال تمرکز دارند. آنها به‌جای اطلاعات انتزاعی یا تئوریک، به جزئیات مشخص و فوری علاقه دارند.

رویکرد سوم: برون‌گرای شهودی

این رویکرد شناختی به افرادی دارای تیپ شخصیتی ESFJ کمک می‌کند تا ارتباط برقرار کنند و راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای مشکلات بیابند. زمانی که آنها به یک موقعیت نگاه می‌کنند، احتمالات را بررسی می‌کنند. این افراد اغلب می‌توانند الگوهایی را کشف کنند که به آنها اجازه کسب بینش درمورد افراد و تجربیات را می‌دهد.

رویکرد پایین: درون‌گرای منطقی

تیپ شخصیتی ESFJ سازمان‌یافته هستند و دوست دارند برای طرح‌هایشان از قبل برنامه‌ریزی کنند. برنامه‌ریزی، به این نوع شخصیت کمک می‌کند تا احساس کنترل بیشتری بر دنیای پیرامون خود داشته باشند.

این جنبه از شخصیت به آنها کمک می‌کند تا اطلاعات پیچیده را تجزیه‌وتحلیل کنند، اما اغلب به نقطه‌ضعف ایشان تبدیل می‌شود، به‌خصوص زمانی که درمورد درک مفاهیم انتزاعی یا نظری صحبتی به میان می‌آید.

افراد با تیپ شخصیتی ESFJ که ممکن است بشناسید

  • سالی فیلد (Sally Field)، بازیگر زن؛
  • سام والتون (Sam Walton)، مؤسس وال مارت؛
  • ویلیام مک کینلی (William McKinley)، رئیس‌جمهور ایالات متحده؛
  • باربارا والترز (Barbara Walters)، روزنامه‌نگار تلویزیون؛
  • نقش شادی (Joy)، شخصیت فیلم درون، بیرون (Inside Out).

روابط شخصی تیپ شخصیتی ESFJ

به‌عنوان افردای برون‌گرا، تیپ شخصیتی ESFJ عاشق وقت گذراندن با دیگران هستند. آنها نه‌تنها از تعامل اجتماعی انرژی می‌گیرند، بلکه به‌واقع به دیدن رفاه و خوشبختی دیگران علاقه دارند.این گروه اغلب به‌عنوان افرادی خون‌گرم و همدل شناخته می‌شوند که نیازهای دیگران را مقدم بر نیازهای خود قرار می‌دهند.

آنها به‌طور معمول در موقعیت‌هایی که چیزهای نامعلوم یا آشوب‌انگیزی وجود دارند، احساس ناامنی می‌کنند. درست است که افراد با تیپ شخصیتی EFFJ مناسب موقعیت‌هایی هستند که شامل مدیریت یا نظارت بر افراد می‌شوند، اما با افرادی که خلاف مسیرشان حرکت می‌کنند، اختلاف پیدا می‌کنند.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ESFJ

از آنجا که تیپ شخصیتی ESFJ از کمک به دیگران لذت می‌برند، اغلب در کارهای عملی که نقش حامی دارند، بسیار خوب عمل می‌کنند. خدمات اجتماعی و مشاغل حوزه سلامت و درمان، ۲ بخش خاصی هستند که این تیپ شخصیتی معمولا به‌خاطر طبیعت و اشتیاقشان به آنها، در انجام وظایفشان بهتر عمل می‌کنند.

تیپ شخصیتی ESFJ دارای ویژگی‌هایی هستند که آنها را مناسب مشاغل خاصی می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، اطمینان و علاقه ذاتی آنها برای مراقبت از دیگران، باعث می‌شود که در مشاغلی مانند پرستاری یا تدریس که نیاز به حمایت و مراقبت از دیگران دارند، خوب عمل کنند.

مشاغل محبوب تیپ شخصیتی ESFJ

  • مراقبت اطفال؛
  • پرستار؛
  • تدریس؛
  • فعالیت‌های اجتماعی؛
  • مشاوره؛
  • پزشک؛
  • مسئول پذیرش؛
  • دفتردار؛
  • مدیر دفتر.

نکاتی برای تعامل با تیپ شخصیتی ESFJ

روابط دوستانه تیپ شخصیتی ESFJ

تیپ شخصیتی ESFJ می‌توانند ازخودگذشتگی داشته باشند و نیازهای خود را نادیده بگیرند تا دیگران را راضی نگه دارند. یک دوست خوب برای این نوع شخصیت، فردی است که نه‌تنها به‌خاطر فداکاری‌هایش از او قدردانی می‌کند، بلکه مهربانی و عطوفت او را در زمان‌هایی جبران می‌کند.

والدین

تیپ شخصیتی ESFJ نسبت به کودکان خود مسئول هستند و از گذراندن وقت با خانواده لذت می‌برند. زمانی که کودک نیاز به تشویق منظم دارد، آنها می‌توانند با نشان‌دادن اشتیاق و حمایت از علایق و فعالیت‌های کودک وارد عمل شوند؛‌همچنین کودکان با تیپ شخصیتی ESFJ نیاز شدیدی به برنامه منظم دارند؛ به همین خاطر باید قوانینی را تنظیم کنند و به آنها پایبند باشند. کودکان با تیپ شخصیتی ESFJ وقتی می‌دانند که چه توقعاتی می‌توانند داشته باشند، احساس خاطرجمعی و اطمینان بیشتری خواهند داشت.

روابط عاطفی تیپ شخصیتی ESFJ

تیپ شخصیتی ESFJ در رابطه‌های شخصی خود بسیار فداکار، حامی و وفادار هستند. آنها علاقه‌ای به روابط غیررسمی ندارند و معمولا برای توسعه تعهدات بلندمدت خود تلاش می‌کنند. این گروه دوست دارند که در رابطه شخصی از آنها حمایت و قدردانی شود و در مقابل فداکاری‌های عاشقانه خود، محبت و عشق دریافت کنند.

تحلیل تیپ شخصیتی ESFP ؛ بازیگر (برون‌گرا، حسی، شهودی، ادراکی)

تیپ شخصیتی ESFP (برون‌گرا، حسی، شهودی، ادراکی) یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی از شاخص شخصیت شناسی مایرز بریگز (Mayer Briggs) یا همان تست MBTI است. ‌‌تیپ شخصیتی ESFP افراد آزاد، خوش‌مشرب و خلاقی هستند. آنها دوست دارند مرکز توجه باشند و اغلب دلقک جمع هستند. این تیپ شخصیتی نقطه مقابل تیپ INTJ است. در این مطلب، با ویژگی‌های رفتاری و سایر مشخصات این تیپ شخصیتی آشنا می‌شوید.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی ESFP

تیپ شخصیتی ESFP بسیار عمل‌گرا و کاردان هستند. آنها بیشتر از طریق تجربیات عملی می‌آموزند و از کتاب و بحث‌های نظری فراری هستند. به همین دلیل، دانش‌آموزان ESFP گاهی اوقات در کلاس‌های درس سنتی دچار مشکل می‌شوند، اما زمانی که پای یادگیری تعاملی و تجربی در میان باشد، تیپ شخصیتی ESFP از همه پیشی می‌گیرند.

تیپ شخصیتی ESFP در لحظه زندگی می‌کنند و گاهی اوقات از عواقب احتمالی و بلند‌مدت اعمال خود غافل می‌شوند. آنها معمولا عجولانه تصمیم می‌گیرند و بدون فکر وارد عمل می‌شوند، از روتین‌ها بیزارند، از تجارب جدید لذت می‌برند و همیشه به‌دنبال ماجراجویی‌های تازه هستند.

تیپ شخصیتی ESFP کاملا از مسائل پیرامون خود آگاه هستند و در برخورد با دیگران درک بالایی از خود نشان می‌دهند. آنها می‌توانند به‌راحتی احساسات دیگران را درک کرده و واکنش مناسبی بروز دهند. این افراد ازنظر دیگران افرادی خون‌گرم، همدل و خوش‌مشرب هستند.

یکی از باورهای نادرست درباره تیپ شخصیتی ESFP‌ این است که آنها تشنه توجه هستند. این افراد عاشق سرگرمی‌های متنوع هستند و از مرکزتوجه‌بودن فرار نمی‌کنند اما بیشتر از آن به زندگی‌کردن در لحظه اهمیت می‌دهند.

نقاط ضعفنقاط قوت
نداشتن علاقه به نظریات انتزاعیخوش‌بین و معاشرتی‌بودن
کم‌حوصله‌بودن (حوصله آنها به‌راحتی سر می‌رود)اجتماعی‌بودن
بی‌برنامگیدر لحظه زندگی‌کردن
تکانشی‌بودنعمل‌گرابودن

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی ESFP

بر اساس تست MBTI، شخصیت هر فرد با توجه به رویکردهای شناختی مختلف (تفکر، احساس، شهود، حس)، مشخص می‌شود. برخی از این رویکردها قوی‌تر بوده و بر رویکردهای دیگر غلبه پیدا می‌کنند. به‌طور خلاصه، ترتیب سلسله‌مراتب شکل‌گرفته، شخصیت هر فرد را مشخص می‌کند.

این عملکردها گاهی به‌سمت بیرون (برون‌گرا) و گاهی به سمت درون (درون‌گرا) متمرکز می‌شوند. رویکردهای بیرونی حول تعامل با جهان بیرون و رویکردهای درونی حول افکار درونی هر فرد فعال می‌شوند.

رویکرد غالب: برون‌گرای حسی

افراد با تیپ شخصیتی ESFP‌ به‌جای اینکه به فکر آینده دور باشند، ترجیح می‌دهند بر لحظه و حال تمرکز کنند. آنها همچنین آموزش از طریق حقایق عینی را بیشتر می‌پسندند تا از طریق ایده‌های تئوری.

تیپ شخصیتی ESFP زمان زیادی را صرف برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی نمی‌کنند و تا جایی که امکان دارد، تصمیم‌گیری درمورد هر مسئله‌ای را به تعویق می‌اندازند.

آنها هنگام حل‌کردن یک مسئله، به حس خود اعتماد کرده و باور دارند که می‌توانند از این طریق به نتیجه برسند. اگر چه آنها افرادی منطقی و عمل‌گرا هستند، از ساختار، نظم و برنامه‌ریزی گریزانند. آنها در لحظه تصمیم می‌گیرند و زمان زیادی را صرف برنامه‌ ریزی نمی‌کنند.

رویکرد کمکی: درون‌گرای احساسی

وقتی پای تصمیم‌گیری در میان باشد، تیپ شخصیتی ESFP‌ به‌جای منطق، بیشتر بر احساسات خود تکیه می‌کنند.

افراد دارای این نوع تیپ شخصیتی تصمیمات خود را بر اساس مجموعه ارزش‌های درونی می‌گیرند. آنها کاملا به احساسات خود واقف هستند و نسبت به اطرافیان خود همدلی زیادی دارند. تیپ شخصیتی ESFP در قراردادن خود به‌جای دیگران، استاد هستند.

رویکرد سوم: برون‌گرای منطقی

این رویکرد بر اجرای دستورات در جهان بیرون متمرکز است و محوریت آن سودمندی، منطق و نتیجه است.

ازآنجایی‌که این جنبه از شخصیت در تیپ شخصیتی ESFP جنبه ضعیفی است، آنها با درمیان‌گذاشتن قضاوت‌های خود با دیگران مشکل دارند و فکر می‌کنند این کار، هماهنگی گروه را به‌هم می‌زند.

رویکرد فرعی: درون‌گرای شهودی

اگرچه این جنبه، ضعیف‌ترین رویکرد تیپ شخصیتی ESFP‌ است، به آنها کمک می‌کند تا الگوها و ارتباط بین چیزهای مختلف را تشخیص دهند.

این افراد معمولا در به‌کارگیری منطق برای بررسی مفاهیم انتزاعی مهارت ندارند، اما این حس می‌تواند به آنها کمک کند تا نسبت به خود و جهان اطراف خود بیشتر بینش پیدا کنند.

افراد با تیپ شخصیتی ESFP که ممکن است بشناسید

  • بیل کلینتون (Bill Clinton)، رئیس جمهور سابق آمریکا؛
  • پابلو پیکاسو (Pablo Picasso)، نقاش؛
  • مارک کیوبن (Mark Cuban)، کارآفرین؛
  • ویل اسمیت (Will Smith)، بازیگر؛
  • فرد و جرج ویزلی (Fred and George Weasley)، کاراکترهای کتاب هری پاتر.

روابط شخصی تیپ شخصیتی ESFP

افراد برون‌گرا از گذراندن وقت با دیگران لذت برده و مهارت‌های بین‌فردی بی‌نظیری دارند. آنها در پی‌بردن به احساسات دیگران و واکنش به آنها عالی عمل می‌کنند. به همین دلیل است که افراد با تیپ شخصیتی ESFP‌ رهبران خوبی می‌شوند. آنها استعداد بالایی در انرژی و انگیزه دادن به دیگران دارند و به‌راحتی می‌توانند هرکسی را متقاعد کنند.

تیپ شخصیتی ESFP افرادی خون‌گرم، مهربان و فهمیده و درنتیجه محبوب دل همه هستند. آنها از ملاقات با افراد جدید لذت برده و تشنه کسب تجربیات بدیع هستند. معمولا بر زمان حال متمرکزند و اغلب در تجربه هرچیز جدیدی پیش‌قدم می‌شوند.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ESFP

با توجه به عدم علاقه این اشخاص به هرگونه روتین، مشاغلی با تنوع و هیجان بالا برای آنها مناسب به نظر می‌رسد. مشاغلی که به تعاملات اجتماعی بالایی نیاز دارند نیز گزینه مناسبی برای آنها است، چراکه می‌توانند مهارت‌های بین‌فردی خود را به نمایش بگذارند. تحمل مشاغلی که ساختار سفت‌و‌سختی داشته یا نیاز به کار انفرادی دارند، برای این گونه افراد بسیار مشکل است. این گونه مشاغل به‌راحتی آنها را خسته می‌کند.

بهترین شغل های مناسب تیپ شخصیتی ESFP‌ 

تیپ شخصیتی ESFP معمولا به عنوان «اجراکننده» نیز شناخته می‌شوند. افراد دارای تیپ شخصیتی ESFP اغلب افرادی حاضر در صحنه شناخته می‌شوند؛ اما می‌توان گفت که این نوع شغل تنها حرفه‌ای نیست که مناسب آنان باشد. هر شغلی با هیجان، جذابیت و تنوع همراه باشد، تیپ شخصیتی ESFP را به سمت خود جذب می‌کند. بهترین مشاغل برای تیپ‌های شخصیتی ESFP مشاغلی هستند که آن‌ها را در مرکز توجه اطرافیانشان نگاه دارند. این افراد به طور خاص هنگام معاشرت با دیگران احساس شادی می‌کنند. با این تفاسیر، اگر تیپ شخصیتی ESFP هستید، به دنبال مشاغلی بروید که در آن به‌خوبی فرصت بروز شخصیت منحصربه‌فرد خود را داشته‌باشید.

در ادامه، فقط چند نمونه از مشاغل مناسب برای تیپ‌های شخصیتی ESFP را بیان می‌کنیم:

۱. نماینده‌ی فروش

نمایندگان فروش مسئول رسیدگی به نیازهای مشتری یا گروه مشتریان هستند. کارهای رایج در این حرفه پیگیری نیازهای مشتری و راهنمایی آن‌ها، تعریف نرخ بازگشت سرمایه، محصولات فروش و یافتن محصولات و خدمات متناسب با نیاز مشتریان را شامل می‌شود. تیپ شخصیتی ESFP در ایجاد و حفظ روابط متقابل عالی هستند که این موضوع رمز موفقیت نمایندگان فروش محسوب می‌شود.

۲. برنامه‌ریز رویدادها

بهترین مشاغل برای تیپ شخصیتی ESFP کارهایی هستند که به این افراد فرصت کسب درآمد در فعالیت‌هایی را می‌دهند که قبلا آن‌ها را انجام می‌دانند. افراد با تیپ شخصیتی ESFP به احتمال زیاد وقت زیادی را برای برنامه‌ریزیِ کارهای مختلف صرف می‌کنند؛ به همین دلیل، فعالیت در شغلی مانند برنامه‌ریزی رویدادها می‌تواند حرفه‌ی پردرآمدی برایشان باشد. برنامه‌ریزی رویدادها شغل مناسبی برای فعالیت در رویدادهای خاصی مانند گردهمایی‌های شرکتی، نمایشگاه‌های تجاری، رویدادهای مطبوعاتی یا عروسی‌هاست.

۳. متخصص زیبایی

هم در حوزه‌ی آرایش مو و هم در زمینه‌ی آرایش صورت، تیپ شخصیتی ESFP می‌توانند از شخصیت خاص خود و توجه به جزئیات استفاده کنند. همان طور که اشاره شد، افراد با تیپ شخصیتی ESFP می‌دانند که چگونه توجه دیگران را جلب کنند و در عین حال، به نیازهای دیگران نیز توجه بسیاری نشان می‌دهند. این موضوع موجب می‌شود که این افراد به منظور یافتن چهره‌ای مناسب برای هر مشتری، مهارت کافی داشته‌باشند.

۴. فعالیت حرفه‌ای در حوزه سرگرمی

افراد با تیپ شخصیتی ESFP که در بازی‌گری، خوانندگی، فعالیت در حوزه‌ی کُمِدی یا هر نوع هنر نمایشی دیگری استعداد دارند، به احتمال زیاد در کسب‌وکارهای نمایشی موفق عمل می‌کنند؛ علاوه بر این، همین استعدادها را در مشاغل سنتی‌تری، مانند سخنرانی‌های انگیزشی، آموزش‌های اداری یا آموزش تحصیلی نیز می‌توان استفاده کرد.

۵. مهمان‌داری هواپیما

مهمان‌داران باید افرادی انعطاف‌پذیر، آسان‌گیر و بادقت باشند. این الزامات برای تیپ شخصیتی ESFP به‌ندرت چالش‌برانگیز می‌شوند؛ به عبارتی، این افراد اغلب به دنبال گسترش روابط اجتماعی خود و ملاقات با افراد جدید هستند و به طور معمول در کار با افراد مختلف راحت‌اند. افراد دارای تایپ شخصیتی ESFP برای فعالیت در شغلی مانند پذیرایی از مسافران در داخل هواپیما و راحت نگه داشتن آن‌ها در طول پرواز کاملا مناسب هستند؛ هم‌چنین، تیپ شخصیتی ESFP از فرصت سفر، تجربه‌ی مکان‌های جدید و آشنایی با گروه جدیدی از افراد در هر پروازشان نیز لذت می‌برند.

۶. برنامه‌ریز تعطیلات

تیپ شخصیتی ESFP ضمن داشتن مهارت‌های عملی، توانایی خلاقیت و ابتکار نیز دارند. این افراد می‌توانند به عنوان برنامه‌ریز تعطیلات، ایده‌های مبتکرانه و کارهای عملی جالبی را برای ایجاد تجارب عالی از سفر به مشتریان خود ارائه دهند؛ هم‌چنین، طبع شهودی آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین تعطیلات را، بسته به سلیقه‌ی مشتریان، برایشان برنامه‌ریزی کنند.

۷. راهنمای تور

افراد دارای تایپ شخصیتی ESFP به عنوان راهنمای تور می‌توانند هر روز با دیگران ارتباط برقرار کنند. تیپ شخصیتی ESFP بسیار باهوش و انعطاف‌پذیر هستند و این ویژگی‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند تا با نیازهای گروه‌های مختلف کنار بیایند؛ هم‌چنین، تیپ شخصیتی ESFP به عنوان سخنرانان قدرت‌مندی شناخته می‌شوند که به طور معمول در صحبت کردن برای مسافران مشکلی ندارند. این افراد معمولا در کار کردن با مردم تبحر دارند و از معاشرت با گروهی از شخصیت‌های مختلف اطراف خود لذت می‌برند؛ علاوه بر این، در این زمینه بهترین مشاغل برای تیپ شخصیتی ESFP مشاغلی با حوزه‌ی‌ کاری مختلف هستند؛ به عنوان مثال، می‌توان به موقعیت‌های کاری مختلف در حوزه‌ی راهنمایی تور اشاره کرد.

مشاغلی که افراد با تیپ شخصیتی ESFP باید از آن‌ها خودداری کنند

تیپ شخصیتی ESFP با شخصیت جسور و قوی خود در بسیاری از مشاغل عملکردی عالی دارند؛ با وجود این، برخی مشاغل وجود دارند که برای تیپ شخصیتی ESFP محدودکننده تلقی می‌شوند؛ بنابراین، تیپ شخصیتی ESFP باید از این مشاغل دوری کنند. در ادامه، برخی از آن‌ها را بیان کرده‌ایم:

۱. نویسندگی در حوزه‌ی تکنولوژی

افراد دارای تایپ شخصیتی ESFP خلاقیت بالایی دارند، اما در نشان دادن این ویژگی به صورت عینی به مخاطبان بهتر از ارائه‌ی مهارت‌‌های خود روی کاغذ عمل می‌کنند؛ به عبارت دیگر، نویسندگی مهارتی انفرادی است که به تیپ شخصیتی ESFP امکان تعامل اجتماعی، به میزان موردنیازشان، را نمی‌دهد.

۲. حساب‌داری

حساب‌داری برای کسانی که از منطق و نظم لذت می‌برند، کار رضایت‌بخشی است، اما تیپ شخصیتی ESFP انعطاف‌پذیرتر و خلاق‌تر هستند. آن‌ها بیش از کار با اعداد، خواستار تعامل با دیگران‌اند.

۳. منابع انسانی

متخصصان منابع انسانی ارتباط بسیاری با مردم دارند که این مورد ممکن است این شغل را انتخاب مناسبی برای تیپ شخصیتی ESFP جلوه دهد؛ با وجود این، جذابیت شغل منابع انسانی برای تیپ شخصیتی ESFP، با روتین شدن کارهای آنان، به‌سرعت از بین می‌رود.

افراد با تیپ شخصیتی ESFP که به دنبال شغلی جدید هستند، باید فرصت‌هایی را در نظر داشته‌باشند که به آن‌ها امکان کار با افراد و اطرافیانشان را می‌دهند. مشاغل با انعطاف‌پذیری بالا و دارای فرصت به‌کارگیری خلاقیت برای این افرادِ مبتکر بهترین انتخاب هستند.

نکاتی برای تعامل با تیپ شخصیتی ESFP‌

روابط دوستانه تیپ شخصیتی ESFP

تیپ شخصیتی ESFP به‌راحتی از روتین‌های تکراری و قدیمی خسته می‌شوند و همواره آماده ماجراجویی‌های جدید هستند. برای دوستی با تیپ شخصیتی ESFP‌، باید همیشه آماده تجربیات جدید باشید. از بازدید مکان‌های جدید گرفته تا ملاقات افرادی که نمی‌شناسید. آنها از داشتن همراهی برای ماجراجویی‌های خود بسیار خوشحال خواهند شد.

والدین

کودکانی که تیپ شخصیتی ESFP‌ دارند بسیار باانگیزه و پرانرژی هستند که می تواند برای والدین، یک رویا و هم‌زمان کابوس باشد. اگر والدین چنین فرزندی هستید سعی کنید راه‌های مختلفی برای تخلیه انرژی او پیدا کنید. ورزش، سرگرمی و ماجراجویی‌های خارج از محیط خانه، همگی گزینه‌های خوبی برای این دسته از فرزندان است. اگرچه این کودکان برون‌گرا عاشق آدم‌ها هستند، زمانی که ناراحت هستند، نیاز به تنهایی دارند. سعی کنید در چنین مواقعی قبل از صحبت‌کردن درمورد احساساتشان کمی به آنها زمان بدهید.

روابط عاطفی تیپ شخصیتی ESFP

تیپ شخصیتی ESFP در روابط خود افراد رک و صادقی هستند. آنها در روابط عاشقانه پیچیدگی نداشته و افرادی گرم و مشتاق هستند. نکته‌ای که در ارتباط با این شخصیت باید در ذهن داشته باشید، این است که آنها از تعارض و دعوا متنفرند و هرگونه انتقادی را شخصی برداشت می‌کنند. سعی کنید در رابطه خود با تیپ شخصیتی ESFP‌، درعین صادق‌بودن، از گفتن نکات خیلی تلخ یا به چالش‌کشیدن آنها خودداری کنید.

تحلیل تیپ شخصیتی INFJ ؛ حامی (درون‌گرا، شهودی، احساسی، قضاوت‌گر)

تیپ شخصیتی INFJ، یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی است که در شاخص شخصیت‌شناسی مایرز بریگز یا همان تست MBTI معرفی شده است. افراد با تیپ شخصیتی INFJ، که گاهی به آنها "حامی" یا "ایدئال‌گرا" گفته می‌شود، خلاق، آرام و دل‌سوز هستند. تیپ شخصیتی INFJ معمولا کم‌حرف هستند، اما نسبت به احساسات دیگران حساسند. آنها معمولا آرمان‌گرا، دارای معیارهای اخلاقی سفت‌وسخت و بسیار آینده‌نگر هستند و از تفکر درباره معنای زندگی و موضوعات عمیق لذت می‌برند. گفته می‌شود تیپ شخصیتی INFJ بسیار نادر است و فقط ۱ تا ۳ درصد از جمعیت، دارای این نوع شخصیت هستند. در این مطلب، با ویژگی‌های رفتاری و سایر مشخصات این تیپ شخصیتی آشنا می‌شوید.

آنچه‌ تیپ شخصیتی INFJرا متمایز می‌کند، توانایی آنها در به‌کاربردن آرمان‌گرایی در عمل است. آنها رویاپردازان یا فیلسوفانی نیستند که فقط به تغییر جهان فکر ‌کنند، آنها قادرند ارزش‌های خود را به کار گیرند و از آنها برای ایجاد تغییرات مثبت و بادوام استفاده کنند.

 باوجوداین‌که تست MBTI بسیار پرطرفدار است، مورد انتقادهای زیادی نیز قرار گرفته و برخی آن را دقیق و قابل‌اعتماد نمی‌دانند. اگر تست MBTI را انجام می‌دهید، هنگام تفسیر نتایج خود، احتیاط  کنید.

در این مقاله می‌توانید اطلاعات بیشتری درمورد شخصیت INFJ کسب کنید، اما این مطلب نباید به‌عنوان توصیه‌های شغلی در زمینه سلامتی‌، روان‌شناختی یا حرفه‌ای تعبیر شود؛ همچنین شخصیت INFJ برعکس شخصیت ESTP است.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی INFJ 

 
  • تیپ شخصیتی INFJ با داشتن حس شهودی و درک عاطفی قوی، می‌توانند آرام و هم‌دل باشند. با این حال، این به معنای ساده یا ضعیف بودنشان نیست. آنها اعتقادات عمیقی دارند و می‌توانند قاطعانه عمل کنند تا به آنچه می‌خواهند برسند.
  • افراد با این نوع شخصیت در حالی که ذاتا درون‌گرا هستند، قادر به برقراری پیوندهای قوی و معنادار با افراد دیگر هستند. آنها از کمک به دیگران لذت می‌برند، اما گاهی برای استراحت و بازیابی انرژی‌شان به زمان و مکانی برای تنهایی نیاز دارند.
  • این نوع شخصیت ممکن است ایدئال‌گرا حساب شود، اما به این معنا نیست که‌ تیپ شخصیتی INFJ بیش از حد خوش‌بین هستند. آنها هم خوبی‌ها و هم بدی‌های دنیا را درک می‌کنند و امیدوارند بتوانند آن را بهتر کنند.
  • هنگام تصمیم‌گیری، آنها بیش از واقعیت‌های عینی، بر نگرانی‌های شخصی تکیه می‌کنند. آنها همچنین دوست دارند با برنامه‌ریزی، سازماندهی و تصمیم‌گیری در اسرع وقت، همه چیز را کنترل کنند.
نقاط قوتنقاط ضعف
به نیازهای دیگران حساس است.می‌تواند بیش از حد حساس باشد.
بسیار خلاق وهنرمند است.گاهی پیچیده است.
آینده‌نگر است.ممکن است پرتوقع باشد.
روابط نزدیک و عمیق را باارزش می‌داند.لجوج و سرکش است.
از فکرکردن به معنای زندگی لذت می‌برد.تمایلی به مواجهه با دیگران ندارد.
ایدئال‌گرا است. 

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی INFJ

MBTI در ابتدا توسط ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز در دهه ۱۹۴۰ براساس تئوری‌های روان‌کاو سوئیسی، کارل یونگ، ایجاد شد. یونگ معتقد بود تیپ شخصیتی هر فرد از تعدادی فرایند ذهنی تشکیل شده است. او ۴ رویکرد اصلی روان‌شناختی را مشخص کرد: منطق، احساسات، حس کردن و شهود. هرکدام از این رویکردها تمایل دارند که به داخل یا خارج متمرکز شوند (برون‌گرا یا درون‌گرا باشند).

طرف‌داران MBTI معمولا هنگام تجزیه‌وتحلیل نتایج، از آنچه که به‌عنوان دسته رویکردی یاد می‌شود، استفاده می‌کنند. رویکردهای مختلف شناختی، مؤلفه‌هایی هستند که یک تیپ شخصیتی را می‌سازند. رفتار ویژه هر تیپ با نحوه ترکیب و تعامل این رویکردهای مختلف با هم کنترل می‌شود. MBTI به دو عامل مهم متکی است که به روش‌های مختلف ترکیب می‌شوند تا ۱۶ تیپ شخصیتی مختلف را ارائه دهند: اول نوع رویکردها و دوم ترتیب آنها. 

 

تست MBTI چهار مشخصه اصلی را برای شخصیت‌شناسی در نظر می‌گیرد:

  • برون‌گرا (Extraversion) یا درون‌گرا (Introversion)؛
  • حسی (Sensing) یا شهودی (Intuition)؛
  • منطقی (Thinking) یا احساسی (Feeling)؛ 
  • قضاوت‌گر (Judging) یا ادراکی (Perceiving)؛

تیپ شخصیتی INFJ در واقع از مخفف کلمات درون‌گرا، شهودی، احساسی و قضاوت‌گر ساخته شده است. این افراد دارای ۴ رویکرد شناختی عمده هستند:

رویکرد غالب: شهودی درون‌گرا

  • این رویکرد نشان می‌دهد که آنها تمایل دارند به‌شدت در افکار درونی خود متمرکز شوند.
  • آنها به دریافت‌های غریزی و شهودی خود از مسائل و موضوعات اطمینان بسیاری دارند، تا حدی که ممکن است از واقعیات دنیای بیرون فاصله بگیرند.
  • به همین دلیل، آنها گاهی اوقات سرسخت و سرکش تلقی می‌شوند.

رویکرد کمکی: احساسی برون‌گرا

  • این ویژگی تیپ شخصیتی INFJ باعث می‌شود آنها از احساسات دیگران کاملا آگاه باشند، اما بعضی اوقات احساسات خودشان را فراموش کنند.
  • به همین دلیل تیپ شخصیتی INFJ گاهی برای نه‌گفتن در جواب درخواست‌های دیگران، دچار مشکل می‌شوند. آنها به احساسات دیگران به‌شدت اهمیت می‌دهند و همواره در تلاش‌اند ملایم و خوددار باشند تا باعث جریحه‌دار شدن عواطف یا آزردگی کسی نشوند.

رویکرد سوم: منطقی درونگرا

  • تیپ شخصیتی INFJ با دید و عقایدی تصمیم‌گیری می‌کنند که بر اساس بینش خودشان شکل گرفته است.
  • افراد با تیپ شخصیتی INFJ برای تصمیم‌گیری در درجه اول به شهود درون‌گرا و احساسات برون‌گرایانه خود اتکا می‌کنند، به‌خصوص هنگامی که در کنار افراد دیگر باشند. با این حال‌، وقتی تنها هستند، ممکن است بیشتر به منطق درون‌گرای خود اعتماد کنند.
  • در شرایط استرس‌زا، یک فرد با تیپ شخصیتی INFJ ممکن است سعی کند هنگام تصمیم‌گیری به احساسات تکیه کند، به‌خصوص اگر به معنای جلب رضایت دیگران باشد. با این حال، در شرایط کم‌تنش، بیشتر به شهود خود اعتماد می‌کند.

رویکرد فرعی: حسی برون‌گرا

 
  • این جنبه از INFJ کمتر توسعه یافته و عمدتا ناخودآگاه است، اما بر شخصیت اوا اثر می‌گذارد.
  • این رویکرد به فرد کمک می‌کند تا به دنیای اطراف خود توجه کرده و از محیط اطرافش آگاه باشد.
  • حسی برون‌گرا همچنین، به‌ تیپ شخصیتی INFJ کمک می‌کند به‌جای نگرانی برای آینده، در لحظه حال زندگی بهتری داشته باشند.
  • این جنبه موجب می‌شود فرد با تیپ شخصیتی INFJ از فعالیت‌های بدنی مانند پیاده‌روی و رقص، لذت ببرد.

افراد با تیپ شخصیتی INFJ که احتمالا می‌شناسید

  • اپرا وینفری (Oprah Winfrey)، شخصیت تلویزیونی؛
  • مارتین لوتر کینگ جونیور (Martin Luther King)، رهبر حقوق مدنی؛
  • آتیکوس فینچ (Atticus Finch)، شخصیت کتاب کشتن مرغ مقلد؛
  • کارل یونگ (Carl Jung)، روان‌کاو؛
  • تیلور سویفت (Taylor Swift)، خواننده و نوازنده؛

روابط شخصی تیپ شخصیتی INFJ

تیپ شخصیتی INFJ استعداد خوبی در صحبت‌کردن دارند و معمولا خود را بسیار خوب توصیف می‌کنند. آنها درونیات (افکار، ارزش‌ها و احساسات) روشن و پرنشاطی دارند، اما معمولا برای درمیان‌گذاشتن این افکار با دیگران به‌جز افراد بسیار نزدیک، محافظه‌کار هستند. آنها در حالی که تودار و حساس هستند، می‌توانند رهبران خوبی نیز باشند؛ حتی وقتی نقش رهبری را آشکارا به عهده نمی‌گیرند، اغلب در پشت صحنه به‌آرامی تأثیرگذار هستند.

تیپ شخصیتی INFJ از ارزش‌های قوی خود انگیزه می‌گیرند و در همه زمینه‌های زندگی ازجمله روابط و کار به‌دنبال معنا هستند. افراد با این نوع شخصیت غالبا عمیق و پیچیده توصیف می‌شوند. آنها ممکن است دایره وسیعی از ارتباطات نداشته باشند، اما دوستی‌های نزدیک‌‌شان بسیار صمیمی و ماندگار است.

تیپ شخصیتی INFJ علاقه‌مند به کمک به دیگران و تبدیل جهان به مکانی بهتر هستند. آنها می‌توانند شنونده‌های خوبی باشند و در تعامل با افرادی که از نظر عاطفی با آنها نزدیک هستند، خوب عمل می‌کنند. در حالی که عمیقا به دیگران اهمیت می‌دهند، به‌شدت درون‌گرا هستند و مایل هستند "خود واقعی‌شان" را فقط به تعداد معدودی نشان دهند. بعد از قرارگرفتن در موقعیت‌های اجتماعی، تیپ شخصیتی INFJ به زمانی برای تنهایی نیاز دارند تا انرژی‌ ازدست‌رفته‌شان جبران شود.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی INFJ

تیپ شخصیتی INFJ در شغل‌هایی که بتوانند خلاقیت خود را نشان دهند، به‌خوبی عمل می‌کنند. ازآنجاکه اعتقادات و ارزش‌های عمیقی دارند، به‌ویژه در کارهایی که از این اصول پشتیبانی می‌کند، رویکرد بسیار خوبی دارند. تیپ شخصیتی INFJ اغلب در مشاغلی که هم نیاز آنها به خلاقیت و هم تمایلشان برای ایجاد تغییرات معنی‌دار در جهان را پوشش می‌دهد، بهترین رویکرد را دارند.

تیپ شخصیتی INFJ معمولا در دانشگاه و محیط کار دستاوردهای ارزشمندی دارند. آنها در بعضی مواقع می‌توانند کمال‌گرا باشند و تلاش زیادی در کار خود انجام می‌دهند. همکارانشان معمولا آنها را سخت‌کوش، مثبت و سازگار می‌دانند؛ گرچه ازآن‌جا درون‌گرا هستند، ممکن است حس کنند نیاز دارند گاهی دور از بقیه باشند.

در نقش‌های مدیریتی، تیپ شخصیتی INFJ گاهی اوقات برای اعمال اقتدارشان دچار چالش هستند. آنها با حساسیت زیادی رهبری می‌کنند و به زیردستان کمک می‌کنند در محیط کار احساس ارزشمند‌ بودن داشته باشند. مشاغلی که به شیوه‌های تکراری زیاد یا پیروی از قوانین سخت نیاز دارند‌، می‌توانند برای فردی با تیپ شخصیتی INFJ مشکل باشند.

بهترین شغل های مناسب تیپ شخصیتی INFJ

یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها برای بیش‌تر افراد با تیپ شخصیتی INFJ یافتن شغلی است که به بهتر شدن دنیا کمک کند. آن‌ها بسیار هم‌دل و دل‌سوز هستند و تمایل دارند برای غلبه بر مشکلات، برنامه‌هایی سازمان‌یافته و راه‌بُردی طراحی کنند.

 

مشاغل تجاری برای تیپ شخصیتی INFJ

تیپ شخصیتی INFJ آرمان‌گرا هستند و به شکل خستگی‌ناپذیری کار می‌کنند تا مطمئن شوند که برای کسب نتیجه‌ی عالی به میزان کافی تلاش کرده‌اند. آن‌ها بسیار مهربان هستند، اعضای تیمشان را تشویق می‌کنند و در زمینه‌ی هم‌کاری با یک تیم برای تولید یا بهبود محصولات عملکرد خوبی دارند.

در ادامه، نمونه‌هایی از مسیرهای شغلی تجاری مناسب برای تیپ شخصیتی INFJ را بیان کرده‌ایم:

  • متخصص منابع انسانی؛
  • کارآفرین؛
  • بازرس بهداشت محیط؛
  • مدیر دفتر؛
  • مدیر تولید؛
  • هماهنگ‌کننده/ مدیر پروژه؛
  • دست‌یار پژوهشی؛
  • متخصص آموزش.

مشاغل آموزشی برای تیپ شخصیتی INFJ

تیپ شخصیتی INFJ مربیانی ذاتی هستند که توانایی بالایی برای شناسایی نقاط قوت و ایجاد انگیزه در افراد در راستای رسیدن به اهداف مشترک دارند. مهم‌ترین ویژگی یک مربی خوب داشتن روحیه‌ی ‌هم‌دلی و کمک به دیگران، مانند افرادی با تیپ شخصیتی INFJ است.

نمونه‌هایی از مشاغل آموزشی مناسب تیپ شخصیتی INFJ را در زیر آورده‌ایم:

  • معلم؛
  • مربی بهداشت عمومی؛
  • معلم آموزش استثنایی؛
  • پژوهش‌گر؛
  • مشاور سوءمصرف مواد؛
  • استادراهنما؛
  • پرستار خانگی.

مشاغل بهداشتی و درمانی برای INFJها

افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی فوق‌العاده‌ای خواهند بود، زیرا آن‌ها شنوندگان فعالی هستند و به طور طبیعی می‌توانند با مشکلات دیگران هم‌دردی کنند؛ هم‌چنین، ماهیت شهودی آن‌ها را به مشاوران خوبی تبدیل می‌کند. INFJها بسیار دل‌سوز هستند و می‌توانند به مراجعان خود کمک کنند تا به منظور رسیدگی به مشکلاتشان برنامه‌ریزی درستی داشته‌باشند.

  • مشاور؛
  • روان‌شناس؛
  • فیزیوتراپیست؛
  • پزشک خانواده؛
  • کاردرمان‌گر؛
  • متخصص ماساژدرمانی؛
  • متخصص تغذیه.
 

مشاغل مرتبط با علوم، هنر و علوم ‌انسانی برای افرادی با تیپ شخصیتی INFJ، که شیفته‌ی فضای آرام، تفکر عمیق و تمرینات خلاقانه هستند، بسیار مناسب‌اند. آن‌ها از ماهیت مستقل این نوع موقعیت‌های شغلی لذت می‌برند؛ هم،چنین، علاقه‌مندی آن‌ها به سازمان‌دهی‌ و یافتن راه‌بُرد برای تولید آثار جذاب و مبتکرانه بسیار سودمند خواهد بود.

افراد با تیپ شخصیتی INFJ خواهان ساختار و نظم هستند که این ویژگی می‌تواند آن‌ها را به دانش‌مندانی برجسته تبدیل کند. بسیاری از این افراد از محیط آرام آزمایشگاه و ماهیت فکری تحقیقات علمی لذت می‌برند. آن‌ها افراد دل‌سوزی هستند که از مشاغل علمی‌ای استقبال می‌کنند که می‌توانند به کمک آن‌ها تأثیر مثبتی بر جهان بگذارند.

  • نویسنده؛
  • نویسنده‌ی فنی؛
  • کتاب‌دار؛
  • دانشمند؛
  • مشاور ژنتیک؛
  • متخصص اپیدمیولوژی؛
  • دانش‌مند محیط‌زیست؛
  • طراح گرافیک.

مشاغل غیرانتفاعی برای تیپ شخصیتی INFJ

برای تیپ شخصیتی INFJ توانایی کار کردن برای هدفی که به آن‌ها علاقه‌مند هستند، بسیار بامعناست و یک موقعیت شغلی در کار غیرانتفاعی یا وکالت این آرمان را محقق می‌کند و در عین‌ حال، به آن‌ها اجازه می‌دهد که مهارت‌های خود را به کار بگیرند. افراد با این تیپ شخصیتی در ارائه‌ی راه‌کارهای مفید برای رفع مشکلات بسیار سرآمد هستند؛ علاوه بر این، آن‌ها به دلیل روحیه‌ی هم‌دلی قادر به ارتباط با جوامعی هستند که در آن‌ها خدمت می‌کنند.

  • هماهنگ‌کننده‌ی پروژه؛
  • تحلیل‌گر سیاسی؛
  • متخصص رشد کودک؛
  • هماهنگ‌کننده‌ی داوطلب؛
  • متخصص روابط ‌اجتماعی؛
  • مدیر عضویت.

مشاغلی که افراد با تیپ شخصیتی INFJ باید از آن‌ها خودداری کنند

 

با توجه به شرایط خاص حرفه‌ای، ممکن است برخی عناوین شغلی برای افراد با تیپ شخصیتی INFJ مناسب نباشد. این مشاغل شامل وظایفی هستند که با مهارت‌ها و توانایی‌های آن‌ها متناسب نیستند.

در ادامه، فهرستی از مشاغلی را ارائه کرده‌ایم که برای افرادی با تیپ شخصیتی INFJ نامناسب هستند:

۱. حساب‌داری و امور مالی

مشاغلی که بیش‌تر از عناصر انسانی روی سود و زیان متمرکز هستند، می‌توانند برای این افراد ناامیدکننده باشند.

۲. تکنسین فوریت‌های پزشکی

ماهیت غیرقابل پیش‌بینی و گاه آشفته‌ی این شغل می‌تواند برای افراد با تیپ شخصیتی INFJ، که طرفدار نظم و آرامش هستند، طاقت‌فرسا باشد.

۳. مهندس

این شغل شامل کارهای فنی و عملی بسیاری در برابر تفکر جست‌وجوگری است که تیپ شخصیتی INFJ از آن برخوردارند.

۴. افسر نظامی

برای افراد با تیپ شخصیتی INFJ پیروی از دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه بدون در نظر گرفتن موقعیت‌ها و احساسات شخصی بسیار دشوار است.

۵. مدیر رستوران

 

۶. نماینده‌ی فروش

در حالی که ممکن است تیپ شخصیتی INFJ بتوانند فروشندگان خوبی باشند، روحیه‌ی برون‌گرایی معمول این افراد و ماهیت شغلشان شاید برای آن‌ها ناخوشایند باشد.

۷. سیاست‌مدار

افراد با تیپ شخصیتی INFJ احتمالا برخی از دستورهای لازم برای موفقیت در سیاست را تحمل نخواهند کرد؛ با وجود این، ممکن است برخی اقدامات، مانند تغییر یا حفظ سیاست‌ها که بتوانند به اقلیت‌های جامعه کمک کنند، برای آن‌ها جالب باشد.

یافتن بهترین موقعیت‌های شغلی برای افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ مستلزم در نظر گرفتن مهارت‌ها و علایق منحصربه‌فرد آن‌هاست. اگر تیپ شخصیتی INFJ هستید، از این لیست مشاغل پیشنهادی بهره‌مند شوید تا شغلی را شناسایی کنید که در آن امکان پیشرفت دارید.

نکاتی برای تعامل با تیپ شخصیتی INFJ

دوستی

ازآنجاکه این افراد کم‌حرف و تودار هستند، شناختن آنها دشوار است. اگرچه آنها ارزش زیادی برای روابط نزدیک و عمیق قائل هستند و می‌توانند به‌راحتی صدمه ببینند، اغلب این احساسات را از دیگران پنهان می‌کنند. تعامل با تیپ شخصیتی INFJ شامل درک و حمایت از نیاز گاه‌به‌گاه آنها به گوشه‌نشینی و تنهایی است. افرادی که از این نوع شخصیت هستند گاهی احساس می‌کنند به‌درستی درک نمی‌شوند. اگر می‌خواهید برای آنها دوست خوبی باشید باید برای درک نگرش و نقاط قوت آنها وقت صرف کنید.

والدین با تیپ شخصیتی INFJ

ازآنجاکه‌ افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ در درک احساسات بسیار ماهر هستند، می‌توانند با فرزندان خود بسیار نزدیک و صمیمی باشند. آنها استانداردهای بالایی دارند و ممکن است انتظارات رفتاری بسیار زیادی داشته باشند. برای آنها مهم است که فرزندانی مهربان، هم‌دل و دل‌سوز پرورش دهند. آنها فرزندانشان را ترغیب می‌کنند که به‌دنبال علایق و استعدادهای خود بروند تا توانایی‌های خاص فردی‌شان را تحقق بخشند.

روابط تیپ شخصیتی INFJ

تیپ شخصیتی INFJ در درک احساسات دیگران و لذت بردن از داشتن روابط نزدیک و صمیمی، توانایی ذاتی دارند. آنها تمایل دارند در روابط عاشقانه بادوام با افرادی باشند که ارزش‌های اصلی خود را با آنها به اشتراک می‌گذارند‌. به‌عنوان یک شریک زندگی، تأمین حمایت و صمیمیت عاطفی‌ای که فرد با تیپ شخصیتی INFJ انتظارش را دارد، بسیار مهم است. صداقت، یک‌رنگی و اعتماد صفاتی هستند که شخص INFJ درمورد شریک زندگی خود مهم می‌داند.

تحلیل تیپ شخصیتی INFP ؛ میانجی‌گر (درون‌گرا،‌ شهودی،‌ احساسی، ادراکی)

تیپ شخصیتی INFP (درون‌گرا، شهودی،‌ احساسی و ادراکی)، عبارت اختصاری ۴حرفی و یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی است که بر اساس شاخص مایرز - بریگز (MBTI) یا همان تست MBTI تعریف شده است. اغلب اوقات، افراد با این تیپ شخصیتی، با صفاتی همچون ایدئال‌گرا و میانجی‌گر توصیف می‌شوند. شخصیت آنان بیشتر به درون‌گرایی، ایدئال‌گرایی، خلاقیت و پیش‌روی به‌سمت ارزش‌های والا متمایل است.

افراد دارای تیپ شخصیتی INFP علاقه شدیدی دارند که دنیا را به مکان بهتری تبدیل کنند. آنها علاوه بر اینکه می‌خواهند نسبت به خود و نحوه بودنشان در دنیا درک وسیعی به دست آورند، علاقه‌مندند به اینکه چطور می‌توانند به بهترین شکل ممکن به دیگران کمک کنند. INFPها برای تحقیق درمورد هدفشان در زندگی، وقت بسیاری را صرف می‌کنند و به این می‌اندیشند که چگونه می‌توانند از مهارت‌ها و استعدادهای خود برای ارائه بهترین خدمات به بشریت استفاده کنند؛ همچنین INFPها با تیپ شخصیتی ESTJ در تضادند.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی INFP

INFPها تمایل دارند که درون‌گرا، ساکت و کم‌حرف باشند. آنها با قرارگرفتن در موقعیت‌های اجتماعی علاقه‌مندند که انرژی خود را تخلیه کنند و ترجیح می‌دهند که با گروه نزدیکی از دوستانشان ارتباط برقرار کنند. اگرچه این افراد دوست دارند تنها باشند، این موضوع لزوما نباید با افسردگی اشتباه گرفته شود، بلکه به‌سادگی بدین معنا است که INFPها با وقت‌گذراندن در تنهایی، انرژی خود را به دست می‌آورند؛ از طرف دیگر، آنها در موقعیت‌های اجتماعی باید انرژی خود را خرج کنند.

 تیپ شخصیتی INFP به‌طور معمول به شهودشان تکیه می‌کنند و بیشتر از جزئیات کوچک، روی تصویری بزرگ متمرکز می‌شوند. آنها می‌توانند درباره موضوعاتی که به‌واقع به آنها اهمیت می‌دهند و پروژه‌هایی که روی آنها کار می‌کنند، کاملا دقیق باشند، اما مایل‌اند که جزئیات پیش‌پاافتاده یا کسل‌کننده را ندید بگیرند.

تیپ شخصیتی INFP بر احساسات شخصی تأکید می‌کنند و تصمیماتشان بیشتر از اینکه تحت‌تأثیر اهداف عینی قرار بگیرند، متأثر از این نگرانی‌ها هستند.

وقتی زمان تصمیم‌ گیری می‌رسد، آنها دوست دارند گزینه‌هایشان را باز نگه دارند. این افراد اغلب در شرایطی که چیزی باعث تغییر شرایط شود، تصمیم‌گیری خود را به تأخیر می‌اندازند. وقتی تصمیمی گرفته می‌شود، آنها معمولا به‌جای منطق، بر ارزش‌های شخصی خود تکیه می‌کنند.

نقاط قوتنقاط ضعف
وفادار و ازخودگذشتهمی‌تواند به فردی بیش از حد کمال‌گرا تبدیل شود
به احساسات واکنش نشان می‌دهدانتقادها را شخصی و علیه خود به حساب می‌آورد
نسبت به دیگران علاقه‌مند، دل‌سوز و مهربان استشناخت خود واقعی او سخت است
به‌تنهایی نیز به‌خوبی از پس کار‌ها بر می‌آیدگاهی اوقات، از توجه به چیز‌های کوچک غفلت می‌کند
روابط نزدیک برای او از ارزش بالایی برخوردارندجزئیات را نادیده می‌گیرد
به‌خوبی متوجه دورنما و اهداف کلی است 

 رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی INFP

 

در MBTI هریک از تیپ‌های شخصیتی از سلسله‌مراتبی از رویکردها تشکیل شده‌اند. رویکرد غالب، عملکردی است که تا حد زیادی شخصیت فرد را کنترل می‌کند، اگرچه توسط رویکرد کمکی و تا حد کمتری توسط رویکرد سوم پشتیبانی می‌شود؛ عملکرد فرعی، عمدتا رویکردهایی ناخوداگاه هستند، اما همچنان تا حدودی تأثیرگذارند.

افراد دارای تیپ شخصیتی INFP تمایل دارند که به ۴ عملکرد شناختی زیر تکیه کنند:

رویکرد غالب: درون‌گرای احساسی

تیپ شخصیتی INFP عمق زیادی از احساسات را تجربه می‌کنند، اما به‌عنوان افرادی درون‌گرا، تا حد زیادی این احساسات را در درون خودشان پردازش می‌کنند. آنها نسبت به شگفتی‌های جهان، حسی باورنکردنی دارند و نسبت به دیگران احساس دل‌سوزی و همدلی دارند. با اینکه این احساسات خیلی قوی هستند، این افراد به ابراز بیرونی آنها تمایلی ندارند؛ به همین علت، برخی از اوقات می‌توان آنها را به‌طور غیرمستقیم یا ناخواسته اشتباه گرفت.

رویکرد کمکی: برون‌گرای شهودی

افراد دارای تیپ شخصیتی INFP با بهره‌گیری از قوه تخیل و سناریوهای «چه می‌شود اگر»، در موقعیت‌ها کندوکاو می‌کنند و پیش از اقدام به کاری، احتمالات جورواجور را تحلیل می‌کنند. زندگی درونی این افراد، نیروی غالب در شخصیتشان محسوب می‌شود و با استفاده از شهودشان با جهان بیرون مرتبط می‌شوند. آنها روی تصویر بزرگ و چیزهایی که مسیر آینده را شکل می‌دهند، متمرکز می‌شوند؛ این مهارت کمک می‌کند تا تیپ شخصیتی INFP به رهبرانی تحول‌آفرین تبدیل شوند که از ایجاد تغییرات مثبت در جهان، هیجان‌زده می‌شوند.

رویکرد سوم: درون‌گرای حسی

هنگام دریافت اطلاعات، تیپ شخصیتی INFP خاطرات زنده‌ای را از وقایع در ذهنشان خلق می‌کنند. آنها غالبا این رویدادها را در ذهنشان بازپخش می‌کنند تا در محیطی آرام و کم‌استرس تجاربشان را بررسی کنند. به‌طور معمول، چنین خاطراتی با احساساست قدرتمندی همراه هستند؛ در نتیجه، یادآوری آنها اغلب، به‌معنای بازگشت به آن موقعیت و تجربه مجددشان است.

رویکرد فرعی: برون‌گرای متفکر

این کارکرد شناختی، به سازمان‌دهی و معنادادن به دنیا به‌شکل عینی و منطقی ارتباط دارد. اگرچه این عملکرد در تیپ شخصیتی INFP بسیار ناخودآگاه است، می‌تواند در مواقعی که فشار شدیدی وجود دارد، خود را نشان دهد. هنگامی که این افراد با استرس روبه‌رو می‌شوند، به‌طور ناگهانی به افرادی جزئی‌نگر و واقع‌بین تبدیل می‌شوند و به‌جای احساسات بر منطق تمرکز می‌کنند. تیپ شخصیتی INFP بیشتر تحت‌تأثیر شهود و هیجان هستند. هرازگاهی آنها برای اینکه‌ احساس کارایی‌داشتن و بهره‌ور‌بودن داشته باشند، سخت تقلا می‌کنند. یادگیری برای توسعه عملکرد شناختی تفکر برون‌گرا به تمامی افراد با این تیپ شخصیتی کمک می‌کند تا حس تعادل بهتری را به وجود آورند.

INFPهای معروفی که ممکن است بشناسید

  • آدری هپپبورن (Audrey Hepburn)، بازیگر؛
  • جی.آر.آر تالیکن (JRR Tolkien)،‌ نویسنده؛
  • پرنسس دایانا (Princess Diana)، عضو سلطنتی بریتانیا؛
  • ویلیام شکسپیر (William Shakespeare)،‌ نمایش‌نامه‌نویس؛
  • فرد راجرز (Fred Rogers)، شخصیت تلویزیونی.

روابط شخصی تیپ شخصیتی INFP

 

افرادی دارای تیپ شخصیتی INFP عمیقا به دیگران اهمیت می‌دهند؛ با وجود این، به‌عنوان افرادی درون‌گرا، شناختشان دشوار است. آنها تمایل دارند که به‌صورت عمیق و نزدیک به افراد کمی متعهد باشند که با آنها روابط صمیمانه‌ای برقرار می‌کنند؛

همچنین آنها از اختلافات و مشاجره بیزار هستند و تلاش می‌کنند تا از آنها فاصله بگیرند. هنگامی که درگیری و اختلاف به وجود می‌آید، به‌طور معمول، بیشتر بر اینکه درگیری چه احساسی درونشان ایجاد کرده است تمرکز می‌کنند تا روی جزئیات مشاجره. ممکن است این‌گونه به نظر برسد که در طول جروبحث، این افراد بیش از حد احساساتی یا حتی غیرمنطقی هستند؛ با این حال، می‌توانند به‌عنوان میانجی، به افراد دیگر در مشاجره کمک کنند تا احساسات خود را بهتر بشناسند و بیان کنند؛

از آنجا که این افراد دارای تیپ شخصیتی INFP بسیار تودار و کم‌حرف هستند، شناختشان برای دیگران می‌تواند دشوار باشد.  آنها تمایل دارند که خود را به‌طور کامل، به دایره‌ای از دوستان نزدیک و افراد خانواده اختصاص دهند و برای این ارزش والا اهمیت زیادی قائل‌اند. بیشتر انرژی آنها بر درون خودشان متمرکز است و در مسیر احساسات قوی و ارزش‌های مهمشان به کار گرفته می‌شود. این گروه تمایل دارند نسبت به افرادی وفادار بمانند که صادقانه به آنها عشق می‌ورزند و بر اعتقادات و باور‌هایشان نسبت به آنان استوارند.

مسیر‌های شغلی تیپ شخصیتی INFP

افراد دارای تیپ شخصیتی INFP بهترین عملکردشان را در شغل‌هایی به نمایش خواهند گذاشت که بتوانند در آنها آزادانه اوج خلاقیت و تجسمشان را به کار گیرند. اگرچه آنان افرادی هستند که در کارهای گروهی نیز به بهترین شکل عمل می‌کنند، عموما ترجیح می‌دهند به‌تنهایی کار کنند.

این افراد بسیار خلاق، هنرمند و معنوی هستند. آنها اغلب از مهارت‌های گفتاری برخوردارند، اما ممکن است ترجیح دهند که به‌جای صحبت‌کردن، افکار و احساساتشان را با نوشتن بیان کنند.

از آنجا که این اشخاص ارزش‌ها و اخلاق محکم و استواری دارند، در دفاع‌ و طرفداری از باورهایشان، به افراد پرشوری تبدیل می‌شوند. در حالی که تیپ شخصیتی INFP درمورد ارزش‌هایشان احساسات قدرتمندی دارند، علاقه‌مندند که درباره دیگران بیشتر اطلاعات کسب کنند و به شنیدن و درنظرگرفتن جنبه‌های مختلف هر موضوعی تمایل نشان می‌دهند.

بهترین شغل های مناسب تیپ شخصیتی INFP 

 

در ادامه، از بهترین مشاغل متناسب با افراد INFP لیستی تهیه کرده‌ایم:

هنر و علوم انسانی

از نظر دیگران تیپ شخصیتی INFP معمولا محتاط هستند، به‌خصوص در ارتباط با کسانی که آن‌ها را به‌خوبی نمی‌شناسند. موفقیت در هنر، به دلیل استعداد خلاقانه‌ی بی‌پایان در این افراد، طبیعی است، اما میل به تنهایی معمولا آن‌ها را در پشت صحنه نگه می‌دارد یا در خلوت هنر خود را آشکار می‌کنند. برای کسانی که در بین مشاغل INFP زمینه‌ی هنری مدنظرشان است، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • نویسنده؛
  • هنرمند هنرهای زیبا؛
  • هنرمند چندرسانه‌ای یا انیماتور.

رسانه‌های تجاری و ارتباطات

از آن‌جا که تیپ شخصیتی INFP در برقراری ارتباط مهارت دارند، از خواندن و بحث در‌مورد موضوعات پیچیده لذت می‌برند؛ آن‌ها هم‌چنین به سمت حل مسئله‌ به صورت خلاقانه گرایش دارند و می‌توانند در زبان‌های خارجی و هنرهای تجسمی استعداد داشته‌باشند. این مهارت‌ها آن‌ها را به افرادی تبدیل می‌کند که برای بسیاری از مشاغل موجود در رسانه‌های تجاری و ارتباطات مناسب‌اند؛ از جمله:

  • کپی‌رایتر؛
  • ویراستار؛
  • طراح گرافیک؛
  • عکاس؛
  • ویرایش‌گر فیلم؛
  • فیلم‌بردار؛
  • مترجم شفاهی یا مترجم متن؛
  • مدیر تحریریه.
 

مشاغل امروزی متنوع و غالبا متمرکز بر فناوری هستند. در حالی که تیپ شخصیتی INFP تمایل دارند که با استرس زیاد فروش یا مشتری روبه‌رو نشوند، عمل‌کردهای بسیاری در یک سازمان تجاری یا غیرانتفاعی وجود دارند که به تفکر خلاق، حساس و بزرگ آن‌ها اعتماد می‌کنند.

در ادامه، برخی از این مشاغل را ذکر کرده‌ایم:

  • نویسنده‌ی فنی؛
  • استراتژیست محتوا؛
  • مدیر منابع انسانی؛
  • مدیر جمع‌آوری سرمایه؛
  • طراح UX؛
  • تکنسین طراحی.

آموزش و مراقبت‌های بهداشتی

تیپ شخصیتی INFP با احساسات دیگران و هم‌چنین احساسات خود بسیار سازگار هستند. آن‌ها بیش‌تر تلاش خواهند کرد تا مطمئن شوند که نیازهای عاطفی دیگران برآورده می‌شود و برای آموزش یا برخی از زمینه‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی، مانند مشاوره یا درمان، کاملا مناسب‌ هستند. تیپ شخصیتی INFP در فضاهای ساکت راحت‌اند و طبیعتا از مکالمات فرد‌به‌فرد لذت می‌برند.

  • کتاب‌دار؛
  • متصدی موزه؛
  • بایگانی؛
  • مشاور و راهنما؛
  • متخصص بهداشت روان؛
  • فیزیوتراپیست؛
  • ماساژ درمانی؛
  • آسیب‌شناس زبان.

مشاغلی که تیپ شخصیتی INFP باید از آن‌ها خودداری کنند

ممکن است تطبیق مسیر شغلی با توانایی‌های طبیعی و تیپ شخصیتی‌ شما، به طور کل برای رضایت حرفه‌ای شانس بیش‌تری را در اختیارتان قرار دهد. در حالی که هریک از تیپ‌های شخصیتی می‌تواند در هر محیطی موفق باشد. INFPها ممکن است بخواهند از کار کردن در محیط‌های دفتری و باز در بسیاری از شرکت‌ها جلوگیری کنند. آن‌ها غالبا وقتی را برای تنها بودن می‌خواهند و ممکن است در فضاهای ساکت‌تر، بازدهی بیش‌تری داشته‌باشند. آن‌ها اغلب موقعیت‌های فروش را خسته‌کننده یا استرس‌زا می‌دانند؛ هم‌چنین، زمینه‌هایی مانند اجرای قانون یا اجرای برنامه برای مخاطبان بزرگ نیز می‌تواند برای آن‌ها چالش‌برانگیز باشد.

 
  • مدیر فروش؛
  • بازیگر؛
  • مأمور پلیس؛
  • وکیل یا قاضی.

نکاتی برای تعامل بهتر با تیپ شخصیتی INFP

روابط دوستانه

به‌طور معمول، تیپ شخصیتی INFP فقط با افراد محدودی دوستی صمیمی دارند، اما این ارتباطات ماندگار هستند. درحالی که افراد با این تیپ شخصیتی در درک احساسات دیگران مهارت دارند، در بیان و به‌اشتراک‌گذاشتن احساسات خود با دیگران تقلا می‌کنند. اگرچه INFPها به روابط عمیق و صمیمت‌های احساسی اشتیاق دارند، ارتباطات اجتماعی برایشان می‌تواند دشوار باشد. رسیدن به درک و شناخت کاملی از این افراد، می‌تواند زمان و انرژی بسیاری بگیرد؛ اما این کار برای افرادی که صبر و درک دارند، می‌تواند پاداشی عالی به همراه داشته باشد.

والدین

اغلب، والدین تیپ شخصیتی INFP نسبت به فرزندانشان حامی، دل‌سوز و خون‌گرم هستند. آنان در شکل‌گیری دستورالعمل‌ها و کمک به فرزندانشان برای گسترش ارزش‌های محکمشان خوب عمل می‌کنند. هدف آنها به‌عنوان والدین، این است که به فرزندانشان کمک کنند که به‌صورت فردی رشد کنند و همواره قدردان شگفتی‌های جهان پیرامونشان باشند. ممکن است این اشخاص برای به‌اشتراک‌گذاشتن احساسات خود با فرزندانشان تقلا کنند. آنها اغلب بر ایجاد هماهنگی در خانه متمرکزند.

روابط

همانند سایر روابط دوستانه، ممکن است تیپ شخصیتی INFP تقلا کنند تا به شریک عاطفی پرشوری تبدیل شوند. پس از آنکه رابطه‌ای را برقرار کردند، با حسی قوی از وفاداری به آن نزدیک می‌شوند. گاهی اوقات، آنها می‌توانند دیدگاه‌های بیش‌ازحد عاشقانه‌ای نسبت به روابط داشته باشند؛ همچنین ممکن است برای ادامه زندگی، انتظارات بسیار زیادی از شریکشان داشته باشند. این افراد تمایل دارند به اینکه شخصا اظهارنظر کنند و در عین حال، تلاش می‌کنند تا جلوی وقوع درگیری را بگیرند. اگر شریک زندگی شما یک فرد دارای تیپ شخصیتی INFP است، درک کنید که ممکن است گاهی برای اینکه سر صحبت را باز کند با مشکل مواجه شود، نسبت به انتقادهایی که دریافت کرده است، حساس شود و اغلب خوشبختی شما را بالاتر از خوشبختی خود در نظر بگیرد.

تحلیل تیپ شخصیتی INTJ ؛ معمار (درون‌‌گرا، شهودی، منطقی و قضاوت‌گر)

عبارت INTJ (اول حروف کلمات انگلیسی به‌معنای درون‌گرا، شهودی، منطقی و قضاوت‌گر) یکی از ۱۶ نوع شخصیتی است که در تست مایرز- بریگز (Myers- Briggs) یا همان تست MBTI تعریف شده است. به افرادی که تیپ شخصیتی INTJ دارند، «معمار» یا « استراتژیست» نیز گفته می‌شود. این گروه بسیار تحلیلی، خلاق و منطقی هستند.

 MBTI یکی از معروف‌ترین تست‌های روان‌شناختی است، اما منتقدین باور دارند که این تست دقت و اعتبار لازم را ندارد. اگر قبلا این تست را داده‌اید، حتما در فهم معنی تست خود احتیاط کنید. در این مقاله، می‌توانید اطلاعات بیشتری درمورد تیپ شخصیتی INTJ کسب کنید؛ با این حال، این مقاله نباید به‌عنوان توصیه‌های شغلی در زمینه سلامت، روان‌شناختی یا حرفه‌ای تعبیر شود.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی INTJ

 
نقاط قوتنقاط ضعف
از مفاهیم انتزاعی و نظری لذت می‌برندبیش از حد تحلیل‌گر، قضاوت‌گر و کمال‌گرا باشند
انتظارات بالایی از خود دارنددوست ندارند درمورد احساسات خود صحبت کنند
شنوندگان و منتقدان خوبی هستندبعضی اوقات ممکن است که بی‌تفاوت یا بی‌علاقه به‌نظر برسند
اعتماد‌ به ‌نفس بالا دارند 
سخت کار می‌کنند 

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی INTJ

تست MBTI، چهار مشخصه اصلی زیر را برای شخصیت‌شناسی در نظر می‌گیرد:

۱. برون‌گرا (Extraverts) یا درون‌گرا بودن (Introverts)؛

۲. حسی (Sensing) یا شهودی بودن (Intuition)؛

۳. منطقی (Thinking ) یا احساسی بودن (Feeling)؛

۴. قضاوت‌گر (Judging) یا ادراکی بودن (Perceiving).

اگر اول حروف انگلیسی انواع شخصیت‌های درون‌گرا، شهودی، منطقی و قضاوت‌گر را کنار هم بگذاریم، به تیپ شخصیتی INTJ می‌رسیم.

بر مبنای نظریه انواع شخصیت کارل یونگ (Carl Jung)، تست MBTI یک دسته‌بندی کاربردی است تا بتوانیم انواع شخصیت‌های افراد را بهتر درک کنیم. هریک از ۴ مورد بالا، می‌تواند شامل درون‌گرایی یا برون‌گرایی نیز باشد. برای هر نوع شخصیت، این کارکردهای مختلف شناختی به راه‌های مختلف با یکدیگر ترکیب می‌شوند یا تعامل می‌کنند. هر فرد، یکی از موارد بالا را به‌طور غالب در شخصیت خود دارد که ویژگی‌های آن شخص را به‌طور کلی مشخص می‌کند؛ علاوه بر این رویکردهای غالب، کمکی، نوع سوم و فرعی نیز در ایجاد خصوصیات شخصیت هر فردی، نقش مؤثری دارند که در ادامه به توضیح این ۴ کارکرد می‌پردازیم.

زمانی تیپ شخصیتی INTJ درون‌گرای شهودی می‌شوند که بخواهند الگوها، معانی و احتمالات را بررسی کنند. آنها به‌جای اینکه فقط به واقعیت‌های ملموس توجه کنند، می‌خواهند که معنای آنها را نیز درک کنند. این افراد از تفکر درباره آینده و کاوش در احتمالات لذت می‌برند. آنها هنگام یادآوری وقایع، ممکن است که احساسات را بیشتر از جزئیات به خاطر بیاورند. این تیپ شخصیتی معانی پنهان و عمیق را در هرچیزی به‌خوبی درک می‌کنند.

رویکرد کمکی: برون‌گرای منطقی

تفکر برون‌گرایانه، به‌عنوان یک کارکرد کمکی در شخصیت INTJ، باعث می‌شود که افراد در دنیای اطراف خود به‌دنبال نظم، کنترل و ساختار باشند؛ به همین دلیل، تیپ شخصیتی INTJ در برخورد با مشکلات می‌توانند بسیار آگاهانه و روشمند باشند. آنها بر اساس منطق تصمیم‌ گیری می‌کنند و افکار خود را برای درک روابط علت و معلولی، سازمان می‌دهند.

رویکرد سوم: درون‌گرای احساسی

تیپ شخصیتی INTJ افراد درون‌گرای احساسی نیز هستند، اما به‌دلیل اینکه این عملکرد، عملکرد اصلی آنها نیست، تأثیر آن از رویکردهای غالب و کمکی کمتر است.

کسانی که این جنبه از شخصیت‌ خود را توسعه می‌دهند، در تصمیم‌گیری‌ها بیشتر به ارزش‌ها و احساسات توجه می‌کنند؛ در نتیجه، ممکن است نسبت به افراد و فعالیت‌هایی که به‌خوبی با ارزش‌هایشان هماهنگ‌اند، علاقه بیشتری نشان دهند.

رویکرد فرعی: برون‌گرای حسی

این کمترین عملکرد از عملکردهای شناختی این افراد است، اما با وجود این، تأثیرگذار است. این رویکرد باعث می‌شود افراد از طریق حواس خود اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل کنند.

این اشخاص وقتی به‌عنوان یک برون‌گرای حسی عمل می‌کنند، احساس می‌کنند در لحظه زندگی می‌کنند و از دنیای اطراف خود انرژی می‌گیرند.

افراد با تیپ شخصیتی INTJ که ممکن است بشناسید

  • توماس جفرسون (Thomas Jefferson)، رئیس‌جمهور آمریکا؛
  • سی. اس. لوییس (C.S. Lewis)، نویسنده؛
  • آرنولد شوارتزنگر (Arnold Schwarzenegger)، بازیگر و سیاست‌مدار؛
  • گاندولف (Gandalf)، شخصیتی در کتاب ارباب حلقه‌ها؛
  • لانس آرمسترانگ (Lance Armstrong)، دوچرخه‌سوار.
روابط شخصی تیپ شخصیتی INTJ

افراد با این نوع شخصیت درون‌گرا هستند و زمان زیادی را در ذهن خود می‌گذرانند. آنها به‌تنهایی بهتر کار می‌کنند و کار انفرادی را به کار گروهی ترجیح می‌دهند. با اینکه به افکار و احساسات دیگران علاقه‌ای ندارند، به احساسات افراد نزدیک به‌ خودشان، اهمیت می‌دهند. این اشخاص، انرژی و زمان خود را در روابط شخصی صرف می‌کنند تا موفق شوند.

دیگران غالبا افراد با تیپ شخصیتی INTJ را سرد، گوشه‌گیر و بی‌علاقه می‌دانند؛ ویژگی‌هایی که می‌تواند برای شکل‌گیری دوستی جدید، چالش‌برانگیز باشد. افراد با این نوع شخصیت اغلب ارزش کمی برای معاشرت‌ها و مکالمات معمول قائل هستند و این دیدگاه باعث می‌شود که آشنایی با آنها دشوارتر شود. این دسته از افراد، کم‌‌حرف هستند و ترجیح می‌دهند تا با خانواده و گروهی از دوستان نزدیک ارتباط برقرار کنند.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی INTJ

وقتی افراد با تیپ شخصیتی INTJ به چیزی علاقه‌مند می‌شوند، تلاش می‌کنند تا آنجا که می‌توانند در آن زمینه دانش و مهارت داشته باشند. آنها انتظارات بالایی از خود دارند و خود را در بالاترین استانداردهای ممکن نگه می‌دارند.

افراد با این تیپ شخصیتی در جمع‌آوری اطلاعات از دنیای خارج، تجزیه‌و‌تحلیل آنها و رسیدن به بینش‌های جدید ماهرند. آنها بسیار تحلیلی و منطقی هستند؛ ‌همچنین برای اطلاعات، دانش و هوش ارزش قائل‌اند و می‌توانند دانشمندان و ریاضی‌دانانی عالی شوند. این افراد به‌خصوص در زمینه‌هایی که به کارایی و توانایی تفسیر اطلاعات پیچیده نیاز دارند، (مهندسی، تحصیلات دانشگاهی، حقوق و تحقیقات)، به‌خوبی عمل می‌کنند.

افراد با تیپ شخصیتی INTJ به‌طور معمول در مشاغلی که به توانایی قوی در درک و ارزیابی اطلاعات پیچیده نیازمندند، با عملی‌کردن دانش خود، به‌درستی عمل می‌کنند.

بهترین شغل های مناسب تیپ شخصیتی INTJ 

تحقیقات نشان می‌دهند که INTJها از خَلق و نوآوری لذت می‌برند. آن‌ها هم در تفکر شهودی و هم در مهارت عملی توان‌مند هستند، می‌توانند ایده‌های پیچیده‌ای را متصور شوند و آن‌ها را به واقعیت تبدیل کنند. INTJها برای محیط‌های کاری ساختاریافته و پویا مناسب‌تر هستند و می‌توانند در مشاغل مختلفی که به تفکر بخردانه و مهارت‌های تحلیلی و استراتژیک نیاز دارند، خوش‌حال باشند.

در ادامه، لیستی از بهترین مشاغل برای اشخاص نوع INTJ وجود دارد:

هنر و علوم انسانی

یکی از عرصه‌های حرفه‌ای که برای تیپ شخصیتی INTJ بسیار مناسب است، هنرها و علوم انسانی است. اگر از ایده‌پردازی لذت می‌برید، مشاغل زیر را در نظر بگیرید:

  • فیلم‌نامه‌نویس؛
  • کارگردان؛
  • فیلم‌بردار؛
  • مجری موسیقی.

رسانه‌ی تجاری

تجارت فرصت‌های فراوانی را برای تیپ شخصیتی INTJ فراهم می‌کند تا شهود خلاقانه و مهارت‌های حل مسئله را ترکیب کنند. افراد با تیپ شخصیتی INTJ که به دنبال آزادی فکری و نقش‌های رهبری هستند، باید موارد زیر را در نظر بگیرند:

  • سردبیر؛
  • طراح وب‌سایت؛
  • عکاس؛
  • روزنامه‌نگار.

کسب‌وکار و فناوری

اگرچه پرداختن به مسائل رو‌دررو با مشتری می‌تواند برای تیپ شخصیتی INTJ ستوه‌آور باشد، آن‌ها در ایجاد برنامه‌های تجاری، اجرای کمپین‌ها و دست‌یابی به اهداف استراتژیک موفق می‌شوند. تا زمانی که جزئیات خیلی طاقت‌فرسا نباشند یا موقعیت خسته‌کننده نشود، افراد با این تیپ شخصیتی می‌توانند این مشاغل تیپ شخصیتی INTJ را رضایت‌بخش بدانند:

  • کارگردان خلاق؛
  • مدیر تولید؛
  • مدیر حساب؛
  • مدیر بازاریابی؛
  • استراتژیست تجارت؛
  • توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار.

سرمایه‌گذاری

تیپ شخصیتی INTJ تحلیلی و سازمان‌یافته هستند که باعث می‌شود آن‌ها برای مشاغلی که اعداد را در بر می‌گیرند، به‌خوبی مناسب باشند. خلاقیت برای تیپ شخصیتی INTJ نیز اغلب در بسیاری از این نقش‌ها وجود دارد؛

 

این مشاغل ممکن است برای تیپ شخصیتی INTJ مناسب باشد:

  • مشاور مالی؛
  • حساب‌دار؛
  • ممیزی، مأمور رسیدگی؛
  • اقتصاددان.

آموزش و مشاغل حقوقی تیپ شخصیتی INTJ

بسیاری ازافراد با  تیپ شخصیتی INTJ شغل خود را در آموزش یا دانشگاه انتخاب می‌کنند تا در یک محیط پایدار یاد بگیرند، رشد کنند و از آن‌ها راهنمایی بگیرند.

در واقع، این تیپ شخصیتی در بین اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، رایج‌ترین نوع است. شغل حقوقی نیز ممکن است برای تیپ شخصیتی INTJ مناسب باشد، زیرا این نقش‌ها آن‌ها را قادر می‌سازد تا در یک موضوع غوطه‌ور شوند و برای مشتری‌ها راه‌حل پیدا کنند.

فرصت‌های زیر در این زمینه‌ها قابل‌تأمل هستند:

  • معلم؛
  • استاد؛
  • مدیر مدرسه؛
  • مشاور و راهنما؛
  • دستیار وکیل در دادگستری؛
  • وکیل یا مشاور.

بهداشت و درمان

بهداشت و درمان هم‌چنان صنعتی در حال رشد است که هر شخصیتی باید آن را در نظر بگیرد. تیپ شخصیتی INTJ معمولا به محیط‌های درمانی با فشار کم جذب می‌شوند که به آن‌ها امکان می‌دهد که دانش و مهارت خود را کامل کنند. آن‌ها تعامل با بیماران منفرد را ترجیح می‌دهند، مهارت‌هایی را که تحقیقات در یک محیط بالینی کنترل‌شده به آن‌ها اطلاع می‌دهند.

اگر صنعت بهداشت و درمان را دوست دارید، نقش‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • مربی شخصی؛
  • متخصص کایروپراکتیک؛
  • ماساژ درمانی؛
  • بهداشت دندان؛
  • فیزیوتراپیست؛
  • روان‌پزشک؛
  • پزشک.

مشاغلی که افراد با تیپ شخصیتی INTJ باید از آن‌ها خودداری کنند

 
  • بنگاه املاک؛
  • پرستار مراقبت از کودکان؛
  • مأمور پلیس.

نکاتی برای تعامل با تیپ شخصیتی INTJ

روابط دوستانه تیپ شخصیتی INTJ

تیپ شخصیتی INTJ تمایل به انزوا و خودکفایی دارند، بنابراین گاهی ممکن است که برقراری ارتباط دوستانه برایشان دشوار باشد. از آنجا که افراد با این نوع شخصیت، زیاد به آینده فکر می‌کنند، ممکن است از دوستی با افراد خودداری کنند؛ زیرا آنها معتقدند که روابط طولانی‌مدت، نتیجه‌ای نخواهد داشت. با اینکه افراد با تیپ شخصیتی INTJ ممکن است دوستان زیادی نداشته باشند، اما روابط بسیار پایدار و متعهدانه‌ای خواهند داشت. آنها ترجیح می‌دهند که دوستانی درون‌گرا، منطقی و کمتر احساساتی داشته باشند.

والدین

والدینی که تیپ شخصیتی INTJ دارند، علاقه‌مند هستند که باملاحظه و باتوجه باشند، اما به‌طور معمول، خیلی بامحبت نیستند. این افراد انتظارات زیادی از بچه‌های خود دارند و به آنها کمک می‌کنند تا در تصمیم‌گیری‌های خود، منطقی فکر کنند. این دسته از والدین، فرزندان خود را ترغیب می‌کنند تا متفکر و منتقد باشند و بتوانند به‌تنهایی مشکلات خود را حل کنند.

 

روابط عاطفی تیپ شخصیتی INTJ

از آنجا که شناختن یک فرد با تیپ شخصیتی INTJ دشوار است، روابط عاشقانه گاهی اوقات می‌توانند متزلزل شوند. اگر شریک زندگی شما این شخصیت را دارد، مهم است که بدانید وفاداری و فهم، ویژگی‌های ارزشمند این گروه هستند. به شریک خود نشان دهید که برایش وقت می‌گذارید، از طرفی به او فشار نیاورید که احساساتش را بروز دهد. ارتباطات نیز بسیار مهم‌اند؛ به‌جای اینکه از شریک زندگی خود انتظار داشته باشید تا متوجه ظریف‌ترین اشارات شما شود، سعی کنید با او رک باشید و مستقیم صحبت کنید.

تحلیل تیپ شخصیتی INTP ؛ متفکر (درون‌گرا، شهودی، منطقی، ادراکی)

تیپ شخصیتی INTP یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی است که بر اساس شاخص مایرز-بریگز (MBTI) یا همان تست MBTI تعریف شده است. افراد با تیپ شخصیتی INTP، اغلب به‌عنوان افرادی آرام و تحلیل‌گر توصیف می‌شوند. آنها از خلوت‌کردن، فکرکردن درباره نحوه کارکرد چیزهای مختلف و رسیدن به راه‌حل مشکلات لذت می‌برند. این افراد یک دنیای داخلی غنی دارند و ترجیح می‌دهند که توجهشان را به‌جای دنیای بیرونی، بر افکار درونی خود متمرکز کنند. به‌طور معمول، آنها دایره گسترده‌ای از روابط اجتماعی ندارند، اما تمایل دارند که به گروهی منتخب از افراد، نزدیک باشند. در این مطلب درباره ویژگی‌های رفتاری و خصوصیات شخصیتی INTPها می‌خوانید.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی INTP

افراد دارای تیپ شخصیتی INTP، ساکت، محفوظ و متفکر هستند. این گروه به‌عنوان افرادی درون‌گرا، ترجیح می‌دهند که با گروه کوچکی از دوستان نزدیک که با آنها علایق و ارتباطات مشترکی دارند، معاشرت کنند.

آنها از تفکر درمورد مفاهیم نظری لذت می‌برند و تمایل دارند که برای عقل، بیش از احساسات ارزش قائل شوند؛ این افراد منطقی هستند و تصمیماتشان را بر پایه اطلاعات عینی اتخاذ می‌کنند، نه احساسات ذهنی.

این گروه هنگام ‌تحلیل داده‌ و تصمیم‌ گیری، بسیار منطقی و عینی هستند.

تیپ شخصیتی INTP در تفکر خارج از چارچوب (Outside the Box) انعطاف‌پذیر و خوب عمال می‌کنند.

افراد دارای تیپ شخصیتی INTP به‌جای تمرکز روی جزئیات ریز، به فکر تصویر بزرگ از موضوع هستند.

تیپ شخصیتی INTP دوست دارند که گزینه‌های خود را باز نگه دارند و با ساختار و برنامه ‌ریزی، احساس محدودشدن می‌کنند.

نقاط قوتنقاط ضعف
منطقی و عینیمشکل‌بودن شناخت آنها
متفکر انتزاعیتاحدی بی‌احساس
مستقلمستعد شک و تردید
وفادار و بامحبت نسبت به عزیزانپیرو قوانین
 سخت‌بودن بیان احساسات برای آنها

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی INTP

بر اساس تئوری شخصیت‌شناسی یونگ، MBTI نشان می‌دهد که شخصیت از عملکردهای شناختی متفاوت تشکیل شده‌ است. ترتیب سلسله‌مراتب این کارکردها، همان چیزی است که الگوهای شخصیتی و رفتاری را تعیین می‌کند. کارکرد غالب، عملکردی است که بیشترین نقش را در شخصیت فرد بازی می‌کند، اگرچه توسط کارکرد کمکی نیز پشتیبانی می‌شود. عملکرد سوم کمتر توسعه یافته است، اما همچنان شخصیت فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، زیرا خود او این قسمت را تقویت می‌کند. عمدتا، عملکرد فرعی به‌صورت ناخودآگاه است، اما منطقه‌ای از ضعف را نیز نشان می‌دهد.

رویکرد غالب: درون‌گرای منطقی

این عملکرد، بر نحوه دریافت اطلاعات درمورد جهان متمرکز است. تیپ شخصیتی INTP با تلاش برای درک چگونگی کارکرد چیزهای مختلف، این را نشان می‌دهند. آنها غالبا دوست دارند که چیزها یا ایده‌های بزرگ‌تر را تجزیه کنند تا اینکه بخواهند به اجزا نگاه کنند و مایل‌اند که دریابند چگونه همه‌چیز با هم متناسب‌اند و کار می‌کنند. این دسته از افراد، متفکرانی بسیار منطقی و کارآمد هستند؛ همچنین علاقه‌مندند که در هر موردی، درک کاملی از موضوع داشته باشند، قبل از اینکه نظر خود را به اشتراک بگذارند یا اقدامی کنند.

رویکرد کمکی: برون‌گرای شهودی

افراد دارای تیپ شخصیتی INTP این عملکرد شناختی را با کاوش درمورد علت‌و‌معلول‌ها و احتمالات به نمایش می‌گذارند. آنها از بینش، تخیل و تجربیات گذشته برای شکل‌گیری ایده‌ها استفاده می‌کنند. این گروه، غالبا از آنچه می‌دانند فراتر می‌روند و تا زمانی که قادر باشند به اینکه از الهام یا بینش درباره هر مشکلی چشم‌پوشی کنند، به‌دنبال الگوها هستند. آنها برای فکرکردن درباره آینده و تصورکردن همه امکانات، وقت بسیاری را صرف می‌کنند.

به‌کمک تست‌های خودشناسی، توانایی‌ها و استعدادهایتان را بشناسید.

رویکرد سوم: درون‌گرای حسی

تیپ شخصیتی INTP تمایل دارند که بسیار جزئی‌نگر باشند و همه واقعیت‌ها و تجربیاتی را که به دست می‌آورند، بادقت طبقه‌بندی می‌کنند؛ سپس با جمع‌آوری اطلاعات جدید، آنها را با دانسته‌های قبلی خود مقایسه می‌کنند تا درباره آنچه معتقدند که اتفاق خواهد افتاد، پیش‌بینی کنند.

رویکرد فرعی: برون‌گرای احساسی

تیپ شخصیتی INTP، به‌دنبال هماهنگی در گروه‌ها هستند؛ این افراد با اینکه درون‌گرا هستند، وقتی که در اطراف افرادی قرار می‌گیرند که با آنها آشنا و راحت‌اند، می‌توانند کاملا برون‌گرا باشند؛ با این حال، در شرایطی که استرس را احساس می‌کنند و مضطرب می‌شوند، احساساتشان را خاموش می‌کنند و می‌کوشند تا با دیگران ارتباط برقرار کنند. آنها تحت استرس، تمایل دارند که بیشتر به منطق تکیه کنند تا احساسات.

افراد با تیپ شخصیتی INTP که ممکن است بشناسید

  • آلبرت انیشتین (Albert Einstein)، دانشمند؛
  • دویت آیزنهاور (Dwight D. Eisenhower)، رئیس‌جمهور آمریکا؛
  • کارل یونگ (Carl Jung)، روان‌کاو؛
  • تایگر وودز (Tiger Woods)، بازیکن گلف؛
  • شلدون کوپر (Sheldon Cooper)، نظریه بیگ‌بنگ.
 
 

تیپ شخصیتی INTP به‌عنوان افرادی درون‌گرا، ترجیح می‌دهند که بیشترین وقتشان را در تنهایی بگذرانند. برخلاف افراد برون‌گراها که از تعامل با گروه وسیعی از مردم انرژی می‌گیرند، افراد درون‌گرا باید در موقعیت‌های اجتماعی انرژی مصرف کنند. تیپ شخصیتی INTP پس از نزدیکی با تعداد زیادی از افراد، ممکن است احساس کنند که برای شارژ مجدد و تعادل پیداکردن، به تنهایی نیاز دارند. در حالی که ممکن است این تیپ شخصیتی در جمع‌هایی که آنها را به‌خوبی نمی‌شناسند، افرادی خجالتی باشند، با گروه نزدیکی از اعضای خانواده و دوستانشان، گرم و دوستانه هستند.

از آنجا که تیپ شخصیتی INTP، از تنهایی و تفکر عمیق لذت می برند، گاهی اوقات با دیگران برخورد سرد و غیردوستانه‌ای دارند. در مواقعی، این افراد می‌توانند در افکار خود گم شوند و پیگیری وقایع دنیای خارج را از دست بدهند. آنها ایده‌ها را دوست دارند و برای هوش و دانش ارزش بسیاری قائل هستند.

در موقعیت‌های اجتماعی، تیپ شخصیتی INTP بسیار راحت و پرتحمل هستند؛ با این حال، وقتی اعتقادات یا باورهایشان به چالش کشیده شود، می‌توانند تحمل‌ناپذیر باشند. تأکید زیاد آنها بر منطق، ممکن است باعث شود که در شرایطی که دیگران در بحث‌هایشان آنچنان منطقی و عقلانی نیستند، نتوانند خویشتن‌داری کنند. از آنجا که این افراد بیشتر از دیگران به فکر خود متکی هستند، ترغیب‌کردنشان نیز می‌تواند بسیار سخت باشد.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی INTP

از آنجا که افراد دارای تیپ شخصیتی INTP از مفاهیم نظری و انتزاعی بهره می‌برند، اغلب و به‌خصوص در مشاغل مرتبط با علم، به‌خوبی عمل می‌کنند. آنها افرادی منطقی هستند، مهارت‌های بالایی در استدلال دارند و به علت خلاقیت بالایشان، در تفکر خلاق نیز عالی هستند.

افراد با این تیپ شخصیتی، می‌توانند بسیار مستقل باشند و بر آزادی شخصی و استقلال بسیار تأکید کنند. در برخی از موارد، آنها ممکن است در برخورد با صاحبان منصب یا قدرت، درگیری پیدا کنند؛ به‌ویژه مواردی که احساس می‌کنند که در تلاش‌اند تا توانایی خود را در تفکر و عمل مستقل سرکوب کنند؛ به همین دلیل، تیپ شخصیتی INTP به‌طور معمول، در مسیرهای شغلی بهترین عملکرد را دارند، زیرا انعطاف‌پذیری و استقلال چشمگیری دارند.

مشاغل محبوب تیپ شخصیتی INTP

  • شیمی‌دان؛
  • فیزیک‌دان؛
  • برنامه‌نویس کامپیوتر؛
  • دانشمند پزشک قانونی؛
  • مهندس؛
  • ریاضی‌دان؛
  • داروساز؛
  • توسعه‌دهنده نرم‌افزار؛
  • زمین‌شناس.
 

روابط دوستانه

علایق مشترک، یکی از بهترین راه‌های برقراری دوستی با تیپ شخصیتی INTP است. آنها مایل‌اند که برای عقل، بیش از هرچیز دیگری ارزش قائل شوند و در دوستی بسیار کند هستند. در حالی که اغلب، این مورد به دوستی کمتری منجر می‌شود، ارتباط دوستانه‌ای که با افراد با تیپ شخصیتی INTP برقرار می‌شود، از نوع بسیار نزدیک است. به یاد داشته باشید که ممکن است دوستان با تیپ شخصیتی INTP در برخورد با احساسات بیش‌ازحد، بهترین نباشند، اما دوست دارند که با گفت‌وگوهای عمیق و احساسات مشترک پیوند برقرار کنند.

والدین

اگر فرزند شما تیپ شخصیتی INTP دارد، مهم است که به یاد داشته باشید که ممکن است فرزندتان به‌جای واکنش به احساسات، به عقل و منطق بهتر پاسخ دهد. کودکتان را تشویق کنید که علاقه ذهنی خود را توسعه دهد، اما در کنار آن، به‌دنبال موقعیت‌هایی نیز باشید که ممکن است در ایجاد دوستی به او کمک کنند. این می‌تواند جایی باشد که فرزند شما در آن با مشکل روبه‌رو است، اما ارتباط‌داشتن با بچه‌های دیگری که با او علایق مشترکی دارند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

روابط تیپ شخصیتی INTP

تیپ شخصیتی INTP تمایل دارند که در ذهن خود زندگی کنند؛ بنابراین، شناختن آنها بسیار دشوار است؛ حتی در روابط عاشقانه، اغلب عقب می‌ایستند تا وقتی که احساس کنند شخص مقابلشان شایستگی شنیدن افکار و احساسات درونی آنها را دارد. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید، این است که افراد دارای تیپ شخصیتی INTP از رابطه عاشقانه عمیق و متعهدانه لذت می‌برند؛ اصلا، اهل سرکارگذاشتن طرف مقابلشان نیستند؛ صادق و روراست هستند.

صادق و شفاف باشید. از آنجا که این افراد در درک نیازهای عاطفی دیگران خوب نیستند، ممکن است لازم باشد که درمورد نیازها و انتظاراتتان در این زمینه، بسیار رک و شفاف باشید؛ همچنین تیپ شخصیتی INTP تلاش می‌کنند تا احساساتشان را به اشتراک بگذارند؛ بنابراین، ممکن است نیاز باشد که به علائم ظریفی که شریک زندگی‌تان ارسال می‌کند، توجه کنید.

تحلیل تیپ شخصیتی ISFJ ؛ محافظ (درون‌گرا، حسی، احساسی، قضاوتی)

تیپ شخصیتی ISFJ، محافظ (درون‌گرا، حسی، احساسی، قضاوت‌گر)، یکی از ۱۶ نوع تیپ شخصیتی است که بر اساس شاخص مایرز-بریگز یا همان تست MBTI تعریف شده است. ISFJها به کم‌حرفی، خون‌گرمی و مسئولیت‌پذیری گرایش دارند. تیپ شخصیتی ENTP (برون‌گرا، شهودی، منطقی، ادراکی) برعکس تیپ شخصیتی ISFJ است؛ این تیپ یکی از رایج‌ترین انواع شخصیتی است و گفته می‌شود که تقریبا ۹ تا ۱۴ درصد از هر جمعیتی را تشکیل می‌دهند. در این مطلب درباره ویژگی‌های رفتاری و خصوصیات تیپ شخصیتی ISFJ می‌خوانید.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی ISFJ

افراد دارای تیپ شخصیتی ISFJ ساختارمند هستند و تلاش می‌کنند این نظم را در تمام زمینه‌های زندگی خود حفظ کنند. با اینکه این افراد، درون‌گرا هستند و تمایل به کم‌حرفی دارند، اما به‌خوبی نظاره‌گرند و روی دیگران تمرکز می‌کنند. از آنجا که شخصیت نکته‌بینی دارند، به‌خوبی درباره دیگران جزئیات را به یاد می‌آورند و می‌توانند خودشان را با احساسات دیگران وفق دهند.

با آنکه این گروه «احساسات» را خوب درک می‌کنند، اغلب نمی‌توانند از احساسات خودشان به‌راحتی حرف بزنند. ممکن است حتی به‌جای درمیان‌گذاشتن احساساتشان، آنها را تا حدی درخودشان نگه دارند که در این صورت، به بروز احساسات منفی نسبت به دیگران منجر می‌شود. هنگام دست‌وپنجه‌نرم‌کردن با مشکلات زندگی، مانند مبتلا‌شدن به بیماری یا مرگ یکی از عزیزان، ممکن است در برابر دردی که تجربه می‌کنند سکوت کنند تا مبادا مشکلشان، دیگران را برنجاند.

این افراد واقعیت ملموس را به تئوری ذهنی ترجیح می‌دهند، در نتیجه انجام‌دادن عملی، باعث یادگیری بهترشان می‌شود. از این موضوع می‌توان چنین برداشت کرد که ارزش یادگیری برای آنها در عمل‌کردن به آن است.

آنها به حفظ عادات و سنن اهمیت می‌دهند و حتی ادعایی نه‌چندان‌علمی درمورد آنها وجود دارد مبنی بر اینکه آنها در مقابل تغییر به‌کندی واکنش نشان می‌دهند، اما با این ‌حال سازگار هستند. شاید مشکل این است که دوست دارند برای تفکر و آماده‌کردن خودشان برای آن تغییر بزرگ، وقت کافی داشته باشند.

نقاط قوتنقاط ضعف
مطمئن‌بی‌علاقه به مفاهیم انتزاعی
عمل‌گراگریزان از رقابت
حساسبی‌رغبت به تغییر
ریزبینبی‌توجه به نیازهای شخصی

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی ISFJ

افراد دارای این تیپ شخصیتی، هنگام دریافت اطلاعات و تصمیم ‌گیری، به ۴ رویکرد شناختی کلیدی متکی هستند. بهترین عملکرد (رویکرد غالب) فرد، ویژگی اصلی او تلقی می‌شود و عملکرد ضعیف‌تر (رویکرد کمکی)، برای او نقش حمایتی و ثانویه را دارد.

رویکرد غالب: درون‌گرای حسی

این رویکرد، به تمرکز تیپ‌های درون‌گرای حسی روی جزئیات و واقعیت‌ها منجر می‌شود. همان‌طور که گفتیم این تیپ شخصیتی، اطلاعات لمس‌شدنی را به تئوری‌های انتزاعی ترجیح می‌دهد. آنها به‌‌شدت درگیر محیط مجاور شده و به واقعیت متصل می‌شوند. این افراد به‌خاطر گرایش به حفظ تمرکز و مراقبت از چیزهای آشنا، اغلب به سنت‌ها پایبند هستند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ISFJ هنگام تصمیم‌گیری‌ها، خاطرات شفاف تجربیات گذشته را در ذهنشان مقایسه و مرور می‌کنند تا نتیجه انتخاب‌ها و وقایع آینده را پیش‌بینی کنند.

رویکرد کمکی: برون‌گرای احساسی

ISFJها بر ملاحضات شخصی بسیار تأکید می‌کنند. افرادی که احساسات برون‌گرایانه دارند، روی ارتباط و پیشبرد هارمونی اجتماعی تمرکز دارند. چنین چیزی تنها از طریق رفتارهایی امکان‌پذیر است که از نظر اجتماع، مناسب یا سودمند باشند؛ مانند مؤدب‌بودن، ملاحظه‌کار‌بودن و یاری‌رسان‌بودن.

تیپ شخصیتی ISFJ تلاش می‌کنند خواسته‌ها و نیازهای دیگران را برطرف کنند و در این راه گاهی از خواسته‌های خودشان می‌گذرند تا طرف مقابل را خوشحال و راضی نگه دارند.

رویکرد سوم: درون‌گرای منطقی

تیپ شخصیتی ISFJ اهل برنامه‌ ریزی هستند و دوست دارندکه همه‌چیز مرتب و سازمان‌یافته باشد.

این رویکرد با افزایش سن افراد قوی‌تر می‌شود و شامل استفاده از منطق برای درک چگونگی عملکرد جهان می‌شود.

وقتی تیپ شخصیتی ISFJ، اطلاعات جدیدی را طی تجربه تازه‌ای دریافت می‌کنند، بین اطلاعاتی که دریافت کرده‌اند، به‌دنبال ارتباطات و نقاط مشترکی می‌گردند تا بتواند الگویابی کنند.

علاوه بر تلاش برای درک بخش کوچکی از هرچیز، این افراد به‌دنبال پیدا‌کردن مناسبت‌ عوامل با هم و چگونگی عملکرد این عوامل در کل هستند.

رویکرد فرعی: برون‌گرای شهودی

گرچه افراد دارای تیپ شخصیتی ISFJ تمایل دارند که روی زمان حال و واقعیت‌های ملموس تمرکز کنند، این عملکرد ناخودآگاه آنها با تقویت تمرکز روی امور ممکن، می‌تواند به تعادل در شخصیتشان کمک کند.

درنظرگرفتن واقعیت‌ها، سپس کنکاش‌کردن «چه می‌شد-اگر»، می‌تواند باعث شکل‌گیری بینش جدیدی در آنها نسبت به مشکلات شود.

افراد با تیپ شخصیتی ISFJ که ممکن است بشناسید

  • مادر ترزا (Mother Teresa)، راهبه و بشردوست؛
  • لوئیزا می (Louisa May)، نویسنده؛
  • دیوید پتروس (David Petraeus)، ژنرال آمریکایی؛
  • دکتر جان واتسون (Dr. John Watson) در مجموعه داستان شرلوک هولمز، اثر آرتور کونان دویل.

روابط شخصی تیپ شخصیتی ISFJ

از آنجا که این افراد اغلب ساکت و کم‌حرف هستند، ممکن است مردم این ویژگی آنها را به پای بی‌ادبی آنها بگذارند؛ اما در واقع افراد دارای تیپ شخصیتی ISFJ نسبت به دیگران مهربان و دل‌سوزند و معمولا برای فراهم‌کردن امنیت و سلامت انسان‌های دیگر تلاش می‌کنند حتی اگر مورد قدردانی قرار نگیرند. درون‌گرا‌بودن این افراد، تنها دلیل ساکت اما گرم‌بودن آنها است و معمولا با صفاتی مثل مهربان، مطمئن و راست‌گو تعریف می‌شوند.

آنها سخت‌کوش و مورداعتماد هستند و به‌ندرت موفقیت‌های خودشان را می‌بینند؛ در عوض گاهی اطرافیان قدر آنها را به‌درستی نمی‌دانند؛ در برخی موارد هم از این ویژگی آنها سوءاستفاده می‌شود.

دایره دوستان صمیمی تیپ شخصیتی ISFJ کوچک است و این امکان وجود دارد که در کنار افرادی که کمتر می‌شناسند کم‌حرف‌تر باشند، اما حرف‌هایشان را با دوستان صمیمی‌شان در میان بگذارند. آنها اهمیت زیادی برای دوستان صمیمی خود قائل هستند و مایل‌اند حامی و مراقب نزدیکانشان باشند.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ISFJ

افراد با تیپ شخصیتی ISFJ دارای چندین ویژگی هستند که باعث می‌شوند برای مشاغل خاصی مناسب‌تر باشند. از آنجا که خودشان را به‌شدت با احساسات دیگران وفق می‌دهند، مشاغلی در زمینه سلامت روان یا مراقبت‌های درمانی برای آنها مناسب‌اند. این گروه دقیق و منظم هستند و می‌توانند برای مشاغلی که با برنامه‌ریزی، ساختار‌ها یا توجه به جزئیات سروکار دارند نیز مناسب باشند. تعهد ایشان به کار، مطمئن‌بودن و توانایی آنها در انجام کارهای مستقل، باعث می‌شود تا برای گروه بزرگی از همکارانشان جذاب باشند.

به‌خاطر مهارت‌هایی که تیپ شخصیتی ISFJ در امور مردمی و میل به برقراری نظم دارند، عملکردشان در مدیریت یا نقش‌های اجرایی نیز خوب است. این اشخاص برای رساندن گروه به هدفی مشترک تلاش می‌کنند و همیشه پیشنهادات بهتری دارند.

مشاغل محبوب تیپ شخصیتی ISFJ 

  • فعال اجتماعی؛
  • مشاور؛
  • پرستار؛
  • دستیار وکیل؛
  • ارائه‌دهنده خدمات مراقبت از کودکان؛
  • مسئول‌ دفتر؛
  • مدیر اجرایی؛
  • معلم؛
  • بانکدار؛
  • حسابدار.

نکاتی برای تعامل با تیپ شخصیتی ISFJ

روابط دوستانه

اگر دوست شما دارای تیپ شخصیتی ISFJ است، احتمالا می‌دانید که قلبی رئوف و از خود گذشته دارد. هرچند که این گروه برای برون‌گرا‌بودن، هنوز خیلی مردم‌دار هستند، نمی‌توانند به‌خوبی احساساتشان را به اشتراک بگذارند. شاید بهتر باشد که در راستای برقراری صمیمیت بیشتر، شما برای پرسیدن حالشان پیش‌قدم شوید؛ به نیازهای آنها توجه کنید و ببینید به چه کمکی از سوی شما نیاز دارند.

والدین

تیپ شخصیتی ISFJ ذاتا اهل مراقبت‌کردن هستند و به بچه‌ها توجه خاصی دارند. آنها نظم و ساختار را به بچه‌هایشان خوب یاد می‌دهند، اما گاهی اعمال نظم برایشان دشوار می‌شود.

اگر شما پدر یا مادر فرزندی با تیپ شخصیتی ISFJ هستید، به نیاز فرزندتان برای داشتن خلوت شخصی احترام بگذارید؛ همچنین آگاه باشید که فرزندتان گاهی برای رضایت از خود، دوست دارد چیزهای مهمی را به دیگران ببخشد. آنها را تشویق کنید که به‌دنبال علایق و اهدافشان بروند و به آنها یادآوری کنید که برآوردن نیازهای خودشان نیز به همان اندازه مهم است.

روابط عاطفی تیپ شخصیتی ISFJ

تیپ شخصیتی ISFJ به شریک زندگی‌شان متعهد هستند و نگاهی سرشار از احساس و ازخود‌گذشتگی به روابط انسانی دارند. با اینکه احساساتی قوی دارند، گاهی در به‌زبان‌آوردن آنها ناکام می‌مانند. ممکن است شریک عاطفی ISFJ شما، مدام به فکر رفع نیازهایتان باشد، اما حواستان باشد که خوبی‌های او را جبران کنید. قدردانی، حس رضایتمندی بیشتری را درون این افراد نسبت به خودشان به وجود می‌آورد.

تحلیل تیپ شخصیتی ISFP ؛ هنرمند (درون‌گرا، حسی، احساسی، ادراکی)

تیپ شخصیتی ISFP یکی از ۱۶ نوع شخصیتی است که توسط شاخص مایرز بریگز (Myers Briggs) یا همان تست MBTI معرفی شده است. افرادی که دارای تیپ شخصیت ISFP هستند، اغلب به‌عنوان افرادی آرام، آسان‌گیر و باآرامش توصیف می‌شوند. در این مطلب، با ویژگی‌های رفتاری و سایر مشخصات این تیپ شخصیتی آشنا می‌شوید.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی ISFP 

  • تیپ شخصیتی ISFP دوست دارند گزینه‌های مختلف را برای خود نگهداری کنند؛ بنابراین اغلب تصمیم‌گیری را به تأخیر می‌اندازند تا مطمئن شوند که اوضاع تغییر می‌کند یا گزینه‌هایشان عوض می‌شود.
  • طبق تست MBTI، افرادی که دارای تیپ شخصیتی ISFP دارند، مهربان، خودمانی، حساس و کم‌حرف هستند. برخلاف افراد برون‌گرا که از تعامل با افراد دیگر انرژی می‌گیرند، افراد درون‌گرا برای ارتباط با دیگران، انرژی صرف می‌کنند؛ یعنی بعد از گذراندن وقت با دیگران، نیاز دارند مدتی تنها باشند. به همین دلیل، آنها ترجیح می‌دهند فقط با گروه کوچکی از دوستان و اعضای خانواده‌شان معاشرت کنند.
  • بااینکه آنها کم‌حرف و محتاط هستند، اما صلح‌جو، دل‌سوز و باملاحظه نیز هستند. این افراد آسان‌گیر هستند و تمایل دارند افراد دیگر را همان‌طور که هستند، بپذیرند.
  • تیپ شخصیتی ISFP تمایل دارند تا بر جزئیات تمرکز کنند. آنها به‌جای اینکه نگران آینده باشند، بیشتر به زمان حال فکر می‌کنند.
  • آنها به‌جای رویاپردازی، عمل‌گرا هستند. نظریه‌های انتزاعی را دوست ندارند مگر اینکه کاربردی عملی داشته باشند و تمایل دارند از تجارب دیگران درس بگیرند به‌جای اینکه خودشان تجربه‌ای به‌ دست آورند.
نقاط قوتنقاط ضعف
از محیط اطرافشان آگاهی زیادی دارندمباحث نظری و انتزاعی را دوست ندارند
عمل‌گرا هستندمحافظه‌کار و کم‌حرف‌اند
از یادگیری لذت می‌برند نیاز زیادی به فضای شخصی دارند
به ارزش‌ها و باورها وفادارند

بحث و استدلال را نمی‌پسندند

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی ISFP

طبق تست MBTI‌، چهار ویژگی منطقی، احساسی، حسی و شهودی، می‌تواند به‌صورت برون‌گرایانه یا درون‌گرایانه نیز هدایت شوند. نظم سلسله مراتب این کارکردها، شخصیت منحصربه‌فرد هر شخص را تعیین می‌کند.

رویکرد غالب: درون‌گرایی

تیپ شخصیتی ISFP بیشتر به نگرانی‌های شخصی اهمیت می‌دهند تا مطالب عینی و منطقی. افراد با این نوع شخصیت، بر اساس احساسات خود با اخبار و تجارب برخورد می‌کنند. آن‌ها سیستم ارزش‌گذاری خاص خود را دارند؛ بر اساس چگونگی سازگاری مسائل با ایده خود، به‌طور خودانگیخته قضاوت می‌کنند.

رویکرد کمکی: برون‌گرای حسی

افراد با تیپ شخصیتی ISFP، با دنیای اطراف خود بسیار هماهنگ هستند. آنها به اطلاعات حسی بسیار علاقه‌مند هستند و اگر حتی تغییرات کوچکی در محیط اطرافشان اتفاق بیفتد، کاملا آگاه می‌شوند. به همین دلیل، اغلب تأکید زیادی بر زیبایی‌شناسی می‌کنند و از هنرهای زیبا، قدردانی می‌کنند.

آنها بر زمان حال متمرکز شده‌اند؛ اطلاعات جدید را می‌گیرند و بعد اقدام می‌کنند. آنها حس قوی‌ای نسبت به محیط اطراف خود دارند و اغلب جزئیات کوچکی را که دیگران ممکن است از آن غافل شوند، می‌بینند. اگر آنها بخواهند وقایع گذشته را یادآوری کنند، می‌توانند تصاویر، مناظر، بوها و صداها را به‌خوبی به یاد بیاورند. آنها این خاطرات را با حواسشان بیدار می‌کنند.

رویکرد سوم: درون‌گرای شهودی

این رویکرد، رویکردی فرعی است و از رویکرد کمکی تأثیر می‌گیرد. با توجه به اینکه تیپ شخصیتی ISFP در جزئیات دنیای اطراف خود دقیق می‌شوند، از حس درونی خود در موقعیت‌ها و اتفاقات مختلف کمک می‌گیرند.

در حالی که آنها به‌طور کلی مفاهیم یا ایده‌های انتزاعی را دوست ندارند، این رویکرد درون‌گرای شهودی، ممکن است آنها را به سمت تجربه‌کردن اتفاقات مربوط به خود و دیگران سوق دهد.

رویکرد فرعی: برون‌گرای منطقی

یکی از رویکردهای کم‌اثری که تیپ شخصیتی ISFP ممکن است در سازماندهی داشته باشند، این رویکرد است. باوجوداین، آنها ممکن است در موقعیت‌های خاص از این روکرد بیشتر از بقیه استفاده کنند. 

این رویکرد، در جست‌وجوی کارآمدترین روش ممکن برای انجام‌دادن کارها است.

ISFPها ممکن است در جزئیات بسیار دقیق شوند و بهترین روش را برای بیان ایده‌شان پیدا کنند.

افراد با تیپ شخصیتی ISFP که ممکن است بشناسید

مرلین مونرو (Marilyn Monroe)، بازیگر؛

آگوست رودین (Auguste Rodin)، مجسمه ساز؛

دیوید بکهام (David Beckham)، بازیکن فوتبال؛

نیل سایمون (Neil Simon)، نمایشنامه‌نویس؛

هری پاتر (Harry Potter)، شخصیت داستانی.

روابط شخصی تیپ شخصیتی ISFP

تیپ شخصیتی ISFP درون‌گرا هستند. آنها تمایل دارند که ساکت و محافظه‌کار باشند؛ به‌خصوص درمورد افرادی که آنها را به خوبی نمی‌شناسند. آنها ترجیح می‌دهند وقت خود را با گروهی از اعضای خانواده و دوستان نزدیک بگذرانند.

تیپ شخصیتی ISFP انزواطلب هستند و احساسات واقعی خود را ابراز نمی‌کنند. در برخی موارد، آنها ممکن است از به‌اشتراک‌گذاشتن افکار، احساسات و نظرات خود با افراد نزدیک، حتی شریک زندگی‌شان، خودداری کنند. ازآنجاکه آنها ترجیح می‌دهند احساسات درونی خود را به اشتراک نگذارند و درباره آنها بحث نکنند، اغلب در برابر نیازها یا خواسته‌های دیگران تسلیم می‌شوند.

این افراد، ارزش‌های پایداری دارند، اما تلاشی نمی‌کنند تا بقیه افراد دیدگاهشان را با آنها به اشتراک بگذارند. آنها به افراد دیگر، به‌ویژه خانواده و نزدیک‌ترین دوستان خود اهمیت می‌دهند. آنها عمل‌گرا هستند و تمایل دارند که به‌جای گفت‌وگو درباره احساسات یا ابراز احساسات، مراقبت و نگرانی خود را از طریق عملشان نشان دهند.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ISFP

افراد با تیپ شخصیتی ISFP، حیوانات را دوست دارند و از طبیعت قدردانی می‌کنند. آنها ممکن است به‌دنبال سرگرمی یا شغلی باشند که آنها را بیرون از خانه و در ارتباط با حیوانات قرار دهد.

ازآنجاکه ISFPها ترجیح می‌دهند توجه خود را به زمان حال معطوف کند، اغلب در مشاغلی که به مشکلات عملی و واقعی جهان مربوط می‌شوند، خوب عمل می‌کنند. مشاغلی که آزادی و استقلال زیادی دارند، برایISFPها جذاب هستند.

بهترین شغل های مناسب تیپ شخصیتی ISFP

مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ISFP باید از نظر فکری چالش‌برانگیز باشند و اشتیاق آن‌ها را افزایش دهند. افرادی با این تیپ شخصیتی در بیان خلاقیت و کار مستقل توان‌مند هستند. مشاغل زیر جزء مناسب‌ترین مشاغل برای این تیپ شخصیتی هستند:

۱. کاردرمانی

فرد دارای تیپ شخصیتی ISFP از کمک ‌کردن به دیگران و استفاده از مهارت حل مسئله‌ی خود لذت می‌برد. این ۲ توانایی هسته‌ی اصلی کاردرمانی هستند. در این شغل، افراد با تیپ شخصیتی ISFP می‌توانند به بیماران کمک کنند تا مهارت‌های خود را بازیابی کنند. این نوع کارها به سازگاری، اشتیاق و خلاقیت نیاز دارند که تیپ شخصیتی ISFP در همه‌ی این‌ها برتری دارد.

۲. بازاریاب

تیپ شخصیتی ISFP حساس و درک‌پذیر است، این ویژگی‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند تا دیگران را به‌خوبی درک کنند. این ویژگی‌ها در بازاریابی مفید هستند، زیرا رمز موفقیت در بازاریابی، پذیرایی از مخاطبان خاص است. تیپ‌های شخصیتی ISFP قادر به مدیریت چندین پروژه و رعایت مهلت مقرر آن‌ها هستند؛ در عین حال، این حرفه برای خلاق ‌بودن و ایجاد کمپین‌های متفاوت بازاریابی فرصتی را فراهم می‌کند. این تیپ شخصیتی در ایده‌پردازی و ارائه‌ی ایده‌های منحصر‌به‌فرد استعداد خاصی دارند.

۳. سرآشپز

مشاغل رستوران‌داری بسیار مناسب انرژی، خلاقیت و خودانگیختگی تیپ شخصیتی ISFP هستند. هنگام کار در آش‌پزخانه، فرصتی برای انجام آزمایش‌های مختلف به افراد داده می‌شود. سرآشپزها می‌توانند به عنوان بخشی از یک تیم کار کنند و در عین حال مستقل باشند. کارهایی که نیازمند سرعت عمل بالا هستند، برای شخصی با این نوع شخصیت مناسب‌اند؛ هم‌چنین، تیپ شخصیتی ISFP به‌راحتی از شغلی به شغل دیگر و از شهری به شهر دیگر جابه‌جا می‌شوند.

۴. هنرمند

متفکران خلاقی مانند تیپ شخصیتی ISFP برای مشاغل هنری بسیار مناسب هستند. مشاغلی مانند عکاس، مجسمه‌ساز یا نوازنده برای تیپ شخصیتی ISFP، که از نظر هنری با استعدادند، عالی هستند. گرچه کسب درآمد ثابت در کارهای هنری دشوار است، برخی مشاغل در این زمینه می‌توانند بسیار سودآور باشند، از جمله کارگردان هنری، طراح داخلی یا طراح گرافیک. مشاغل هنری کارهای عملی را نیز شامل می‌شوند و تیپ شخصیتی ISFP از آن‌ها لذت می‌برند. کسانی که کار انفرادی را ترجیح می‌دهند، کارهای فریلنس (که شامل طیف گسترده‌ای از پروژه‌های کوتاه‌مدت هستند و هم‌کاری با مشتریان مختلف را در بر می‌گیرند) را دوست دارند.

۵. معلم

تیپ شخصیتی ISFP دوست دارد اشتیاقش را با دیگران در میان بگذارد. این ویژگی آن‌ها را به معلمی عالی در زمینه‌های مختلف تبدیل می‌کند. تیپ شخصیتی ISFP از کار ‌کردن با کودکان لذت می‌برند و شاید بخواهند در مقطع ابتدایی تدریس کنند. کسانی که به مباحث دانشگاهی علاقه دارند، می‌توانند استاد دانشگاه شوند. برخی از مهارت‌های هنری خود استفاده می‌کنند، آن‌ها را تدریس می‌کنند و به پرورش این مهارت‌ها در افراد کمک می‌کنند. ارائه‌ی برنامه‌های درسی خلاق و فعالیت‌های عملی با مهارت‌ها و علایق ISFPها مطابقت دارد.

۶. زیست‌شناس

تیپ شخصیتی ISFP ذهن کنجکاو و مهارت حل مسئله‌ای دارند که آن‌ها را برای برخی از مشاغل علمی مناسب می‌کند؛ به‌‌خصوص علم زیست‌شناسی بسیار مناسب آن‌هاست، زیرا شامل ترکیبی از کار در مزرعه و آزمایشگاه است که با علائق تیپ شخصیتی ISFP مطابقت دارد. کار روی موضوعات زیست‌محیطی، رضایت شغلی این افراد را افزایش می‌دهد، زیرا احساس می‌کنند که در حال کمک به بشریت هستند.

مشاغلی که تیپ شخصیتی ISFP باید از آن‌ها خودداری کنند

برخی از مشاغل به دلیل داشتن محدودیت شرایط و فضای خفه‌کننده، با شخصیت ISFP هم‌سو نیستند. مشاغلی مانند آن‌چه در زیر آورده‌ایم، برای شخصی که تیپ شخصیتی وی به عنوان ISFP طبقه‌بندی می‌شود، مناسب نیستند:

  • حساب‌دار: این نوع کارها برای تیپ شخصیتی ISFP یک‌نواخت و کسل‌کننده به نظر می‌رسند.
  • وکالت: سخت‌گیری و قانون‌مندی برای ذات خلاق ISFP چندان جذاب نیست.
  • مدیر: افراد با تیپ شخصیتی ISFP ترجیح می‌دهند مستقل کار کنند.
  • روان‌شناس: تیپ شخصیتی ISFP با برنامه‌ریزی طولانی‌مدت این شغل سازگاری ندارند.
  • فروشنده: این شغل نیازمند داشتن روابط اجتماعی است که تیپ شخصیتی ISFP از آن لذت نمی‌برند.
  • جراح: سپری ‌کردن ساعات طولانی در اتاق عمل می‌تواند برای تیپ شخصیتی ISFP خسته‌کننده باشد.

این موارد فقط بخش کوچکی از مشاغلی هستند که شاید برای تیپ شخصیتی ISFP جالب باشند. مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ISFP دارای ترکیبی منحصر‌به‌فرد از خلاقیت، اشتیاق و مهارت حل مسئله هستند. محبوب‌ترین مشاغل برای این تیپ شخصیتی امکان کار مستقل و پروژه‌های عملی را نیز فراهم می‌کنند. اگر دارای تیپ شخصیتی ISFP هستید، فرصت‌های گوناگونی برای افزایش میزان رضایت شغلی شما وجود دارند.

نکاتی برای تعامل با تیپ شخصیتی ISFP

روابط دوستانه تیپ شخصیتی ISFP

  • تیپ شخصیتی ISFP اخلاق دوستانه‌ای دارند و به‌خوبی با افراد دیگر کنار می‌آیند، اما آنها قبل از اینکه صمیمی شوند، باید افراد را خوب بشناسند. 
  • می‌توانید دوست خوبی برای یک ISFP باشید، اگر با پذیرش نوع شخصیت‌ او، حمایتش کنید.
  • ISFP ها می‌توانند بسیار خوش‌قلب و شوخ باشند، اما در بعضی مواقع نیز بسیار جدی هستند؛ پس این را بپذیرید که دوستتان زمان‌هایی را با شما به اشتراک بگذارد و در زمان‌های دیگری به یک فضای شخصی‌تر عقب‌نشینی کند.

والدین

  • کودکان تیپ شخصیتی ISFP تمایل دارند کمال‌گرا باشند و می‌توانند سرسخت‌ترین منتقدان خود باشند.
  • ازآنجاکه آنها چنین انتظارات بالایی از خود دارند، اغلب مهارت‌ها و استعدادهای خود را دست‌کم می‌گیرند یا کم ارزش‌گذاری می‌کنند.
  • اگر فرزند شما یک تیپ شخصیتی ISFP است، می‌توانید با تشویق او درراستای مهربانی و بیشتر ارزش دادن به خودش، به او کمک کنید.

روابط عاطفی تیپ شخصیتی ISFP

  • تیپ شخصیتی ISFP در روابط بسیار محافظه‌کار هستند؛ تا حدی که همواره مقابل شریک زندگی خود تسلیم می‌شوند.
  • ازآنجاکه آنها معمولا در بیان احساسات و نیازهای خود خوب نیستند، مهم است که برای درک کردن شریک زندگی خود تلاش کنید.
  • هنگام تصمیم‌گیری‌ها، حتما نظر آنها را بپرسید و به نظراتشان اهمیت دهید.
تحلیل تیپ شخصیتی ISTJ ؛ بازپرس (درون‌گرا، حسی، منطقی، قضاوت‌گر)

تیپ شخصیتی ISTJ (درون‌گرا، حسی، منطقی، قضاوت‌گر) کدی چهارحرفی برای یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی در تست شخصیت ‌شناسی مایرز بریگز (Myers Briggs) یا تست MBTI است. افرادی با شخصیت ISTJ، تودار، عمل‌گرا و آرام هستند. آنها از نظم و سازماندهی در تمام جنبه‌های زندگی مثل خانه، کار، خانواده و پروژه‌های شخصی لذت می‌برند. تیپ شخصیتی ISTJ ارزش زیادی برای وفاداری قائل هستند و به سنت‌ها احترام می‌گذارند. در این مطلب، با ویژگی‌های رفتاری و سایر مشخصات این تیپ شخصیتی آشنا می‌شوید.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی ISTJ‌

تیپ شخصیتی ISTJ عاشق برنامه ‌ریزی هستند و دوست دارند همه‌چیز را از قبل برنامه‌ریزی کنند. آنها از یک زندگی منظم لذت می‌برند؛ زندگی‌ای که در آن همه‌چیز به‌خوبی سازمان‌دهی شده باشد. این افراد به جزئیات توجه زیادی نشان می‌دهند. اگر اوضاع بهم‌ریخته باشد، نمی‌توانند آرام بنشینند تا وقتی‌که همه‌چیز را مرتب و کار خود را تکمیل کنند.

 تیپ شخصیتی ISTJ منطقی و واقع‌بین هستند. در مواجهه با هر مسئله‌ای، رویکرد منطقی‌ای دارند و وظایف خود را با سرعتی ثابت جلو می‌برند. این افراد به‌راحتی قادر به تمرکز روی یک وظیفه و حذف تمام محرک‌های مزاحم هستند و اغلب به‌عنوان افرادی قابل‌اتکا و قابل‌اعتماد شناخته می‌شوند.

تیپ شخصیتی ISTJ به قوانین و سنت‌ها‌ اهمیت زیادی می‌دهند. این افراد ترجیح می‌دهند از قوانین و عرف جامعه پیروی کنند. گاهی اوقات آنها بیش از حد، خشک و مقرراتی شده و در رابطه با ساختارهای رایج، انعطاف‌پذیر نیستند.

نقاط قوتنقاط ضعف
توجه به جزئیاتقضاوت‌ زیاد
واقع‌بینیفرد‌گرایی
تمرکز بر حالتمایل به مقصر‌دانستن دیگران
منطقی‌بودن و عمل‌گراییبی‌ملاحظگی
منظم و مرتب بودن 

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی ISTJ

بر اساس تست MBTI، چهار رویکرد شناختی (تفکر، احساس، شهود، حس)،  یک سلسله‌مراتب را شکل می‌دهند که هریک یا به بیرون (برون‌گرا) و یا به درون (درون‌گرا) هدایت می‌شود و ترتیب آنها شخصیت فرد را مشخص می‌کند.

رویکرد غالب: درون‌گرای حسی

افراد درون‌گرای حسی، بر زمان حال متمرکز هستند و اطلاعات زیادی از پیرامون خود جذب می‌کنند.

آنها همچنین خاطرات روشنی از گذشته دارند و از این خاطرات و تجارب برای شکل‌دادن به انتظارات معقول از آینده، بهره می‌گیرند.

رویکرد کمکی: برون‌گرای منطقی

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ منطقی و کارآمد هستند و از یافتن توضیح منطقی برای هر چیزی لذت می‌برند.

این افراد ترجیح می‌دهند بر جزئیات تمرکز کنند تا مفاهیم انتزاعی.

مفید و کارآمد بودن برای آنها بسیار مهم است و دانشی را که نتیجه کاربردی و آنی داشته باشند، ارج می‌نهند.

مبنای تصمیم‌ گیری تیپ شخصیتی ISTJ منطق و اطلاعات عینی است نه احساسات شخصی.

رویکرد سوم: درون‌گرای شهودی

تیپ شخصیتی ISTJ هنگام قضاوت، گاهی اوقات بر اساس ارزش‌های درونی خود تفاسیر شخصی ارائه می‌دهند.

این حالت معمولا زمانی را بیان می‌کند که فرد به حس درونی یا شم خود راجع به موضوعی اعتماد می‌کند. این افراد ممکن است بر اساس منطق تصمیم‌گیری کنند، اما اگر صدایی درونی به آنها بگوید که به‌جای توجه مطلق به واقعیت‌ها، به احساس خود هم توجه کنند، قضیه فرق خواهد کرد.

رویکرد فرعی: برون‌گرای حسی

این جنبه از شخصیت، از ایده‌ها و تجارب جدید لذت می‌برد.

این جنبه ضعیف‌ترین جنبه از تیپ شخصیتی ISTJ است، اما گسترش آن می‌تواند تعادل بیشتری به شخصیت ببخشد.

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ که ممکن است بشناسید

  • جورج واشنگتن (George Washington)، رییس جمهور آمریکا؛
  • هنری فورد (Henry Ford)، مخترع؛
  • جانی کارسون (Johnny Carson)، هنرمند؛
  • الیزابت دوم (Elizabet 2)، ملکه انگلیس؛
  • ایواندر هالیفیلد (Evander Holyfield)، بوکسور؛

روابط شخصی تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ ترجیح می‌دهند اوقات خود را به‌تنهایی یا با گروه کوچکی از دوستان نزدیک بگذرانند. افراد با این تیپ شخصیتی معمولا بسیار وفادارند و خود را وقف خانواده و دوستان می‌کنند، اما ممکن است در فهم هیجانات و احساسات خود و دیگران مشکل داشته باشند. آنها ممکن است زیادی خوددار باشند و گاهی نتوانند به احساسات دیگران عکس‌العمل درست نشان دهند؛ بااین‌حال، زمانی که یک تیپ شخصیتی ISTJ به فردی نزدیک شده و از احساسات و نیازهای او آگاه می‌شود، تمام تلاش خود را برای برطرف ساختن آن نیازها خواهد کرد.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ، به‌خاطر نیاز شدید به نظم، اغلب در مسائل مربوط به یادگیری و کار در شرایطی بهتر عمل می‌کنند که برنامه‌ها و وظایف، به‌روشنی مشخص شده باشند و در آنها نیاز به تمرکز بالا روی یک وظیفه درآن‌واحد باشد. آنها چیزهایی را بهتر یاد می‌گیرند که به نظرشان مفید بوده و در دنیای واقعی کاربرد داشته باشند. این افراد به اطلاعات عینی و قطعی جذب شده و ارزش کمی برای دانش تئوری و انتزاعی قائل هستند، مگر اینکه نوعی استفاده کاربردی داشته باشند. تیپ شخصیتی ISTJ انرژی و زمان زیادی روی پروژه‌هایی می‌گذارند که به نظرشان ارزشمند است، اما از هدر دادن زمان و انرژی روی مسائل غیرکاربردی و بیهوده بیزارند.

تیپ شخصیتی ISTJ در شغل‌هایی که نیازمند نظم، ساختار و پشتکار هستند، موفق عمل می‌کنند. شغل‌هایی که با موضوعات ملموس سروکار دارند؛ حسابداری، کتابداری، برنامه‌نویسی و غیره گزینه‌های خوبی برای یک تیپ شخصیتی ISTJ هستند. مشاغلی که دقت، احترام به قوانین و ثبات، نقش اصلی را در آنها ایفا می‌کنند، برای  این افراد جذابیت بیشتری دارند.

بهترین شغل های مناسب تیپ شخصیتی ISTJ‌

ماهیت عمل‌گرای افراد با تیپ شخصیتی ISTJ باعث می‌شود که برای مشاغل خاصی مناسب باشند. هنگامی که یک محیط سازمان‌دهی‌شده با وظایف منطقی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود، توانایی پیشرفت و بهبود بسیاری دارند. مشاغل ISTJ زیر برای مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این افراد بسیار مناسب است:

۱. تحلیل‌گر تجاری

تیپ شخصیتی ISTJ نظم و ساختار را دوست دارند و این می‌تواند زمینه‌ی ورود به موقعیت تحلیل‌گر تجاری باشد. این شغل شامل جمع‌آوری، سازمان‌دهی و پردازش داده‌ها برای ارائه‌ی توصیه‌های تأثیرگذار در حوزه‌ی تجارت است. کار با اعداد و ارقام مشخص از مواردی است که تیپ شخصیتی ISTJ در آن مهارت زیادی دارند و از آن لذت می‌برند. مدیریت و تنظیم اطلاعات برای انواع این افراد آسان است، زیرا بسیار منظم و جزئی‌نگر هستند.

۲. مدیر زنجیره‌ی تأمین

افرادی با تیپ شخصیتی ISTJ به عنوان مدیران زنجیره‌ی تأمین، از مهارت‌های خود برای شناسایی تدارکات پیچیده‌ی زنجیره‌ی تأمین در شرکت استفاده می‌کنند؛ یعنی در حالی که مهارت‌های «تفکر انتقادی» به آن‌ها کمک می‌کند که راه‌حل‌هایی را برای چالش‌های توزیع ارائه دهند، تمام داده‌ها را به‌دقت ردیابی می‌کنند. مدیریت زنجیره‌ی تأمین شامل بخش‌های بسیاری است و تیپ شخصیتی ISTJ این فرصت را دارند که از صحت کارها مطمئن شوند تا سود به حداکثر برسد.

۳. حساب‌دار رسمی مستقل (CPA)

کار به عنوان حساب‌دار رسمی مستقل روش خوبی برای نشان دادن توانایی‌های تحلیلی در افراد با تیپ شخصیتی ISTJ است. این شغل فرصتی را برای کار با داده‌های مشخص فراهم می‌کند و اطمینان خواهید داشت که همه‌چیز از مقررات دقیقی پیروی می‌کند.

تیپ شخصیتی ISTJ نیز پیرو قوانین حاکم بر محیط کارشان هستند که در زمینه‌ی مدیریت پول و سرمایه‌گذاری، آن‌ها را افرادی قابل‌اعتماد می‌کند. بیش‌تر کارها به طور مستقل و در یک محیط آرام و سازمان‌دهی‌شده انجام می‌شوند. این موقعیت شغلی پایدار و قابل‌پیش‌بینی است که بسیار موردتوجه افرادی با تیپ شخصیتی ISTJ است.

۴. دندان‌پزشک

تیپ شخصیتی ISTJ به دلیل جزئی‌نگری و منظم بودن، برای فعالیت به عنوان یک دندان‌پزشک اولویت دارند. دندان‌پزشکان در مطب‌های آرام و تمیز، و معمولا به طور مستقل کار می‌کنند. وظایف شغلی آن‌ها مانند معاینات بیمار، تجزیه‌وتحلیل اشعه‌ی ایکس و تشخیص مشکلات دهان و دندان امری قابل‌پیش‌بینی است که فرایندهای منطقی این تیپ شخصیتی را به‌خوبی به کار می‌گیرند. ISTJها در حفظ تمرکز برای انجام کارهای پیچیده‌ی دندان‌پزشکی، مانند پُر کردن حفره‌ها، کشیدن دندان و استفاده از درزگیر یا تاج، مهارت دارند.

۵. کارمند بانک

به این دلیل که تیپ شخصیتی ISTJ روش‌مند و جزئی‌نگر هستند، حوزه‌ی اداری بانک برای مهارت‌های آن‌ها بسیار مناسب است. این موقعیت به سطح بالایی از مسئولیت نیاز دارد که تیپ شخصیتی ISTJ در آن مهارت بالایی دارند. این گروه هم‌چنین در پیروی از قوانین سخت‌گیرانه ماهر هستند که به آن‌ها کمک می‌کند تا از تقلب جلوگیری کنند و مطمئن شوند که تمام معاملات مالی با دقت بالایی انجام شده‌اند. تیپ شخصیتی ISTJ در پیروی از دستورالعمل‌های دقیق پردازش سپرده‌ها، برداشت‌ها، نقل و انتقالات، حواله‌ها و سایر انواع معاملات بسیار سرآمد هستند.

۶. افسر نظامی

تیپ شخصیتی ISTJ فداکار، مسئولیت‌پذیر و وظیفه‌شناس هستند. این ویژگی‌ها زمینه‌ی ورود به شغل نظامی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. این افراد سلسله‌مراتبی را که ارتش ارائه می‌دهد، دوست دارند. تیپ شخصیتی ISTJ می‌توانند از برنامه‌های عملیاتی دقیقی پیروی کنند و در زمینه‌ی برآورده کردن احتیاجات نظامی مشکلی ندارند؛ هم‌چنین از مشاغل نظامی،‌ که آن‌ها را با افرادی هم‌فکر در یک محیط احاطه کرده‌است، استقبال می‌کنند.

۷. بازرس

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ برای شغل بازرسی کاملا مناسب هستند. از آن‌جایی که آن‌ها مشاغل دارای قوانین و مقررات را ترجیح می‌دهند، در موقعیت‌های شغلی‌ای که امکان پیروی از دستورالعمل‌ها برایشان وجود دارد، اولویت دارند. دقت بالای این افراد هم‌چنین برای بررسی‌های جزئی امکانات، محصولات و مواد مناسب است. مشاغل احتمالی برای تیپ شخصیتی ISTJ می‌تواند مانند بازرس ساختمان، بازرس آتش‌نشانی، بازرس بهداشت یا بازرس کنترل کیفیت باشد.

مشاغلی که تیپ شخصیتی ISTJ باید از آن‌ها خودداری کنند

در حالی که برخی مشاغل برای افرادی با تیپ شخصیتی ISTJ بسیار مناسب هستند، برخی دیگر با مهارت‌ها و توانایی‌های این افراد سازگار نیستند. اگر دارای شخصیت ISTJ هستید، بهتر است از ورود به مسیرهای شغلی زیر خودداری کنید:

۱. هنرمند

کارهای خلاقانه اغلب برای تیپ شخصیتی ISTJ، که خواستار قواعد و انتظارات مشخصی هستند، بسیار انتزاعی و نامتناسب‌اند.

 

این نوع مشاغل نیازمند داشتن روحیه‌ی اجتماعی است و برای افراد با تیپ شخصیتی ISTJ بسیار طاقت‌فرسا خواهد بود.

۳. مدیر رویداد

تغییرات مداوم در لحظات پایانی و دشوای‌های مواجهه با برخی از مشتریان برای افراد با تیپ شخصیتی ISTJ ناامیدکننده است.

۴. روزنامه‌نگار

غیرقابل‌پیش‌بینی بودن این حوزه‌ی شغلی و ماهیت عینی این کار برای افرادی با تیپ شخصیتی ISTJ، که روش‌مند و قاطع هستند، دشوار است.

۵. روان‌شناس

تیپ شخصیتی ISTJ در جست‌وجوی پاسخ‌های واضح و قطعی هستند که اغلب در این موقعیت شغلی یافت نمی‌شود.

۶. روابط‌عمومی

تیپ شخصیتی ISTJ شغلی را ترجیح می‌دهند که در طی آن با مردم در ارتباط نباشند.

نکاتی برای تعامل با تیپ شخصیتی ISTJ‌

روابط دوستانه تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ بیش از همه با افرادی دوست می‌شوند که شبیه خودشان باشند. آنها به این علت که آدمهای جدی و خشکی هستند، از کمی شوخی و سرگرمی لذت می‌برند؛ همچنین ممکن است که خیلی مایل نباشند چیزهای جدید را امتحان کنند، اما اگر به این افراد کمک کنید تا سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی را که دوست دارند، دنبال کنند، به آنها ثابت می‌کنید که دوست خوبی هستید.

والدین

والدین از نوع تیپ شخصیتی ISTJ، توجه ویژه‌ای به سنت‌ها دارند و در فراهم‌کردن امنیت و راحتی برای فرزندانشان از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. آنها با احترام و مراقبت، با فرزندان خود رفتار می‌کنند و انتظار دارند که در مقابل همان رفتار را دریافت کنند.

والدین می‌دانند که با فراهم‌کردن ثبات برای فرزندان ISTJ خود، به آنها احساس امنیت بیشتری می‌دهند. رعایت روتین‌ها، درمیان‌گذاشتن تدریجی تغییرات احتمالی و فرصت‌دادن برای انطباق با شرایط جدید، ازجمله کارهایی است که به فرزند تیپ شخصیتی ISTJ کمک بسیاری خواهد کرد.

روابط عاطفی تیپ شخصیتی ISTJ

اگرچه تیپ شخصیتی ISTJ هم ممکن است احساسات عمیقی را تجربه ‌کنند، اغلب در نشان‌دادن جنبه رمانتیک خود به مشکل برمی‌خورند. بهتر است در شروع رابطه با یک تیپ شخصیتی ISTJ انتظار نداشته باشید که او بلافاصله افکار و احساساتش را با شما در میان بگذارد. ممکن است گاهی اوقات این‌طور به نظر برسد که او به احساسات شما توجه نمی‌کند؛ در این مواقع شما می‌توانید با بیان منطقی مشکلاتتان و توضیح ملموس آنها، به او کمک کنید تا به احساسات شما پی ببرد.

تحلیل تیپ شخصیتی ISTP ؛ زبردست (درون‌گرا، حسی، منطقی، ادراکی)

تیپ شخصیتی ISTP یکی از ۱۶ نوع شخصیت مطابق با شاخص تست MBTI است. افراد با این نوع شخصیت از تنها فکرکردن، لذت می‌برند و به‌شدت مستقل هستند؛ همچنین این افراد عمل‌گرا، علاقه‌مند به فعالیت، تجربیات جدید و آزادی عمل، در حیطه خود هستند.

 افراد با تیپ شخصیتی ISTP از تماشای نحوه رویکرد اشیا لذت می‌برند. آنها منطقی و معقول هستند، اما بیشتر از ایده‌های انتزاعی، به ایده‌های عملی علاقه دارند. این افراد عاشق انجام کارهای جدید هستند و با کارهای روزمره خیلی زود بی‌حوصله می‌شوند. در این مطلب، با ویژگی‌های رفتاری و سایر مشخصات این تیپ شخصیتی آشنا می‌شوید.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی ISTP

 
  • تیپ شخصیتی ISTP‌ نتیجه‌گرا است. آنها در هنگام بروز مشکل، می‌خواهند به‌سرعت علت‌یابی کنند و به‌نوعی آن را حل کنند. معمولا  تیپ شخصیتی ISTP نسبت به دیگران، بی‌سروصدا و آسان‌گیر توصیف می‌شود.
  • افراد با تیپ شخصیتی ISTP از تجربیات جدید لذت می‌برند و ممکن است غالبا درگیر رفتارهای هیجان‌انگیز و حتی ریسک‌پذیر شوند. آنها اغلب مشغول سرگرمی‌های پرریسک یا سرعتی، مانند موتورسواری، گلایدرسواری، بانجی‌جامپینگ، موج‌سواری یا هاکی‌روی‌یخ، هستند. در بعضی موارد، ممکن است با انتخاب مشاغلی مثل مسابقه، پرواز یا آتش‌نشانی، به‌دنبال ماجراجویی خود باشند.
  • آنها ترجیح می‌دهند به‌جای اعتقادات یا ارزش‌های شخصی، بر اساس معیارهای عینی قضاوت کنند.
  • تیپ شخصیتی ISTP به‌خوبی حالات عاطفی دیگران را نمی‌فهمد و بعضی اوقات نمی‌توان آنها را مسئولیت‌پذیر دانست؛ همچنین این افراد از احساسات خود فاصله می‌گیرند، تا زمانی که بیش از حد احساسی نشوند، از احساسات خود غافل خواهند بود.
  • یکی از شایعه‌های رایج درمورد شخصیت ISTP، کم‌صحبتی و صبوری آنها هستند. اگرچه محافظه‌کار هستند، به این معنی نیست که احساسات قوی را تجربه نمی‌کنند. درعوض، با حفظ خون‌سردی و در راستای اهداف خود، در مقابله با بحران، خوب عمل می‌کنند.
نقاط قوتنقاط ضعف
منطقیبه‌سختی می‌توان او را شناخت
با تجربه‌کردن می‌آموزدبی‌احساس
عمل‌گرابه‌راحتی خسته می‌شود
واقع‌گرا و اهل تجربهریسک‌پذیر
از تجربیات جدید لذت می‌بردتعهد را دوست ندارد 
دارای اعتمادبه‌نفس و آسان‌گیر 

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی ISTP

رویکرد غالب هر فرد، برجسته‌ترین وجه شخصیتی او است؛ البته رویکرد کمکی نیز نقش مهمی‌ در حمایت آن دارد. رویکردهای سوم و آخر، از اهمیت کمتری برخوردار هستند و ممکن است به‌طور عمده، مبتنی بر ناخودآگاه باشند یا حتی در مواقع استرس‌زا، آشکارتر شوند.

غالب: منطقی درون‌گرا

  • تیپ شخصیتی ISTP، وقت زیادی را صرف تفکر و بررسی اطلاعات می‌کند؛ یعنی آنها وقت زیادی برای توضیح خود صرف نمی‌کنند، بنابراین اغلب به ساکت‌بودن معروف هستند.
  • ممکن است به نظر برسد که رویکردهای ISTP در فرایند تصمیم‌گیری بسیار گیج‌کننده‌اند، اما اقدامات آنها درواقع، مبتنی بر مشاهده و تفکر دقیق است.
  • برخورد آنها با اطراف منطقی و معقول است، بنابراین اغلب روی مسائل مفید و عملی متمرکز می‌شوند.
  • از آنجا که افراد با تیپ شخصیتی ISTP بسیار منطقی هستند، در موقعیت‌های مختلف به‌صورت عینی نگاه می‌کنند و در هنگام تصمیم‌گیری، از عوامل ذهنی یا عاطفی فاصله می‌گیرند. شناخت این افراد سخت است، زیرا اغلب آنها بر عمل و نتایج متمرکز هستند تا احساسات. 

کمکی: ادراکی برون‌گرا

  • افراد با تیپ شخصیتی ISTP، ترجیح می‌دهند بر زمان حال متمرکز شوند و یک روز را، به هر مسئله‌ای اختصاص دهند. آنها اغلب از تعهدات بلندمدت سر باز می‌زنند و ترجیح می‌دهند به‌جای تفکر درمورد برنامه‌ها و امکانات آینده، روی "همین زمان و همین مکان" تمرکز کنند.
  • تیپ شخصیتی ISTP، معمولا منطقی هستند و از یادگیری و درک نحوه رویکرد امور لذت می‌برند. آنها ممکن است برای دیدن نحوه رویکرد یک وسیله مکانیکی، قطعات آن را از هم تفکیک کنند.
  • باوجود برخورداری از درک اطلاعات انتزاعی و تئوریکی خوب، علاقه خاصی به چنین مواردی ندارند، مگر اینکه بتوانند کاربرد عملی آن را ببینند. 

بخش سوم: شهودی درون‌گرا

 
  • این رویکرد اغلب به‌طور ناخودآگاه در شخصیت ISTP عمل می‌کند. باوجود اینکه معمولا به ایده‌های انتزاعی علاقه ندارند، ممکن است چنین مفاهیمی ‌را در پیش بگیرند و سعی کنند آنها را به راه‌حل‌های عملی یا تجربی تبدیل کنند.
  • گاهی اوقات هنگام تصمیم‌گیری، تیپ شخصیتی ISTP، رویکردی ورای احساسات را تجربه می‌کند. این جنبه از شخصیت، با ترکیب اطلاعات حاصل از کارکردهای اصلی و کمکی، کشف‌وشهودهای ناگهانی را بر عهده دارد.

آخرین بخش: برون‌گرای احساسی

  • این جنبه از شخصیت در پس‌زمینه شخصیت ISTP فعالیت می‌کند، هرچند در مواقع استرس‌زا، بیشتر بروز پیدا می‌کند.
  • افراد با تیپ شخصیتی ISTP، در مواقع پرفشار، گاهی می‌توانند در بیرون‌آمدن ناگهانی از فاز احساسی، آسیب ببینند. آنها اغلب احساسات خود را نادیده می‌گیرند تا نقطه‌ای که عصبانیتشان به اوج برسد و این می‌تواند منجر به بروز نامناسب احساسات آنها شود. 

افراد با تیپ شخصیتی ISTP که ممکن است بشناسید

  • کلینت ایستوود (Clint Eastwood)، بازیگر؛
  • زاخاری تیلور (Zachary Taylor)، رئیس جمهور ایالات متحده؛
  • آلن شپرد (Alan Shepherd)، فضانورد؛
  • آملی ارهارت (Ameli Earhart)، خلبان؛
  • هان سولو (Han Solo)، شخصیت جنگ ستارگان.

روابط شخصی تیپ شخصیتی ISTP

 

آنها معمولا احساسات خود را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارند. باوجود اینکه از شنیدن تفکرات دیگران لذت می‌برند، اغلب عقاید خود را بیان نمی‌کنند. به همین دلایل، مردم گاهی اوقات شناخت افراد با تیپ شخصیتی ISTP را دشوار می‌دانند. آنها معمولا دوستانی با سرگرمی‌های مشابه پیدا می‌کنند و از وقت‌‌گذراندن با این دوستان لذت می‌برند.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ISTP

از آنجا که تیپ شخصیتی ISTP درون‌گراست، در کارهایی که به‌تنهایی انجام می‌شوند، رویکرد خوبی دارد. افراد با تیپ شخصیتی ISTP، ساختار بیش‌ازحد را نمی‌پسندند و در مشاغلی با آزادی و استقلال زیاد، خوب عمل می‌کنند. از آنجا که آنها بسیار منطقی هستند، غالبا از کارهایی که نیاز به استدلال و تجربه عملی دارند، لذت می‌برند. به‌طور خاص، این افراد، فعالیت‌هایی با کاربردهای عملی و واقعی را دوست دارند. 

بهترین شغل های مناسب تیپ شخصیتی ISTP 

افرادی که به عنوان تیپ شخصیتی ISTP دسته‌بندی می‌شوند، معمولا از کار قابل‌تأمل و عملی لذت می‌برند. آن‌ها برای مشاغلی که به استفاده از مهارت‌های عملی و علایق فنی آن‌ها نیاز دارند، بسیار مناسب هستند. در این‌جا چند‌ مورد از بهترین مشاغلی که برای تیپ شخصیتی ISTP مناسب هستند را آورده‌ایم. اگر این تیپ شخصیتی را دارید، حتما این موارد را در نظر بگیرید.

۱. مهندس

هر نوع کار مهندسی‌ای برای شخصی با تیپ شخصیتی ISTP بسیار مناسب است. ذهن تحلیلی آن‌ها قادر به درک پیچیده‌ترین امور است؛ به عنوان مثال، به عنوان یک مهندس سخت‌افزار کامپیوتر، تیپ شخصیتی ISTP می‌تواند از عیب‌یابی و کنار هم قرار دادن سیستم‌های کامپیوتری لذت ببرد.

این مشاغل از مهارت تفکر انتقادی و توانایی ارائه‌ی راه‌حل‌های منطقی این اشخاص نیز استفاده می‌کند. تیپ‌های شخصیتی ISTP از این واقعیت که مهندسی نتایج ملموسی ایجاد می‌کند که در دنیای واقعی هدف عملی دارند، لذت می‌برد. ماهیت مستقل این کار نیز برای آن‌ها جذاب است.

۲. تکنسین

شغل تکنسین نیز مانند مهندسی، به دانستن زیر‌و‌بم ماشین‌آلات پیچیده نیاز دارد. تیپ شخصیتی ISTP به این دلیل ‌که از مشکلات عیب‌یابی لذت می‌برد، مناسب این نوع کارهاست. مهم نیست که در حال کار روی هواپیما، تجهیزات HVAC یا سیستم‌های الکتریکی هستند، آن‌ها در هر موقعیتی می‌توانند از مهارت‌های حل مسئله و منطق خود به‌خوبی استفاده کنند.

 

۳. کارگر ساختمانی

کارهای ساختمانی به تیپ شخصیتی ISTP این امکان را می‌دهد تا در پروژه‌های عملی با یک هدف معین شرکت کند. کسانی که دوست دارند در کار خود غرق شوند و از آن لذت ببرند، از ساخت و بازسازی ساختمان‌ها نیز لذت می‌برند. این مشاغل فرصت یافتن راه‌حل‌های منطقی برای حل چالش‌ها را نیز فراهم می‌کند. تیپ شخصیتی ISTP ماهیتی جزئی‌نگر دارند که به آن‌ها کمک می‌کند تا مطمئن شوند که کار به‌درستی انجام شده‌است.

۴. بازرس

مشاغلی مانند بازرس ساختمان یا بازرس بهداشتی، برای تیپ شخصیتی ISTP جذاب است، زیرا این کار به یک ذهن تحلیلی و جزئی‌نگر نیاز دارد. این تیپ شخصیتی در حفظ و اجرای طیف گسترده‌ای از قوانین و مقررات ماهر است. تیپ شخصیتی ISTP دوست ندارند در انجام وظایف خود عجله کنند؛ بنابراین، در هر بازرسی، زمان لازم را برای انجام دقیق کار صرف می‌کنند. ماهیت مستقل این شغل توجه ISTPهای آرام را به خود جلب می‌کند.

۵. ماشین‌سازی

کار با تجهیزات گران‌قیمت و خطرناک به تمرکز شدید و توجه به جزئیات نیاز دارد. از آن‌جا که تیپ شخصیتی ISTP در هر دوی این زمینه‌ها سرآمدند، برای کار کردن به عنوان یک ماشین‌ساز مناسب هستند. این شغل برای ISTP کار بزرگی محسوب می‌شود، زیرا حاصل تلاش و کار خود را مشاهده می‌کنند. کار ماشین‌سازی انفرادی است و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که از شغل آرام و حساسی که دوست دارند، لذت ببرند.

۶. پزشک پزشکی قانونی

علم پزشکی قانونی نیازمند توجه به جزئیات، مهارت حل مسئله و مهارت تفکر انتقادی است؛ به همین دلایل، برای تیپ شخصیتی ISTP بسیار مناسب است. این شغل شامل شواهد ملموسی مانند اثر انگشت و دی‌ان‌ای (DNA) است و بیش‌تر کارها در محیط آرام آزمایشگاهی انجام می‌شود.

وظایف این شغل عبارت‌اند از: جمع‌آوری و تجزیه‌و‌تحلیل نمونه‌ها، نوشتن گزارش‌ها و یادآوری جزئیات در هنگام دادگاه. بیش‌تر نیازهای شغلی پزشک قانونی با ویژگی‌های مرتبط با تیپ شخصیتی ISTP مطابقت دارند.

مشاغلی که تیپ شخصیتی ISTP باید از آن‌ها خودداری کنند

۱. هنرمند

گرچه تیپ شخصیتی ISTP دوست دارند در کار خود به نتایچ ملموسی دست پیدا کنند، آن‌ها کارهای عملی را به کارهای خلاقانه ترجیح می‌دهند.

۲. روحانیت

این شغل جزو کارهای اجتماعی است و این مسیر شغلی مناسب افراد با تیپ شخصیتی ISTP منطقی و تحلیلی نیست.

۳. مدیر

تیپ شخصیتی ISTP ترجیح می‌دهند روی کارهای دقیق کار کنند تا این‌که با هم‌کاران در ارتباط باشند و درباره‌ی پروژه‌های بزرگ صحبت کنند.

۴. بازاریاب

هیچ راه‌حل روشنی برای چالش‌های بازاریابی وجود ندارد و این امر می‌تواند برای تیپ شخصیتی ISTPا ناامید‌کننده باشد.

۵. پذیرش هتل

اجتماعی‌ بودن از واجبات این شغل است که برای تیپ شخصیتی ISTP درون‌گرا طاقت‌فرسا است.

۶.  مددکار اجتماعی

کار‌ کردن با جمعیت‌های آسیب‌پذیر سبب بروز اختلالات روحی در تیپ شخصیتی ISTP می‌شود.

تیپ شخصیتی ISTP دارای چندین ویژگی بسیار ارزش‌مند است. تعهد آن‌ها به بهبود عملکرد و یافتن روش‌های عملی، سبب افزایش مهارت حل مسئله‌ی ایشان می‌شود و تمرکز شدید آن‌ها باعث می‌شود که در محل کار فوق‌العاده مثمر‌ثمر باشند. اگر شما هم دارای این تیپ شخصیتی هستید، بهتر است که در یکی از این مشاغل پیشنهادی مشغول به کار شوید.

نکاتی برای تعامل با تیپ شخصیتی ISTP

دوستی تیپ شخصیتی ISTP

این افراد معمولا کنجکاو و حتی ماجراجو هستند، البته نیاز به تنهایی نیز دارند. اگر بخواهید با آنها به گردش بروید و تجربیات جدیدی را دنبال کنید، بهترین دوست آنها خواهید شد، اما اگر تمایلی به بیرون رفتن نداشتند، به نیاز آنها به صلح و آرامش احترام بگذارید.

والدین

اگر والدین فرزندان با تیپ شخصیتی ISTP هستید، احتمالا به‌خوبی از ماهیت مستقل و ماجراجوی آنها آگاه هستید. شما می‌توانید با فراهم‌کردن فرصت‌های ایمن و سالم برای کشف امور به‌تنهایی، اعتمادبه‌نفس آنها را ترغیب کنید. برای آنها قوانین و راهنمایی‌هایی ارائه دهید، اما مراقب باشید زیاد از حد نباشد. به کودک خود فرصتی شگفت‌انگیز برای یادگیری در فضای باز، همچنین تجربه نحوه کار با هرچیزی را بدهید.

 

از آنجا که تیپ شخصیتی ISTP، بیشتر در زمان حال زندگی می‌کنند، تعهدات بلندمدت برای آنها می‌تواند یک چالش واقعی باشد. شما می‌توانید با انجام امور به‌صورت روزمره و احترام به نیاز مبرم آنها به استقلال، رابطه خود را با شریک زندگی خود که دارای تیپ شخصیتی ISTP است، تقویت کنید.

تحلیل تیپ شخصیتی ESTJ ؛ کارگردان (برون‌گرا، احساسی، منطقی، قضاوت‌گر)

تیپ شخصیتی ESTJ یکی از ۱۶ نوع تیپ شخصیتی است که توسط شاخص مایرز- بریگز (Mayers Briggs) یا همان تست MBTI مشخص شده است. تیپ شخصیتی ESTJ اغلب افرادی عمل‌گرا و مسئولیت‌پذیر توصیف می‌شوند. آنها در اینجا و اکنون زندگی می‌کنند و همواره نگران هستند که همه‌چیز روان و مطابق با قانون اجرا شود. آنها به سنت، معیارها و قوانین متعهد هستند، اعتقادات محکمی دارند و انتظار دارند که دیگران نیز از این اصول پیروی کنند. تقریبا ۸ تا ۱۲ درصد از کل افراد دارای تیپ شخصیتی ESTJ هستند. در این مطلب، با ویژگی‌های رفتاری و سایر مشخصات این تیپ شخصیتی آشنا می‌شوید.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی ESTJ

افرادی با این نوع تیپ شخصیتی برای سنت، قوانین و امنیت ارزش زیادی قائل هستند. حفظ وضع موجود برای تیپ شخصیتی ESTJ مهم است و آنها اغلب در تشکلات مدنی، دولتی و اجتماعی شرکت می‌کنند.

به‌دلیل رویکرد ارتدوکس (سفت و سخت از نظر اعتقادی) تیپ شخصیتی ESTJ به زندگی، بعضی اوقات می‌توان آنها را جدی، سخت‌گیر و سرکش دانست. نگرش مسئولیت‌ پذیری این اشخاص، برای تصدی سمَت‌های رهبری اهمیت دارد.

اعتماد به‌ نفس و اعتقادات محکم، آنها را در اجرای بهتر برنامه‌ها یاری می‌کند، اما در بعضی مواقع می‌توانند انتقادی و بیش از حد پرخاشگر باشند، به‌ویژه هنگامی که افراد دیگر نتوانند مطابق با استانداردهای بالای خود عمل کنند.

مردم اغلب، تیپ شخصیتی ESTJ را افرادی قابل‌پیش‌بینی، باثبات، متعهد و عمل‌گرا می‌شناسند. آنها در بیان نظراتشان صریح و صادق هستند تاحدی‌که گاهی اوقات می‌تواند خشن یا بیش از حد انتقادی باشد.

نقاط قوتنقاط ضعف
عمل‌گرا و واقع‌بینبی‌احساس
قابل‌اعتمادسرسخت (انعطاف‌ناپذیر)
دارای اعتمادبه‌نفسضعیف در بیان احساسات
کوشااستدلالی
سنتیریاست‌طلب
مهارت‌های قوی در زمینه رهبری 

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی ESTJ

MBTI می‌گوید که هر تیپ شخصیتی از تعدادی رویکرد شناختی (سنجش، تفکر، احساس و شهود) تشکیل شده است که یا به جهان خارج (برون‌گرا) یا به جهان درون (درون‌گرا) هدایت می‌شوند.

رویکرد غالب، رویکردی است که نقش اصلی را در شخصیت ایفا می‌کند، هرچند که رویکرد کمکی، نقش حمایتی مهمی را بر عهده دارد. رویکرد درجه سوم و پایین‌تر اهمیت کم‌تری دارد، اما هنوز هم می‌تواند روی نحوه رفتار و تعامل مردم با جهان تأثیر بگذارد.

رویکرد غالب: برون‌گرای منطقی

تیپ شخصیتی ESTJ برای تصمیم‌ گیری، به‌جای احساسات شخصی، بر اطلاعات و منطق عینی تکیه می‌کنند. آنها در تصمیم‌گیری‌های عینی و غیرشخصی مهارت دارند و به‌جای اینکه هنگام تصمیم‌گیری روی احساسات ذهنی خودشان تمرکز کنند، واقعیت‌ها و منطق را در نظر می‌گیرند تا بتوانند انتخاب عقلانی‌ای داشته باشند.

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ بسیار عمل‌گرا هستند. آنها از یادگیری چیزهایی که در دنیای واقعی وجود دارد، لذت می‌برند و تمایلی به موارد انتزاعی یا نظری ندارند. این افراد واقعیت‌ها را ترجیح می‌دهند.

آنها در انتخاب‌های سریع و سرنوشت‌ساز، خوب عمل می‌کنند، اما ممکن است گاهی در داوری یک موقعیت عجله کنند و تمام اطلاعات را بررسی نکنند. جنبه مثبت این ویژگی، رهبری خوب آنها است ولی گاهی اوقات می‌تواند باعث ناراحتی یا دل‌خوری شود.

رویکرد کمکی: درون‌گرای سنجشی

آنها می‌توانند جزئیات را به‌خوبی به یاد آورند. خاطراتشان از وقایع گذشته می‌تواند کاملا واضح باشد و اغلب از یادآوری تجربیات گذشته خود برای ایجاد ارتباط با رویدادهای حاضر استفاده می‌کنند.

ازآنجاکه رویکرد حسی آنها درونی است، توجه کمتری به چیزهای نو و تازه دارند و با چیزهای آشنا ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. آنها به برنامه‌های روتین و طبق عادت تمایل دارند تا بر اساس آن عمل کنند. درحالی‌که این امر باعث می‌شود آنها باثبات و قابل‌پیش‌بینی باشند، در بعضی مواقع آنها را جدی و سخت‌گیر می‌کند.

رویکرد سوم:  برون‌گرای شهودی

تیپ شخصیتی ESTJ به‌دنبال ایده‌ها و امکانات جدید است. این ویژگی باعث می‌شود افراد خلاقیت خود را کشف کنند.

ممکن است آنها با پردازش ایده‌ها و اطلاعات جدید، ارتباطات یا الگوهای جدیدی را کشف کنند. درنتیجه با بررسی اطلاعات ورودی، امکان دارد بیش از یک تفسیر یا نتیجه احتمالی وجود داشته باشد.

رویکرد فرعی: درون‌گرای احساسی

وقتی از این رویکرد استفاده می‌شود، تیپ شخصیتی ESTJ بیشتر بر اساس احساسات تصمیم می‌گیرند تا منطق. اغلب در برخی از موقعیت‌ها، ارزش‌های درونی به تصمیم‌گیری بر اساس احساس منجر می‌شود. درحالی‌که این کارکرد اغلب استفاده نمی‌شود؛ در بعضی موارد ممکن است فرد به احساسات درونی خود اجازه دهد تا تفسیر عینی خود را از یک وضعیت نادیده بگیرد.

تیپ شخصیتی ESTJ تمایل دارد که بیشتر به احساسات خود فکر کند، بنابراین این عملکرد اغلب به‌صورت ناخودآگاه عمل می‌کند.

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ که ممکن است بشناسید

  • لیندون بی. جانسون (Lyndon B. Johnson)، رئیس‌جمهور آمریکا؛
  • میگِن کلی (Megyn Kelly)، شخصیت تلویزیونی؛
  • بیلی گراهام (Billy Graham)، کشیش؛
  • الِک بالدوین (Alec Baldwin)، هنرپیشه؛
  • دارت وادر (Darth Vader)، شخصیت جنگ ستارگان.

روابط شخصی تیپ شخصیتی ESTJ

تیپ شخصیتی ESTJ مانند برون‌گرایان، بسیار خوش‌برخورد هستند و از وقت‌گذرانی در کنار دیگران لذت می‌برند. آنها می‌توانند در موقعیت‌های اجتماعی، بسیار پرجنب‌وجوش و خوش‌مشرب باشند و اغلب از اینکه کانون توجه باشند، لذت می‌برند.

همچنین خانواده برای تیپ شخصیتی ESTJ بسیار مهم است. این اشخاص برای انجام وظایف خانوادگی خود تلاش زیادی می‌کنند. رویدادهای اجتماعی برایشان اهمیت دارد؛ همچنین آنها روزهای مهمی مانند روز تولد و سالگرد را به‌خوبی  به‌‌ خاطر می‌سپارند. آنها مشتاق شرکت در مراسم عروسی، دیدارهای خانوادگی، مهمانی‌‌های ایام تعطیل، دیدارهای دوستانه و مناسبات دیگر هستند.

یکی از  ضعف‌های  بالقوه آنها، سخت‌گیری در مورد قوانین و اصول است. آنها نظر خود را کاملا جدی می‌گیرند، اما به‌مراتب، کمتر تمایل دارند به نظر دیگران درمورد یک موضوع گوش دهند.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ESTJ

ازآنجایی‌که تیپ شخصیتی ESTJ طرف‌دار نظم و سازمان هستند، اغلب در نقش‌های نظارتی عملکرد خوبی دارند. در چنین موقعیت‌هایی، آنها متعهد می‌شوند که اعضای گروه از قواعد، سنن و قوانینی که توسط مقامات عالیه وضع شده است، پیروی کنند.

این افراد در موقعیت‌های درسی و کاری، بسیار کوشا و قابل‌اعتماد هستند. آنها کارها را به‌خوبی پیگیری کرده و برای مشتری احترام زیادی قائل هستند. آنها در به‌انجام‌رساندن امور بسیار دقیق و خوش‌قول هستند و به‌ندرت درباره کار سوال یا شکایتی دارند.

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ، دارای طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های شخصیتی هستند که به آنها کمک می‌کند تا در چندین حرفه مختلف، برتر باشند. تأکید آنها بر قوانین و اصول باعث می‌شود برای سمَت‌های نظارتی و مدیریتی مناسب باشند؛ حال آنکه احترام‌گذاشتن ایشان به قوانین، اختیارات و نظم، کمک می‌کند تا در مشاغل مرتبط با اجرای قانون، پیشرفت کنند.

بهترین شغل های مناسب تیپ شخصیتی ESTJ

تیپ شخصیتی ESTJ باید مؤلفه‌ای از رهبری یا مدیریت را در شغل خود داشته‌باشند. برخی ‌اوقات، بیش‌تر افراد دارای این شخصیت، در رابطه با راهنمایی دیگران حس بسیار قوی‌ای دارند. سخت‌کوشی و تعهد آن‌ها مثال‌زدنی است و بسیاری از صنایع خواهان آن‌ها هستند.

اگر شما به دنبال شغلی مناسب ESTJ هستید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

۱.قضاوت

اگر به حقوق علاقه‌مند هستید و شخصیت ESTJ دارید، «قضاوت» شغلی است که می‌توانید به آن فکر کنید. اگرچه برای درخواست چنین موقعیت شغلی‌ای نیاز به تجربه‌ی بسیاری در سیستم قضایی دارید، دنبال کردن این مسیر شغلی برای بسیاری از ESTJها ارزش‌مند و خوشایند است. این افراد در تجسم نکات اصلی مسیر موفقیت و رسیدن گام ‌به ‌گام به آن بسیار ماهر هستند و از نادرستی و بی‌نظمی بسیار متنفر. به عنوان یک قاضی، می‌توانید به طور جدی در جهت حل این مشکلات در جامعه کار کنید.

۲. مربی

بسیاری از شخصیت‌های ESTJ افرادی پرانرژی هستند و مهارت‌های رهبری آن‌ها مناسب شغل مربی‌گری است. تعداد بسیاری از تیپ شخصیتی ESTJ در دوران مدرسه ورزش بازی می‌کردند و اغلب کاپیتان تیم بوده‌اند. این تجربیات اولیه چیزی را در اختیار شما قرار می‌دهند که بعدا برای تبدیل شدن به یک مربی موفق به آن نیاز دارید. مهارت‌های آنان در الهام‌بخشی به تیم برای موفقیت، ساخت مهارت‌های کارگروهی و آموزش منظم برای پیشرفت در طول زمان، بسیار اثربخش خواهد بود.

این مهارت‌ها هم‌چنین در وظایف مربی شرکت، مانند بازاریابی، مشاوران مالی یا مدیریتی، به کار گرفته می‌شوند.

۳. مدیر مالی

تیپ شخصیتی ESTJ عشق ذاتی به نظم و ساختارمندی دارند که این ویژگی آن‌ها را برای داشتن شغل موفق در اقتصاد مناسب می‌کند. این افراد مدیریت بودجه‌ی مالی را زیر نظر دارند که این ویژگی باعث می‌شود که در خط مقدم خَلق ایده‌های جدید برای پربازده‌ کردن سیستم‌ها، ذخیره‌ی پول و بهبود کارآمدی قرار بگیرند. تیپ شخصیتی ESTJ، به عنوان مدیر مالی، می‌توانند هم نظم نگه‌داری اسناد مالی و هم جنبه‌ی رهبری و نظارت بر افراد تیم را تجربه کنند.

۴. مدیر هتل

شما، به عنوان مدیر هتل، به طور مرتب با چالش‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوید. در این موقعیت شغلی، باید بتوانید با برقراری دقیق نظم، مشکلات را حل کنید. تیپ شخصیتی ESTJ به صورت طبیعی، هرجایی که امکانش باشد، روال‌ها و روندهای کارآمد را اجرا می‌کند. در صنعت هتل‌داری، این ویژگی‌ها می‌توانند به سطح فوق‌العاده‌ای از خدمات مشتری، از تجربه‌ی پذیرش گرفته تا نظافت اتاق، منجر شوند.

۵. مدیرعامل اجرایی

بهترین مشاغل در این لیست از تمایل ذاتی تیپ شخصیتی ESTJ به نظم و ترتیب استفاده می‌کند. این افراد رهبران فوق‌العاده‌ای هستند، زیرا هدف‌گرا، متمرکز و منسجم‌اند؛ هم‌چنین، مهارت‌های ارتباطی و تعاملی قوی‌ای برای رهبری اجرایی دارند. برای مدیرعامل اجرایی (CEO) این مهارت‌ها در حفظ کیفیت کنترل، بودجه و استمرار انگیزه‌ی کارمندان با اهداف و مأموریت شرکت نقش مؤثری خواهد داشت.

۶. مشاور املاک

اگر به نظارت روی افراد تیم علاقه ندارید، می‌توانید مهارت‌های سازمانی و رهبری خود را در مشاور املاک به کار بگیرید. این متخصصان اغلب برای خودشان کار می‌کنند و انعطاف‌پذیری بسیاری در تنظیم برنامه‌های خود دارند. تیپ شخصیتی ESTJ در تنظیم و به دست آوردن اهداف شخصی خود چالش‌های بسیاری در این زمینه دارند تا نیازهایشان رفع شود. توانایی تیپ شخصیتی ESTJ در سازمان‌دهی و تجسم جدول زمانی پروژه برای این مسیر شغلی، خودانگیزشی بسیار عالی‌ای محسوب می‌شود.

مشاغلی که تیپ شخصیتی ESTJ باید از آن‌ها خودداری کنند

ذات ساختارمند شخصیت ESTJ ممکن است در همه‌ی مشاغل موفق نباشد. مشاغل بسیاری وجود دارند که برای افرادی با شخصیت ESTJ چالش‌برانگیز خواهند بود.

در ادامه، نمونه‌هایی از این مشاغل را ذکر می‌کنیم:

۱. هنرمند

اگرچه بی شک تیپ شخصیتی ESTJ شخصیتی خلاق است، ممکن است نوع زندگی بدون نظم هنرمندان را دوست نداشته‌باشند. این مسئله گروه‌هایی چون نویسنده، آهنگ‌ساز و بازیگر را نیز در بر می‌گیرد. این مشاغل اغلب قابل‌‌پیش‌بینی نیستند و با توجه به نیاز ESTJها برای سازمان‌دهی، مشاغل ایدئالی محسوب نمی‌شوند.

۲. کارمند ورود داده‌ها

اگرچه مهارت‌های شما در ساختارمندی و توجه به جزئیات ممکن است برای شغل کارمند ورود داده‌ها مناسب باشد، احتمال بسیاری وجود دارد که دریابید این شغل هیچ‌گونه تعامل فرد به فردی ندارد. در این مشاغل فقط کارهای تکراری با کمی تغییر انجام می‌شوند.

۳. کارمند مهدکودک

کار در محیطی با وجود بچه‌ها اغلب آشفته است و نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد. این شغل به صبر و انعطاف‌پذیری بسیاری نیاز دارد که هر دوی آن‌ها نقطه‌ضعف شخصیت ESTJ محسوب می‌شوند. هرچند این افراد، به‌خصوص هنگام رهبری کودکان، می‌توانند با آن‌ها بسیار خوب باشند، به طور معمول از کار کردن با بچه‌های کوچک در گروه‌های بزرگ لذتی نمی‌برند.

با انتخاب تخصص درست، تیپ شخصیتی ESTJ می‌توانند مسیر رضایت‌مندانه‌ای را در هر صنعتی ایجاد کنند. شخصیت شما برای رهبری طراحی شده‌است؛ بنابراین، فرصت‌هایی را پیدا کنید که از طریق آن‌ها می‌توانید تغییری در محیط کاری خود ایجاد کنید.

نکاتی برای تعامل با تیپ شخصیتی ESTJ

روابط دوستانه تیپ شخصیتی ESTJ

افراد با این نوع شخصیت، بسیار اجتماعی هستند و از اینکه دوستان خود را درگیر فعالیت‌هایی می‌کنند که دوست دارند، لذت می‌برند. آنها اغلب به همه‌چیز اعتماد می‌کنند. اگر دوستی باوفا هستید که به تعهدات خود پایبندید، به‌احتمال‌قوی می‌توانید با یک تیپ شخصیتی ESTJ، رابطه دوستانه محکمی برقرار کنید.

والدین

کودکان دارای تیپ شخصیتی ESTJ تمایل دارند مسئولیت‌پذیر و هدفمند باشند، اما محتاط باشید و انتظارات زیادی از او نداشته باشید. این فرزندان از ساختار و روال لذت می‌برند. اگرچه آنها می‌توانند به‌خوبی راه خود را پیدا کنند، هنوز هم به راهنمایی و قوانینی نیاز دارند تا امنیت لازم را به آنها بدهد.

روابط عاطفی تیپ شخصیتی ESTJ

تیپ شخصیتی ESTJ قابل‌اعتماد هستند و تعهدات خود را جدی می‌گیرند. در روابط خود صادق هستند. آنها تمایل دارند احساسات خود را نادیده بگیرند که این وضع گاهی‌ اوقات برای شریک عاطفی‌شان دشوار است. این اشخاص احساسات خود را به‌ندرت با کلمات بیان می‌کنند و معمولا با عملشان آن را منتقل می‌کنند.

تحلیل تیپ شخصیتی ENTJ ؛ فرمانده (برون گرا، شهودی، منطقی، قضاوت‌گر)

تیپ شخصیتی ENTJ (ای ان تی جی) یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی است که بر اساس شاخص مایرز-بریگز (MBTI) یا همان تست MBTI تعریف شده است. دیگران غالبا این نوع تیپ شخصیتی را جسور، بااعتمادبه‌نفس و شفاف می‌دانند. در این مطلب درباره ویژگی‌های رفتاری و خصوصیات تیپ شخصیتی ENTJ می‌خوانید.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی ENTJ

افراد با این نوع تیپ شخصیتی، از گذراندن وقت با دیگران لذت می‌برند. آنها مهارت‌های کلامی ‌قوی‌ای دارند و تعامل با دیگران کمکشان می‌کند تا پرانرژی باشند.

تیپ شخصیتی ENTJ ترجیح می‌دهند که به‌جای تمرکز روی اینجا و اکنون، درباره آینده فکر کنند. آنها معمولا اطلاعات انتزاعی (ذهنی و نامحسوس) و نظری را جالب‌تر از جزئیات عینی و ملموس می‌دانند.

این گروه هنگام تصمیم‌گیری، بر اطلاعات عینی و منطقی تأکید بیشتری می‌کنند. احساسات شخصی و عواطف دیگران تأثیر زیادی بر انتخاب آنها ندارند.

تیپ شخصیتی ENTJ  برنامه‌ریز هستند. تصمیم‌گیری و داشتن برنامه یا مراحل انجام کار برنامه‌ریزی‌شده به آنها احساس پیش‌بینی‌پذیری و کنترل‌گری می‌دهد.

این نوع شخصیتی بسیار منطقی هستند، در پیدا‌کردن مشکلات بسیار خوب عمل می‌کنند و در به‌عهده‌گرفتن مسئولیت،‌ برتری دارند. این گرایش‌ها، آنها را به رهبران ذاتی تبدیل می‌کند که بر راه‌حل‌های بهتر برای حل مشکلات تمرکز دارند.

 شایعه‌ای درباره افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ (ای ان تی جی) وجود دارد مبنی بر اینکه این تیپ شخصیتی، افرادی سرد و بی‌رحم هستند. با اینکه لزوما با احساسات، میانه خوبی ندارند، ولی این بدان معنی نیست که به‌عمد بی‌عاطفه هستند. این افراد مستعد پنهان‌کردن عواطف و احساسات خود هستند و آنها را ضعفی می‌دانند که نباید برای دیگران آشکار شوند.

نقاط قوتنقاط ضعف
مهارت‌های رهبری قویعجول
بااعتماد‌به‌نفسلجباز
منظمبی‌عاطفه
قدرت تصمیم‌گیری خوبعصبی
جسور و شفافکم‌تحمل و ناسازگار
مهارت‌های ارتباطی قوی 

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی ENTJ 

بر اساس تئوری شخصیت‌شناسی یونگ، MBTI نشان می‌دهد که شخصیت از عملکردهای شناختی متفاوت تشکیل شده‌ است. این رویکردها در درجه اول به دو زیرگروه برون‌گرا و درون‌گرا تقسیم می‌شوند. هرکدام از این رویکردها به جهان‌بینی و تصمیم‌گیری‌های افراد بستگی دارد. عملکرد غالب، برجسته‌ترین وجه شخصیتی است، در حالی که عملکرد کمکی نقش حمایتی دارد. عملکرد سوم تأثیر ضعیفی دارد، اما وقتی فرد تحت‌استرس باشد، می‌تواند آشکارتر شود. عملکرد آخر (فرعی)، اصولا ناخودآگاه و غیرعمدی است و اغلب شامل نقطه‌‌ضعف‌ها می‌شود. پیشرفت این جنبه، می‌تواند به افراد در شکل‌گیری شخصیت متعادل‌تر کمک کند.

رویکرد غالب: برون‌گرای منطقی

این عملکرد ترجیحی تیپ شخصیتی ENTJ است و از طریق نحوه تصمیم‌گیری و قضاوت آنها بیان می‌شود؛

تیپ شخصیتی ENTJ  تمایل دارند که بدون گوش‌دادن و قبل از اینکه همه اطلاعات مربوط به یک موقعیت را به دست آورند، فوری قضاوت کرده و شروع به صحبت کنند؛

در عین حال که آنها تمایل به قضاوت‌های فوری دارند، بسیار منطقی و شهودی نیز هستند. آنها بر تحمیل نظم و معیارهای خود در دنیای اطراف تمرکز دارند. تعیین اهداف قابل‌اندازه‌گیری برایشان مهم است.

رویکرد کمکی: درون‌گرای شهودی

افراد با این نوع تیپ شخصیتی، آینده‌نگر هستند و همیشه هنگام تصمیم‌گیری، تمامی ‌جوانب ممکن را در نظر می‌گیرند.

تیپ شخصیتی ENTJ  آینده‌نگر هستند و از تغییر نمی‌ترسند. آنها به غرایز خود اعتماد دارند، اگرچه ممکن است از عجولانه تصمیم‌گرفتن پشیمان نیز بشنوند.

رویکرد سوم: برون‌گرای حسی

این عملکرد شناختی به تیپ شخصیتی ENTJ  حس ماجراجویی می‌دهد. آنها از تجربیات جدید لذت می‌برند و ممکن است بعضی اوقات درگیر رفتارهای هیجان‌انگیز بشوند.

همچنین با توجه به تمرکز حسی بیرونی در این افراد، آنها قدردان زیبایی‌های زندگی نیز هستند و معمولا از محاصره‌کردن خود با چیزهایی که جذاب یا جالب به نظر می‌رسند، لذت می‌برند.

رویکرد فرعی : درون‌گرای احساسی

درون‌گرای احساسی، بر احساسات و ارزش‌های درونی متمرکز است. احساسات برای افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ می‌تواند زمینه‌ای دشوار باشد و اغلب، آنها متوجه تأثیر این بخش از شخصیتشان در فرایند تصمیم‌گیری نیستند.

هنگامی ‌که این جنبه از شخصیت ضعیف باشد، تیپ شخصیتی ENTJ (ای ان تی جی) در موقعیت‌هایی که نیازمند روی‌آوردن به نوع خاصی از عواطف هستند، احساس ناراحتی یا ناخوشایندی خواهند کرد.

 افراد با تیپ شخصیتی ENTJ  که ممکن است بشناسید

  • فرانکلین روزولت (Franklin D. Roosevelt)، رئیس‌جمهور آمریکا؛
  • بیل گیتس (Bill Gates)، بنیان‌گذار مایکروسافت؛
  • وینس لومباردی (Vince Lombardi)، مربی فوتبال؛
  • کارل سیگین (Carl Sagan)، اخترشناس؛
  • لکس لوتر (Lex Luthor)، کاراکتر سوپرمن.

روابط شخصی تیپ شخصیتی ENTJ 

از آنجا که تیپ شخصیتی ENTJ برون‌گرا هستند، از معاشرت با دیگران انرژی می‌گیرند، برخلاف افراد درون‌گرا که در موقعیت‌های اجتماعی انرژی از دست می‌دهند. آنها عاشق گفت‌وگوها و مباحث پرشور و پرجنب‌وجوش هستند. در برخی موارد، دیگران می‌توانند از اعتماد‌به‌نفس ENTJ‌ها و مهارت‌های کلامی‌ قوی آنها جا بخورند. این گروه وقتی که ایده خوبی دارند، احساس می‌کنند که باید آن را با افراد دیگر در میان بگذارند.

با وجود توانایی‌های کلامی، افراد با تیپ شخصیتی ENTJ همیشه در درک احساسات اطرافیان خوب نیستند؛ ابراز احساسات در بعضی مواقع برای آنها دشوار خواهد بود. گرایش این گروه به بحث و گفت‌وگو، می‌تواند آنها را افرادی پرخاشگر، اهل بحث و جدل و مناقشه‌گر نشان بدهد. این گروه می‌توانند با تلاش در فهمیدن احساسات دیگران، به این مشکل غلبه کنند.

آنها ممکن است برای درک یا همراهی با شخصیت‌های حساس‌تر تلاش کنند. با توجه به اینکه برون‌گرا هستند، به ابراز عواطف خود قادر نیستند و ممکن است دیگران آنها را بی‌احساس قلمداد کنند.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ENTJ

تیپ شخصیتی ENTJ به لطف راحت‌بودن حتی در کانون توجه، توانایی برقراری ارتباط و تمایل به تصمیم‌گیری سریع، ذاتا در دسته نقش‌های رهبری قرار می‌گیرند.

این افراد گاهی اوقات بدون اینکه بدانند چگونه در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اند، گروهی را تحت‌کنترل خود می‌یابند. افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ به‌دلیل علاقه‌مندی به ساختار و نظم، در نظارت و راهنمایی دیگران و کمک به گروه‌ها در انجام وظایف و دستیابی به اهداف، خوب هستند. آنها می‌توانند به‌سرعت متوجه شوند که چه کاری باید انجام شود، برنامه عملی را تدوین و نقش‌ها را به اعضای گروه اختصاص دهند.

تیپ شخصیتی ENTJ در شغل‌هایی که خیلی ساختارمندند، اما فضای زیادی برای تنوع در اختیار دارند، بهتر کار می‌کنند. مشاغلی که به آنها امکان ملاقات و تعامل با افراد مختلف را می‌دهد، برایشان ایدئال هستند. افراد با این تیپ شخصیتی، مهارت‌های مطلوب زیادی را به دست می‌آورند، از جمله، مهارت‌های عالی رهبری و ارتباطی، نگرشی سخت‌کوشانه و توانایی برنامه‌ریزی برای آینده.

بهترین شغل های مناسب تیپ شخصیتی ENTJ‌

تیپ شخصیتی ENTJ خودانگیخته و سخت‌کوش هستند و در مشاغل ساختار‌یافته بهتر عمل می‌کنند. محیط کاری بی‌نظم یا شغلی که فرد در آن باید دنباله‌رو باشد نه رهبر، مناسب افرادی با این تیپ شخصیتی نخواهد بود. اگر یک ENTJ هستید، باید به دنبال شغلی باشید که شما را به چالش بکشد، انگیزه‌ی شخصی شما را افزایش دهد و شما را در نقش رهبری قرار دهد.

۱. مدیریت پروژه

راه‌اندازی موفقیت‌آمیز یک پروژه کار آسانی نیست و ملزم به هم‌کاری تمام اعضای تیم است. مدیران پروژه افراد را هدایت، نقش‌ها و مسئولیت‌ها را مدیریت و پیشرفت پروژه را پیگیری می‌کنند. آن‌ها مسئولیت تمرکز بر «هدف بزرگ» را بر عهده دارند و در عین حال باید کارهای کوچک و جزئیات را نیز مدیریت ‌کنند.

ENTJها، به دلیل داشتن مهارت رهبری و داوری خود، مناسب شغل مدیر پروژه هستند. مدیر پروژه مسئولیت‌های بسیاری را، از جمله مدیریت بودجه، برگزاری جلسات گروهی و سازمان‌دهی جدول زمانی پروژه، بر عهده دارد. به دلیل تمایل ذاتی آن‌ها به رهبری و فرمان‌دهی، تیپ شخصیتی ENTJ می‌توانند در شغل مدیر پروژه بسیار موفق باشند.

۲. فروشنده

تیپ شخصیتی ENTJ برون‌گرا هستند و از ارتباط داشتن با افراد انرژی می‌گیرند. تمایل آن‌ها به برقراری ارتباط با مردم با نیازمندی‌های شغل فروشندگی، از جمله ایجاد ارتباط با مشتری، اعتمادسازی و افزایش فروش، تناسب دارد.

در سِمَت فروشندگی، باید به آن‌چه می‌فروشید اهمیت دهید و به آن اعتقاد راسخ داشته‌باشید. اشتیاق افرادی با شخصیت ENTJ را به جلو هدایت می‌کند؛ بنابراین، اگر نسبت به محصول خود اشتیاقی ندارید، این شغل برای شما چالش‌برانگیز خواهد بود.

۳. بهداشت و درمان

این مشاغل نیازمند داشتن تمرکز، انرژی و اخلاق کاری است. برای موفق‌شدن در این زمینه باید کارآمد و خودانگیخته باشید که هر دو از ویژگی‌های رایج تیپ شخصیتی ENTJ است. فردی با این تیپ شخصیتی به‌راحتی می‌تواند موقعیت شغلی مناسب خود را پیدا کند؛

به عنوان مثال، تیپ شخصیتی ENTJ می‌توانند جراحان بسیار خوبی باشند، زیرا این شغل نیازمند انرژی بالا و توجه به جزئیات است.

سایر مشاغل متناسب با تیپ شخصیتی ENTJ (ای ان تی جی) عبارت‌اند از:

  • دندان‌پزشک؛
  • پرستار؛
  • بینایی‌سنج؛
  • داروساز؛
  • فیزیوتراپیست؛
  • پزشک.

۴. حسابرس

حساب‌رسان مسئول تجزیه‌و‌تحلیل اسناد مالی پیچیده، شناسایی موارد کلاهبرداری و بررسی هم‌خوانی اسناد مختلف هستند. تکمیل یک پروژه حساب‌رسی، نیازمند تمرکز بالاست که یکی از مهارت‌های اصلی تیپ شخصیتی ENTJ محسوب می‌شود. حساب‌رسان بیش‌تر وقت خود را به‌تنهایی سپری می‌کنند، اما با چندین کارفرما، از جمله شخص یا شرکت، نهادهای دولتی، بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی، تعامل خواهند داشت.

آن‌ها باید بتوانند از برنامه‌ی خود پیروی کنند و زمانشان را مدیریت کنند که این نقطه‌قوت تیپ شخصیتی ENTJ است، زیرا آن‌ها کارآفرین و خودانگیخته هستند.

۵. سخنران عمومی

تیپ شخصیتی ENTJ کاریزماتیک و با‌اعتماد‌به‌نفس هستند و می‌توانند اعتماد مخاطبان خود را جلب کنند. سخنران عمومی نیز باید دقیق و متفکر باشد، یعنی دو مهارت دیگر که در شخصیت ENTJ یافت می‌شود. این ویژگی‌ها به تیپ شخصیتی ENTJ این امکان را می‌دهد تا در مشاغلی که به سخنرانی در مجامع عمومی نیاز دارند، مانند مدیر منابع انسانی، مدیر روابط عمومی، سخنران انگیزشی و سایر موارد، موفقیت کسب کنند.

مشاغلی که تیپ شخصیتی ENTJ باید از آن‌ها خودداری کنند

اگرچه ENTJها برای طیف گسترده‌ای از مشاغل مناسب هستند، مشاغلی نیز وجود دارند که برای افرادی با این تیپ شخصیتی رضایت‌بخش یا جالب نباشند.

۱. کار دفتری

کار به عنوان کارمند دفتری، برای افرادی با تیپ شخصیتی ENTJ انتخاب خوبی نیست. در کارهای دفتری یک سری قوانین خاص وجود دارند که باید رعایت شوند، این برای ENTJهایی که دوست دارند کنترل شرایط را در دست داشته‌باشند، دشوار است. کارهای دفتری می‌توانند تکراری باشند و اغلب به خلاقیت بالایی احتیاج ندارند؛ بنابراین، ENTJ چالش‌های زیادی را تجربه نخواهد کرد.

۲. پذیرش‌گر و مسئول پذیرش

پذیرش‌گر باید به طور مرتب با دیگران تعامل داشته‌باشد و کارهای تکراری و ساختار‌یافته‌ای را انجام دهد؛ در نتیجه، فرصتی برای استفاده از مهارت‌های کارآفرینی و انرژی متمرکز در جهت انجام کارهای پیچیده فراهم نخواهد شد. این شغل برای ENTJ مناسب نیست، اما گزینه‌ی جالبی برای کسب تجربه‌ی کاری محسوب می‌شود.

۳. دست‌یار

تیپ شخصیتی ENTJ ترجیح می‌دهند در موقعیت رهبری قرار بگیرند؛ بنابراین، هر شغلی که ملزم به پیروی از تصمیمات شخص دیگری باشد، انتخاب خوبی برای آن‌ها نخواهد بود. تیپ شخصیتی ENTJ در این کار رضایت شغلی نخواهند داشت و با مشکل رو‌به‌رو خواهند شد.

۴. روان‌شناس یا مددکار اجتماعی

همان‌ طور ‌که پیش از این ذکر شد، تیپ شخصیتی ENTJ ترجیح می‌دهند بر حل مشکلات عینی با راه‌حل‌های خاص تمرکز کنند. این بدان معنی است که تیپ شخصیتی ENTJ نباید در مشاغلی که در آن‌ها به مردم در تفسیر و مدیریت احساساتشان کمک می‌کنند، مشغول شوند؛ به عنوان مثال، روان‌شناس کودک یا مددکار اجتماعی انتخاب خوبی برای تیپ شخصیتی ENTJ نیست، زیرا باید با مشکلاتی دست‌و‌پنجه نرم کنند که شاید هیچ راه‌حلی نداشته‌باشند.

مشاغل مختلفی با مهارت‌های ذاتی ENTJها مطابقت دارد. به دنبال موقعیت‌های چالش‌برانگیز باشید تا بتوانید مهارت‌های رهبری خود را به کار بگیرید.

نکاتی برای تعامل بهتر با تیپ شخصیتی ENTJ

روابط دوستانه

تیپ شخصیتی ENTJ افرادی اجتماعی و عاشق مکالمات چالش‌برانگیز هستند، در حالی که بعضی اوقات می‌توانند بحث‌برانگیز و متناقض به نظر برسند؛ به یاد داشته باشید که این فقط بخشی از روش ارتباطی آنها است. سعی کنید این قضیه را شخصی استنباط نکنید. آنها تمایل دارند که ساده‌ترین شکل دوستی را با افرادی داشته باشند که علایق و دیدگاه‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند و ممکن است برای درک‌کردن افراد درون‌گرا، حساس و عاطفی، به تلاش بیشتری نیاز داشته باشند.

والدین

والدین فرزندان تیپ شخصیتی ENTJ باید حس استقلال و کنجکاوی را در فرزندشان تشخیص دهند. در صورتی که به کنجکاوی فرزندتان اجازه بروز بدهید، می‌توانید کمکش کنید. آگاه باشید که کودک شما به استدلال نیاز دارد، پس برایش توضیح دهید که چرا قوانین خاصی باید رعایت شوند.

همچنین، شما می‌توانید با صحبت‌کردن آشکار درباره احساسات خود، در گسترش درک عاطفی کودکتان به او کمک کنید. به او خاطر نشان کنید که افراد ممکن است نسبت به تجربیات مختلف، احساسات متفاوتی را تجربه کنند تا کودک ENTJ (ای ان تی جی) شما نیز یاد بگیرد که بهتر احساسات خود و دیگران را تفسیر کند.

روابط تیپ شخصیتی ENTJ

شریک تیپ شخصیتی ENTJ (ای ان تی جی) ممکن است در رابطه کاملا مسلط باشد. از آنجا که سروکارداشتن با احساسات به‌طور طبیعی در آنها وجود ندارد، ممکن است درمورد احساسات شریک زندگی خود، بی‌اهمیت جلوه کنند. یادآوری این نکته اهمیت دارد که این بدان معنی نیست که ENTJ احساساتی ندارد، بلکه آنها برای نشان‌دادن عواطف خود باید احساس راحتی کنند. این گروه بسیار متعهد به برقراری روابط هستند و همیشه به‌دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند روابط خود را بهبود ببخشند. اگر با شریک زندگی خود مشکلی دارید، مقدم و صادق باشید. شریک زندگی شما ترجیح می‌دهد که حقیقت را بشنود تا اینکه سعی کند احساسات شما را حدس بزند.

تحلیل تیپ شخصیتی ENTP ؛ مناظره‌گر (برون‌گرا،‌ شهودی، منطقی و ادراکی)

تیپ شخصیتی ENTP یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی است که بر اساس شاخص مایرز - بریگز یا همان تست MBTI تعریف شده است. افرادی که از این تیپ شخصیتی برخوردارند، اغلب با صفات بارزی همچون مبتکر، باهوش و‌ خوش‌سخن شناخته می‌شوند؛ به علاوه، این افراد به ایده‌پردازی نیز شهرت دارند و به همین علت است که این تیپ شخصیتی را در ابتدا با صفاتی همچون نوآور،‌ خیال‌پرداز و مناظره‌گر توصیف کردیم.

این تیپ به جزئیات زمان حال خیلی علاقه‌مند نیستند و بیشتر شیفته ایده‌پردازی و نظریه‌پردازی هستند؛ از این رو، برخی از اوقات تمایل دارند که پس از یک ایده، سراغ ایده دیگری بروند، بدون اینکه به‌واقع با برنامه‌ها و اقدامات پیش بروند تا ایده‌های خلاقانه خود را تحقق بخشند.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی ENTP

تیپ شخصیتی ENTP از تعامل با دایره وسیعی از افراد لذت می‌برند. آنها سخنوران فوق‌العاده‌ای به شمار می‌آیند که علاقه دارند مردم را در بحث و مناظره درگیر کنند.

این افراد بیشتر از جزئیات ضروری، روی آینده تمرکز دارند. ممکن است پروژه‌هایی را شروع کنند که هرگز به اتمام نرسانند، زیرا این افراد بیش از نیازهای کنونی، روی تصویری بزرگ متمرکز شده‌اند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP از حضور در اطراف دیگران لذت می‌برند؛‌ به‌ویژه زمانی که بتوانند درباره موضوعات محبوبشان بحث و گفت‌و‌گو کنند. به‌طور معمول، ارتباط با این افراد بسیار راحت است و می‌توان به‌آسانی با آنها کنار آمد؛ با این حال، در مواقعی این افراد می‌توانند در ایده‌ها و برنامه‌های خود غرق شوند، طوری که از روابط نزدیکشان چشم‌پوشی کنند.

آنها خود را از قضاوت‌کردن کنار می‌کشند. به‌جای اینکه تصمیم بگیرند و اقداماتی را انجام دهند، ترجیح می‌دهند که صبوری کنند و ببینند چه اتفاقی روی می‌دهد.

تیپ شخصیتی ENTP بیش از حد کنجکاو هستند و بر درک جهان پیرامونشان تمرکز می‌کنند. آنها همواره اطلاعات و ایده‌های جدید را جذب می‌کنند و به‌سرعت به نتیجه می‌رسند. این افراد می‌توانند چیزهای جدید را خیلی سریع درک کنند.

یکی از باور‌های عمومی درباره تیپ شخصیتی ENTP این است که آنها عاشق استدلال‌ هستند، فقط برای اینکه استدلال کرده باشند. در حالی که اغلب، افرادی با این تیپ شخصیتی تمایل دارند که زمان‌هایی نقش وکیل‌مدافع شیطان را بازی کنند، از بحث و گفت‌وگو به‌عنوان روشی برای کندوکاو در یک موضوع، یادگیری آنچه سایرین اعتقاد دارند و کمک به دیگران برای دیدن طرف مقابل داستان لذت می‌برند.

نقاط قوتنقاط ضعف
خلاقمی‌تواند استدلال‌گر باشد
سخن‌گوی فوق‌العاده‌ای استبرنامه‌های روزمره و زمان‌بندی را دوست ندارد
از بحث و گفت‌وگو لذت می‌برددوست ندارد کنترل شود
برای دانش ارزش قائل‌ استغیرمتمرکز
 بی‌احساس

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی ENTP

بر اساس تئوری شخصیت‌شناسی یونگ (MBTI)، شخصیت‌ها بر اساس رویکردهای شناختی به شهودی، حسی، متفکر و احساسی طبقه‌بندی شده‌اند که هر‌کدام می‌توانند به‌سمت درون (درون‌گرا) و به‌سمت بیرون (برون‌گرا) هدایت شوند. سازمان سلسله‌مراتبی این رویکردها، همان چیزی است که الگوی اصلی رفتار فرد را تعیین می‌کند. عملکرد غالب، برجسته‌ترین آنها به شمار می‌آید، گرچه از سوی عملکرد کمکی پشتیبانی می‌شود؛ رویکرد سوم تأثیر کمتری دارد، در حالی که رویکرد فرعی می‌تواند منطقه ضعف محسوب شود.

رویکرد غالب:‌ برون‌گرای شهودی

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP تمایل دارند که اطلاعات را به‌سرعت بگیرند؛ آنها بسیار روشن‌فکر هستند.

پس از اینکه این افراد اطلاعات را جمع‌آوری کردند، وقتشان را برای برقراری ارتباط بین روابط مختلف پیچیده و درهم‌تنیده صرف می‌کنند.

این افراد در تشخیص روابطی که دیگران از دیدنشان غافل می‌مانند، خوب عمل می‌کنند و علاقه‌مندند که روی احتمالات تمرکز کنند.

آنها ذهنیت کارآفرینی دارند و همیشه ایده‌های هیجان‌انگیز و جدیدی را ارائه می‌دهند.

‌‌رویکرد کمکی: درون‌گرای متفکر

این عملکرد شناختی به فرایند تفکر تیپ شخصیتی ENTP مربوط می‌شود. افرادی که از این تیپ شخصیتی برخوردارند، بیشتر بر گرفتن اطلاعات درباره جهان پیرامونشان تمرکز دارند. هنگامی که این اطلاعات را برای نتیجه‌گیری به کار می‌گیرند، مایل‌اند که بسیار منطقی باشند.

تیپ شخصیتی ENTP افرادی منطقی و عینی هستند. هنگام تصمیم ‌گیری به‌جای اطلاعات ذهنی و عاطفی، بیشتر بر شواهد منطقی تکیه می‌کنند.

این رویکرد، به افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP کمک می‌کند تا تمام اطلاعاتی را که از طریق عملکرد برون‌گرای شهودی به دست می‌آورند، درک کنند. این رویکرد، تحمیل منطق و نظم برای درک بسیاری از ایده‌ها و اطلاعات مختلف را در بر می‌گیرد. این افراد نمی‌خواهند فقط موضوعی را درک کنند، بلکه می‌خواهند علت و چگونگی پشت هر عملکرد را متوجه شوند.

رویکرد سوم: برون‌گرای احساسی

ممکن است این جنبه از شخصیت به‌عنوان سومین عملکرد شناختی به‌خوبی توسعه‌یافته یا برجسته نباشد.

پس از آنکه این بعد شخصیتی توسعه پیدا کرد، تیپ شخصیتی ENTP می‌توانند شخصیت‌هایی اجتماعی باشند که قادرند به‌خوبی با دیگران هماهنگ شوند.

هنگامی که این جنبه از شخصیت ضعیف‌تر باشد، ممکن است تیپ شخصیتی ENTP نسبت به دیگران غیرحساس باشند و حتی می‌توانند منزوی و نامهربان به نظر برسند.

رویکرد فرعی: درون‌گرای حسی

این عملکرد، روی درک گذشته متمرکز است و اغلب آن را در تجارب جاری و نگرانی‌های آینده به کار می‌برد.

غالبا این مورد، نقطه‌ضعف تیپ شخصیتی ENTP به حساب می‌آید. اغلب آنها بیشتر بر احتمالات متمرکز‌ می‌شوند و ممکن است در نظر نگیرند که سوابق گذشته چگونه می‌توانند به پیش‌بینی نتایج کمک کنند.

این دسته از افراد تمایل دارند که از بیشتر جزئیات مربوط به زندگی روزمره غافل شوند؛ به‌خصوص اگر آنها خیلی عمیق درگیر پروژه یا برنامه‌ای باشند.

تیپ شخصیتی ENTP که ممکن است بشناسید

  • توماس ادیسون (Thomas Edison)، مخترع؛
  • جان آدامز (John Adams)،‌ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا؛
  • والت دیزنی (Walt Disney)، فیلم‌ساز؛
  • جولیا چایلد (Julia Child)، آشپز؛
  • اسکندر مقدونی (Alexander the Great)،‌ پادشاه و رهبر نظامی.

روابط شخصی تیپ شخصیتی ENTP

از آنجا که این افراد به‌عنوان افرادی برون‌گرا شناخته می‌شوند، ممکن است جای تعجب نباشد که مهارت‌های مردمی بسیار خوبی داشته باشند. آنها در برقراری ارتباط بسیار ماهرند و از تعامل با طیف گسترده‌ای از افراد خانواده، دوستان و آشنایان لذت می‌برند. اغلب دیگران آنها را در مکالمات، افراد حاضرجوابی می‌دانند.

به‌طور معمول، افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP چون از داشتن نبرد خردمندانه با دیگران لذت می‌برند، به‌راحتی در گفت‌وگوها درگیر می‌شوند. برخی مواقع علاقه آنها به مباحثه، به ‌سمتی هدایتشان می‌‌کند که نقش وکیل‌مدافع شیطان را بر عهده بگیرند؛ این موضوع هرازگاهی می‌تواند به درگیری با دیگران منجر شود؛ چراکه سایرین فکر می‌کنند که تیپ شخصیتی ENTP به‌عمد در حال مبارزه و ستیزه‌جویی هستند.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ENTP

روزمرگی و کسالت برای تیپ شخصیتی ENTP خوب نیست. آنها ناسازگارند و زمانی می‌توانند بهترین کار را انجام دهند که هیجان پیدا کنند و آزادی خلاقانه خود را ابراز کنند. افراد با این تیپ شخصیتی تا زمانی که احساس محدودیت و کسالت نکنند، می‌توانند در طیف وسیعی از مشاغل موفق باشند. مشاغل قانونی می‌توانند چالش و تنوع فراوانی را ارائه دهند که تیپ شخصیتی ENTP به‌عنوان مناظره‌کنندگانی با ارتباطاتی فوق‌العاده مشتاقش هستند. مشاغل موجود در دنیای تجارت که عقلانیت، خلاقیت و مهارت‌های طبیعی رهبری این دسته از افراد را با یکدیگر ترکیب می‌کنند نیز می‌توانند برای آنها بسیار سودمند باشند.

بهترین شغل های مناسب تیپ شخصیتی ENTP 

افرادی که متمرکز بر مشاغل متناسب با تیپ شخصیتی ENTP هستند، هنگام استفاده از ذهنیت ابتکاری ذاتی خود برای حل مشکلات چالش‌برانگیز احساس رضایت بسیاری خواهند داشت. رویکرد کارآفرینی و نیاز آن‌ها به آزادی در محیط‌های کاری به این معناست که تیپ شخصیتی ENTP ممکن است در همه‌جا مناسب نباشند. هنگام کار و فعالیت، ابتکار و روحیه‌ی آن‌ها محدود است.

افراد با این تیپ شخصیتی از درگیری‌های احتمالی نمی‌هراسند و در حالی که در فضایی با هم‌کاران تیزهوشی که احترامشان را دارند احاطه شده‌اند، در چالش‌های فکری بحث می‌کنند.

تیپ شخصیتی ENTP بیش‌تر از سایر تیپ‌های شخصیتیِ مشخص‌شده در تست شخصیت‌شناسی مایرز-بریگز، که به خوداشتغالی علاقه‌مند هستند، تمایل دارند «متخصص» باشند؛ البته اغلب آن‌ها این‌گونه هستند. از آن‌جایی که افراد با تیپ شخصیتیENTP برای بهبود توانایی‌ها و مهارت‌های خود سرسختانه کار می‌کنند، می‌توانند مسئولیت‌های متنوع، قدرت‌مند و تأثیرگذاری را در طول زمان عهده‌دار شوند.

در ادامه، از مشاغل مناسب تیپ شخصیتی ENTP  لیستی را گرد آورده‌ایم که بهتر است آن‌ها را بررسی کنیم:

تجارت و فناوری تیپ شخصیتی ENTP

تیپ شخصیتی ENTP از تجزیه‌وتحلیل ایده‌ها و مفاهیم گوناگون بسیار لذت می‌برند. برای آن‌ها جالب است که عوامل مؤثر و غیرمؤثر را کشف کنند. این همان ویژگی منحصربه‌فردی است که آن‌ها را برای محیط‌های تجاری و رسمی به افرادی ایدئال تبدیل می‌کند:

  • مدیرتولید؛
  • توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار؛
  • فریلنسر؛
  • تحلیل‌گر سیستم‌ها؛
  • مشاور تجاری؛
  • سرمایه‌گذار خطرپذیر؛
  • برنامه‌ریز مالی؛
  • کارگزار سهام؛
  • مدیر عملیات؛
  • برنامه‌نویس کامپیوتر؛
  • مدیر آموزش؛
  • متخصص روابط‌عمومی؛
  • وکیل.

هنر و طراحی

هنر و طراحی یکی از بهترین بخش‌های حرفه‌ای برای کشف «رؤیاپردازی» در ENTPهاست. ماهیت ابتکاری و رسا در افراد ENTP باعث می‌شود آن‌ها به طور خیره‌کننده‌ای در عرصه‌‌‌ی هنر بدرخشند.

  • طراح بازی؛
  • تهیه‌کننده‌ی فیلم؛
  • کارگردان خلاق؛
  • کپی‌رایتر؛
  • عکاس.

علوم و مهندسی

تیپ شخصیتی ENTP در محیط‌های علمی، که کنجکاوی‌های فکری مورد تشویق و پاداش قرار می‌گیرند، شکوفا می‌شوند، به شرطی که لحظاتشان تحت ‌فشار کارهای روزمره نباشد. آن‌ها هم‌چنین از کارهایی که شامل جنبه‌های عملی و ملموس خلاقیت هستند، استقبال می‌کنند.

  • دانش‌مند محیط‌زیست؛
  • مهندس؛
  • معمار؛
  • پژوهش‌گر سیاسی؛
  • پژوهش‌گر بازار.

مشاغلی که تیپ شخصیتی ENTP باید از آن‌ها خودداری کنند

اگرچه به طور خاص تیپ شخصیتی ENTP به دلیل تخیل و ماهیت پرسش‌گرشان می‌توانند در طیف گسترده‌ای از مشاغل موفق باشند، اما انطباق علایق با استعدادهای ذاتی می‌تواند شانس موفقیت بلند‌مدت را در زندگی افزایش دهد.

موقعیت‌های شغلی‌ای مانند موارد زیر، که به توجه کافی به جزئیات و تکرار زیاد در کارهای روزانه نیاز دارند، احتمالا تیپ شخصیتی ENTP را ناامید می‌کنند.

  • دندان‌پزشک؛
  • اپتومتریست؛
  • متخصص علم داده؛
  • مسئول پذیرش؛
  • ثبت‌کننده‌ی داده‌ها؛
  • دفتردار یا حساب‌دار؛
  • مناصب روحانی.

نکاتی برای تعامل بهتر با تیپ شخصیتی ENTP

روابط دوستانه تیپ شخصیتی ENTP

این افراد در کنارآمدن با دیگران، بدون توجه به تیپ شخصیتی آنان، بسیار عالی عمل می‌کنند. در حالی که آنها معمولا بسیار خون‌سرد هستند، می‌توانند کاملا رقابتی نیز باشند. اگر شما با فردی با تیپ شخصیتی ENTP دوست هستید، حواستان باشد که به‌دنبال برتری‌جویی از آنها نباشید. از علاقه آنها به مباحثه آگاه باشید و مراقب باشید که مباحث ملایم را به درگیری‌های مبارزاتی نکشانید.

والدین با تیپ شخصیتی ENTP

تیپ شخصیتی ENTP طبع خوش‌گذرانی دارند و همواره از اینکه می‌توانند این احساس شگفت‌انگیزشان را به فرزندانشان نیز منتقل کنند، هیجان‌زده هستند. والدینی که این تیپ شخصیتی را دارند، بسیار حمایتگر هستند. آنها تمایل دارند که بکوشند تا هر موقعیتی را به فرصتی برای یادگیری تبدیل کنند.

والدین فرزندان تیپ شخصیتی ENTP باید آگاه باشند که ممکن است برخی از اوقات، فرزندانشان مناظره‌گر و اهل بحث و جدل به نظر برسند؛ این موضوع، از علاقه طبیعی آنها به بحث و گفت‌وگو سرچشمه می‌گیرد؛ همچنین ممکن است آنها هرازگاهی متناقض دیده شوند، یعنی در لحظه‌ای خون‌گرم و بامحبت باشند و زمانی که در ایده‌های جدیدشان غرق می‌شوند، ناگهان عقب‌نشینی کنند. والدین باید کودکان ENTP خود را تشویق کنند که روی اهدافشان متمرکز شوند و کارهایی را که شروع کرده‌اند، به پایان برسانند.

روابط تیپ شخصیتی ENTP

افراد دارای تیپ شخصیتی ‌ENTP در روابط صمیمی، می‌توانند پرشور و هیجان‌انگیز باشند. آنها در درک نیازهای شریک زندگی‌شان، خون‌گرم، دوست‌داشتنی و خوب هستند. ممکن است دریابید که آنها در پیروی از قول‌هایی که داده‌اند، با خود در تقلا و کشمکش هستند که این موضوع می‌تواند در مواقعی دلیلی برای سرخوردگی آنها محسوب شود. از نیازهای ناگهانی شریک زندگی ENTP خود آگاه باشید. شما می‌توانید به‌واسطه کمک مشتاقانه و عمل‌گرایانه به شریک عاطفی‌تان برای رسیدن به اهدافش، او را در متعادل‌ساختن تمایلش به اقدامات احساسی و هیجانی یاری کنید.

تحلیل تیپ شخصیتی ESTP ؛ جستجوگر (برون‌گرا،‌ حسی،‌ منطقی، ادراکی)

تیپ شخصیتی ESTP یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی است که بر اساس شاخص مایرز-بریگز (MBTI) یا همان تست MBTI تعریف شده است. اغلب، افرادی که این تیپ شخصیتی را دارند، با صفاتی همچون اجتماعی،‌ عمل‌گرا و احساسی توصیف می‌شوند؛‌ این افراد بسیار خوش‌مشرب هستند و از وقت‌گذراندن با دایره گسترده‌ای از دوستان و آشنایان لذت می‌برند. آنها بیشتر به زمان حال علاقه‌مند هستند و دوست دارند که ذهنشان را روی جزئیات متمرکز کنند تا اینکه دید وسیع‌تری نسبت به هرچیزی داشته باشند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP بسیار منطقی هستند؛ آنها در مواقع تصمیم‌ گیری چشمشان را روی احساسات و عواطف شخصی می‌بندند و توجه به واقعیات عینی را در اولویت قرار می‌دهند. این افراد به‌هیچ‌وجه دوست ندارند که با برنامه ‌ریزی ‌های بیش‌ از حد، محصور شوند؛ در عوض، علاقه دارند که در فعالیت‌هایشان ابتکارعمل به خرج دهند و دست خود را باز نگه دارند.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی ESTP

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP هنگام روبه‌رو‌شدن با مشکلات، با درنظرگرفتن واقعیات و حقایق کنونی بی‌درنگ راه‌حل مناسبی را مطرح می‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند که به‌جای اینکه برای برنامه ‌ریزی وقت بسیاری را صرف کنند، به‌شکل مبتکرانه‌ای مسائل را در لحظه حل کنند.

آنها مفاهیم و تئوری‌های انتزاعی را خیلی کارآمد نمی‌دانند؛ بیشتر اهل عمل هستند و اطلاعاتی را ترجیح می‌دهند که به آنان کمک می‌کنند که به‌طور مستقیم وارد عمل شوند و دست به اقدام معقولانه و کارآمدی بزنند.

آنها ناظران تیزبینی هستند؛ اغلب در موضوعات مختلف به جزئیات ریزی توجه می‌کنند که هرگز به چشم دیگران نمی‌آیند؛ افراد دیگر هرازگاهی آنها را به‌عنوان اشخاصی چرب‌زبان توصیف می‌کنند که مهارت بسیاری در متقاعد‌کردن دیگران دارند. در مناسبات اجتماعی مختلف،‌ این افراد در کانون توجه سایرین قرار می‌گیرند؛ چرا که اغلب این‌طور به نظر می‌رسد آنها در گفت‌وگو و مباحثه چند قدم جلوتر از دیگران هستند.

تیپ شخصیتی ESTP به‌هیچ‌وجه اهل برنامه‌ریزی نیستند؛ در لحظه واکنش نشان می‌دهند و اغلب می‌توانند کاملا هیجانی یا حتی ریسک‌پذیر باشند. این خیز ناگهانی آنها پیش از بررسی اوضاع و شرایط، می‌تواند مشکل‌ساز باشد و ممکن است که آنها را به‌سمت گفته‌ها و کارهایی هدایت کند که آرزو می‌کردند کاش هرگز اتفاق نمی‌افتادند.

یک باور عمومی درباره تیپ شخصیتی ESTP این است که بسیار کله‌شق هستند. در برخی از موارد، افرادی که این تیپ شخصیتی را دارند، می‌توانند به رفتارهای بی‌ملاحظه و بی‌پروا اعتراض کنند؛ با این حال در اکثر موارد، آنها بر اساس برداشت‌ها و منطق خود به‌سرعت دست به اقدام می‌زنند.

نقاط قوتنقاط ضعف
اجتماعی، سرگرم‌کننده، باانرژیهیجانی
تأثیرگذار و متقاعدکنندهرقابتی
اهل عملگاهی احساساتی
سازگار و مدبربه‌راحتی خسته می‌شود
تیزبینغیرحساس

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی ESTP

بر اساس تئوری شخصیت‌شناسی یونگ، MBTI نشان می‌دهد که هر شخصیتی از عملکردهای شناختی متفاوتی تشکیل شده‌ است؛ یعنی حسی،‌ متفکر، شهودی و احساسی که یا به‌سمت درون (درون‌گرا) یا به‌سمت بیرون (برون‌گرا) هدایت می‌شوند. برجسته‌ترین این رویکردها، در شخصیت افراد بیشترین نقش را ایفا می‌کند؛ در حالی که رویکرد دوم به‌عنوان یک خلبان عمل می‌کند؛ رویکرد سوم و رویکرد فرعی، تأثیر کمتری را در پی دارند.

رویکرد غالب: برون‌گرای حسی

از آنجا که افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP بر دنیای کنونی بسیار متمرکزند، افرادی واقع‌گرا به حساب می‌آیند. آنها به مناظر، صداها و تجربیاتی علاقه‌مندند که بی‌درنگ در اطرافشان در رفت‌وآمدند و از رویاپردازی و تخیل بهره چندانی نمی‌برند.

آنها به‌عنوان یک حسگر می‌خواهند همه‌چیز را لمس کنند، احساس کنند، بشنوند، مزه‌مزه کنند و ببینند؛ همچنین هرچیزی می‌تواند علاقه آنها را به‌سمت خود جلب کند.

همچنین تیپ شخصیتی ESTP از انرژی بسیار بالایی برخوردارند؛ بنابراین، در شرایط کسل‌کننده و مواقع یادگیری که بخش بزرگی از اطلاعات تئوری را در بر می‌گیرند، می‌توانند خسته شوند. آنها اقدام‌گران سرآمدی هستند؛ مستقیم سر کارشان می‌روند و حاضرند برای اینکه کاری را به انجام برسانند، ریسک کنند.

رویکرد کمکی: درون‌گرای متفکر

هنگام داوری درباره جهان، افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP ناخودآگاه بر جایی در درون تکیه می‌کنند که در آن اطلاعات به‌شکل منطقی و معقولی پردازش می‌شوند؛ زیرا این بخش شخصیتی آنها درون‌گرا است؛ این چیزی است که ممکن است مردم به‌سرعت متوجهش نشوند.

این حس درونی نسبت به کنترل‌کردن، به تیپ شخصیتی ESTP انظباط شخصی بسیاری می‌دهد. آنها به‌طور مستقل و بدون وابستگی به دیگران کار می‌کنند و هنگامی که می‌خو‌اهند به مقصودی دست پیدا کنند، می‌توانند بسیار هدفمند عمل کنند.

این افراد مهارت بالایی در تیزبینی دارند و به چیزهایی توجه می‌کنند که ممکن است دیگران از آنها غافل باشند. هنگامی که اطلاعاتی را به دست می‌آورند، حس منطق خود را به کار می‌گیرند تا به‌دنبال راه‌کارهای عملی کارآمد و فوری باشند.

رویکرد سوم: برون‌گرای احساسی

این عملکرد بر ایجاد هماهنگی اجتماعی خود و روابط با دیگران متمرکز است؛ در حالی که احساسات به‌عنوان لباس رسمی برای افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP به حساب نمی‌آید، آنها به تعاملات اجتماعی نیاز چندانی ندارند. این افراد از مرکز توجه بودن لذت می‌برند و در برقراری روابط دوستانه خوب عمل می‌کنند.

اگرچه آنها اجتماعی هستند، گاهی اوقات از اینکه نظرات و قضاوت‌هایشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، کمتر احساس راحتی می‌کنند.آنها به جای اینکه سنگ جلوی پای کسی بیندازند، بیشتر روی خوشحال‌کردن دیگران و حفظ هماهنگی متمرکز هستند. ممکن است هرازگاهی از نیازهایشان غافل شوند تا از خرسندبودن دیگران مطمئن شوند.

رویکرد فرعی: درون‌گرای ادراکی

این جنبه از شخصیت بر بررسی‌کردن اطلاعات، به‌منظور دیدن الگوها و گسترش حس ششم درباره موقعیت‌ها متمرکز است.

این جنبه از شخصیت، به افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP این امکان را می‌دهد تا بتوانند از اطلاعات، برداشت مشخصی برسند و به‌ کمک آن، بینشی از آینده را شکل بدهند. آنها ممکن است به‌دنبال ارتباطاتی باشند که این امکان را برایشان فراهم می‌کنند تا از اتفاقی که در شرف وقوع است، بینشی را به‌ دست بیاورند.

شهود ویژگی غالب این افراد نیست اما هرازگاهی نسبت به موقعیت‌هایی که ممکن است به‌طور کامل نادرست باشند، واکنش‌های نسنجیده‌ای نشان می‌دهند و به همین دلیل ممکن است احساس کنند که شهود خوبی ندارند.

افراد تیپ شخصیتی ESTP که ممکن است بشناسید

  • دونالد ترامپ (Donald Trump)،‌ تاجر و رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا؛
  • مدونا (Madonna)، خواننده؛
  • ارنست همینگوی (Ernest Hemingway)، رمان‌نویس؛
  • توماس ادیسون (Thomas Edison)، مخترع؛
  • کاپیتان جیمز تی. کریک (Captain James T. Kirk)، ‌شخصیتی در فیلم علمی تخیلی «پیشتازان فضا».

روابط شخصی تیپ شخصیتی ESTP

به‌عنوان یک افرادی برون‌گرا،‌ افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP از حضور در اطراف دیگران انرژی می‌گیرند. افرادی با این تیپ شخصیتی در مناسبات اجتماعی سرگرم‌کننده، دوستانه و جذاب به نظر می‌رسند. به‌گفته کایرسی،‌ افرادی که از این تیپ شخصیتی برخوردارند، به‌ویژه در تأثیرگذاری روی دیگران مهارت دارند. آنها نه‌تنها در تعامل با دیگران عالی هستند، بلکه در درک و تفسیر ارتباطات غیرکلامی درکی طبیعی دارند. با قدردانی از این مهارت‌ها، تیپ شخصیتی ESTP در مشاغلی که خریدوفروش و بازاریابی را در بر می‌گیرند، عالی عمل می‌کنند.

مسیر‌های شغلی تیپ شخصیتی ESTP

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP هنگام تعامل با طیف متنوعی از افراد، انرژی می‌گیرند؛ بنابراین، در مشاغلی که باید با دیگران در ارتباط باشند، بهترین عملکرد را دارند. آنها به‌شدت از کارهای روتین و یکنواخت بیزارند و مشاغل پرجنب‌وجوش برایشان ایدئال است.

تیپ شخصیتی ESTP ویژگی‌های شخصیتی مختلفی دارند که آنها را مناسب مشاغل خاصی می‌کند. همان‌ طور که قبلا نیز اشاره شده است، از آنجا که آنها بسیار تیزبین هستند و مهارت‌های میان‌فردی قدرتمندی دارند، می‌توانند به فروشندگان فوق‌العاده تبدیل شوند.

از آنجا که آنها افراد عمل‌گرا و کاردانی هستند، در شرایط اضطراری که به تفکر سریع و پاسخ‌گویی فوری نیاز دارند، عالی عمل می‌کنند؛ موقعیت‌هایی مانند: پرسنل فوریت‌های پزشکی و افسران پلیس.

بهترین شغل های مناسب تیپ شخصیتی ESTP

بهترین مشاغل برای تیپ شخصیتی ESTP اقدامات و چالش‌هایی را به همراه دارند. این تیپ شخصیتی از طریق انجام کار می‌آموزد و به کاری علاقه دارد که بتواند در آن فعالیت داشته‌باشد. شخصیتِ کارآفرین رهبرِ ماهری است. این افراد حس شوخ‌‌طبعی و گیرایی ذاتی خوبی دارند که دیگران را به پیروی از آن‌ها تعقیب می‌کند؛ هم‌چنین، افرادی قاطع هستند. این متخصصان اغلب در اجرای قانون، تجارت و هنر دیده می‌شوند. اگرتیپ شخصیت ESTP دارید، حتما رشته‌ای را انتخاب کنید که فرصت‌هایی را برای هیجان و پیشرفت در اختیارتان قرار دهد. کارهای روزمره می‌توانند به‌سرعت برایتان خسته‌کننده شوند، اما شما همت و نوآوری لازم را برای هم‌گام شدن با چالش‌هایی که دیگران ممکن است در مواجهه با آن‌ها مردد باشند، دارید.

مشاغل زیر را بر اساس نقاط قوت خود، به عنوان یک ESTP، در نظر بگیرید:

ترساندن یا غلبه بر تیپ شخصیتی ESTP دشوار است و این ویژگی موقعیتی عالی برای شغلی در خدمات اضطراری برای این افراد ایجاد می‌کند. این مشاغل از توانایی این افراد در ارزیابی سریع وضعیت و اقدام قاطع به‌خوبی استفاده می‌کنند. آن‌ها به‌سرعت جزئیات را دریافت و در شرایط سخت نیز قضاوت‌هایی منطقی می‌کنند؛ حتی در سخت‌ترین شرایط رو به جلو پیش می‌روند.

در این‌جا نمونه‌هایی را از این مشاغل آورده‌ایم:

  • پیراپزشک؛
  • آتش‌نشان؛
  • افسر پلیس؛
  • هنر.

تیپ شخصیت ESTP افرادی برون‌گرا و خلاق هستند که می‌توان از آن‌ها هنرمندانی استثنایی خَلق کرد. آن‌ها با تغییر به‌خوبی کنار می‌آیند، شرایط غیرمنتظره را جدی می‌گیرند و با اطمینان و به‌آرامی به آن‌ها پاسخ می‌دهند. این افراد اغلب ایده‌های بزرگ و سطح انرژی بالایی دارند تا به پیشرفت پروژه‌ها کمک کنند. آنان ترجیح می‌دهند نقش رهبری را بر عهده بگیرند یا به طور مستقل کار کنند که مشاغل هنری زیر اجازه‌ی انجام این مورد را به آن‌ها می‌دهند:

  • کارگردان خلاق؛
  • کارگردان هنری؛
  • تجارت.

بهترین مشاغل برای تیپ‌های شخصیتی ESTP لزوما در اداره نیست؛ با این حال، شرایطی وجود دارند که قابلیت انعطاف‌پذیری و انرژی این افراد سرمایه‌ای است که معمولا در نقش‌های اداری وجود دارند. تیپ شخصیتی کارآفرین رهبری ذاتی است که در پُست‌های مدیریتی عملکرد خوبی دارد.

  • مدیر اداری؛
  • مدیرعامل (مدیر ارشد اجرایی)؛
  • هماهنگ‌کننده‌ی پروژه؛
  • سفیر برند تجاری؛
  • ساخت و نگه‌داری.

تیپ شخصیتی ESTP علاقه و انرژی لازم را برای یادگیری و ترکیب بسیاری از مهارت‌ها و دانش‌های موردنیاز در حرفه‌ی مدیریت صنعتی یا هماهنگی دارند. این مشاغل معمولا فعالیت بدنی و چندوظیفه‌ای بودن را به همراه دارند که این تیپ شخصیتی اغلب به آن اشتیاق دارند؛ هم‌چنین، این امکان را در اختیار این گروه قرار می‌دهند که در پایان کار، نتایج رضایت‌بخش و ملموسی را ارائه دهند.

  • مدیر ساخت‌و‌ساز؛
  • هماهنگ‌کننده‌ی عملیات؛
  • مدیر پروژه‌ی ساخت‌وساز.

مشاغلی که تیپ شخصیتی ESTP باید از آن‌ها خودداری کنند

مشاغل برای آن‌ها باید فعال و مبتنی بر منطق باشد. به طور معمول، بهتر است این افراد از مشاغلی که شامل کارهای نامشهود یا نظریه‌هایی درباره‌ی مفاهیم نامشخص است، خودداری کنند. آن‌ها با کارهای مشخص، نسبت به ایده‌های  نامشخص، بهتر برخورد می‌کنند و ترجیح می‌دهند قاطعانه عمل کنند تا این‌که وقت خود را صرف برنامه‌ریزی کنند. اگر شما شخصیت ESTP دارید و به دنبال نگرش جدیدی در مسیر شغلی خود هستید، بهتر است از مشاغل زیر اجتناب کنید:

  • مشاور؛
  • کتاب‌دار؛
  • روان‌شناس؛
  • پژوهشگر؛
  • معلم؛
  • نویسنده.

از تست شخصیت مایرز-بریگز خود نهایت استفاده را ببرید. فهمیدن شخصیت مایرز-بریگز درک ارزش‌مندی از چگونگی نمایش ویژگی‌هایتان در بهترین و بدترین روزها به شما می‌دهد.

نکاتی برای تعامل بهتر با تیپ شخصیتی ESTP

روابط دوستانه

تیپ شخصیتی ESTP عطش وصف‌ناپذیری برای ماجراجویی دارند. شما همیشه می‌توانید یک دوست خوب برای آنها باشید و آمادگی داشته باشید تا تجربه جدیدی را پشت سر بگذارید یا حتی برنامه‌هایی را ارائه دهید که هیجان، تازگی و چالش را پیشنهاد می‌کنند.

والدین

فرزندان تیپ شخصیتی ESTP می‌توانند ماجراجویانه و مستقل باشند؛ به همین دلیل والدین باید مرزهایی را تعیین کنند و قوانین عادلانه و منسجمی را به کار گیرند. کودکانی که این تیپ شخصیتی را دارند، به فعالیت‌های بسیاری نیاز دارند که آنها را سرگرم نگه دارند. این کودکان با کلاس‌های درس مشکل دارند، چراکه به‌سرعت از روتین کسل‌کننده آن خسته می‌شوند.

روابط

تیپ شخصیتی ESTP از شخصیت هیجان‌انگیزی برخوردارند و به تفریح علاقه زیادی دارند، اما در انجام فعالیت‌های یکنواخت و روتین به‌سرعت کسل می‌شوند. آنها از مباحثه‌های طولانی و فلسفی لذت نمی‌برند، اما با این حال، شیفته آن هستند که از علایق و اشتیاق خود برای مدت طولانی صحبت کنند. شریک عاطفی افراد تیپ شخصیتی ESTP باید بداند که آنها به تعهدات بلندمدت تمایل چندانی ندارند و برنامه‌ریزی برای آینده برایشان کمی مشکل است.